• Betering
  • Posts
  • Betering #81 - 22 (+18) simpele geldregels om je leven beter te maken

Betering #81 - 22 (+18) simpele geldregels om je leven beter te maken

Plus 7 tips om geld te verdienen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3000+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 22 geldregels voor een beter leven en 18 tips van lezers, koopzegels, de zomer-APK en een kijkje in mijn portefeuille.

Lees deze zomer mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL, om je geldzaken simpeler te maken.

‘Staat boordevol goede tips. Gaaf hoe je het SIMPEL weet te houden!’ - reactie op LinkedIn.

1. 22+18 geldregels voor een beter leven

Een paar weken geleden postte ik op LinkedIn 22 regels die je geldzaken simpeler maken, en je leven beter.

Dit bericht raakte bij veel mensen een snaar.

Ook mijn oproep om aan te vullen met de beste eigen regels vond een goed gehoor.

Daarbij zaten een aantal tips die ik jullie niet wil onthouden.

Daarom hierbij, in deze laatste nieuwsbrief voor de vakantie, nog een herhaling van die 22 regels (ik kan ze niet vaak genoeg herhalen, zeker ook voor mezelf) en daaronder de beste 18 aanvullingen van oplettende lezers en spaarders.

Deze 22 tips maken het leven een stuk simpeler en aangenamer.

  1. Zeg alle onnodige abonnementen op.

  2. Automatiseer betalingen, sparen en beleggen.

  3. Betaal schulden stapsgewijs af.

  4. Koop nooit op afbetaling en vermijd leningen.

  5. Koop alleen spullen die goed voor je zijn.

  6. Ervaringen > spullen.

  7. 1 erin, 1 eruit. Doneer, verkoop of gooi weg.

  8. Ga indexbeleggen.

  9. Maak spaardoelen voor vakantie, auto, huis en (indien zzp'er) belasting.

  10. Verzeker alleen wat je niet kan betalen.

  11. Verhoog nooit je hypotheek.

  12. Een impulsaankoop altijd 24 uur uitstellen.

  13. Geef jezelf een ambitieus maar haalbaar langetermijndoel.

  14. Houd je vermogen bij in Excel (zie hieronder).

  15. Breng jaarlijks je salaris ter sprake bij je chef.

  16. Indexeer jaarlijks op 1 januari je zzp-tarief.

  17. Verkoop je schuur of zolder leeg op Marktplaats.

  18. Spaar direct al je extra inkomsten.

  19. Herken leefstijlinflatie en stop het.

  20. Laat centen liggen als rapen veel tijd kost.

  21. Geef minder uit dan je verdient, spaar de rest.

  22. Vergeet niet te geven.

Dit is wat anderen daaraan toevoegden:

  1. Ga nooit met honger boodschappen doen.

  2. Investeer in je partner. (Doe regelmatig iets leuks.)

  3. Beweeg, ga sporten.

  4. Nooit iets ‘in de lease’ aanschaffen.

  5. Wekelijks je beleggingen bekijken is contraproductief.

  6. Vind een hobby die weinig tot geen geld kost, zoals wandelen.

  7. Over abonnementen: ‘Ik bel elk jaar dat ik graag klant blijf en het tarief wil betalen voor nieuwe klanten.’

  8. Ben je bewust van de kracht van geo-arbitrage.

  9. Ga niet naar een sportschool, maar doe vrijwilligerswerk.

  10. Vergelijk elk jaar de abonnementen en verzekeringen die je wel nodig hebt

  11. Gebruik een debetcard in plaats van een creditcard

  12. Voor ondernemers: Sluit geen rekeningcourant af.

  13. Voor ondernemers (2): Koop een youngtimer en ga niet leasen.

  14. Neem een abonnement op de bibliotheek

  15. Koop spullen die je kan repareren. Koop nooit prullen, vermijd de eurowinkels en de graaibakken.

  16. De hypotheek verhogen kan toch wel interessant zijn om krediet of oud zeer af te lossen, verduurzaming toe te passen of een vakantiewoning te kopen met goede return on investment. Oftewel, laat geld voor je werken en stop het niet in de stenen.

  17. Maak het leuk en vergeet niet om jezelf te 'belonen' bij behaalde gelddoelen.

  18. Vergeet niet te leven.

Uitstekende toevoegingen.

ad 2: Ik zou hier gezin van maken.

ad 7: Dit ging specifiek over een Volkskrantabonnement.

ad 5: Dit doe ik dus wel (zie onder), maar dat is voor deze nieuwsbrief. Daarvoor deed ik het maandelijks. Het is overigens alleen contraproductief als je er onnodig door gaat handelen in aandelen.

ad 18: Dit was bedoeld als speelse kritiek op de streng aanvoelende regels, denk ik. Desalniettemin is het wel een belangrijk punt. Besparen, met geld bezig zijn en beleggen kunnen ook obsessies worden. Dat gevoel ken ik wel. En dan schieten we ons doel voorbij.

Dat doel is om juist niet meer de hele tijd bezig te hoeven zijn met geld: Financiële vrijheid.

Dit is iets wat ik de komende vier weken ga oefenen.

Ik neem vakantie, ook van deze nieuwsbrief, en ga proberen wat geld uit te geven aan leuke dingen met mijn gezin.

Eind augustus ben ik weer terug.

Fijne zomer!

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Koopzegeltje erbij.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Ik moest nóg meer belasting bijbetalen dan ik al dacht. Goed. Maar niet per se heel leuk. Mijn potje ‘belastingen’ was al helemaal leeg. Beetje ingeteerd op mijn spaargeld.

Aandelen. Het viel me op dat bijna een ton van mijn geld is geïnvesteerd in aandelen, direct of via een fonds. Ik zag het gelijk voor me. Voor het einde van dit jaar wil ik aandelentonnair zijn. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe subdoelen. Dit is een goede.

Koopzegels. Ik heb een categorie toegevoegd. De koopzegels. Ja hoor, daar zijn ze dan eindelijk. Het bedrag op die rekening bij Albert Heijn begint aardig op te lopen. Zonde om het niet mee te tellen. De ‘rente’ daarop is eenmalig, dus het is slim om tijdig het bedrag over te zetten naar een echte spaarrekening. Maar tot dan, tel ik ze gewoon mee.

Ps. Bijna alle grote supermarkten doen dit. Dus er is geen reden om naar AH over te stappen.

3. 🚀 Links en tips

🐦 Betering voor Betering. 235 mensen reageerden al. Veel dank! Als je dat nog niet deed, kan je hier een kleine enquête invullen over deze nieuwsbrief. Wat kan ik anders of beter doen?

👛 Column van collega finspirator Johanneke Mijnhardt over de jaarlijkse zomer-APK.

🎤 In laatste Over geld praat je niet voor de vakantie hebben Aaf en ik het over de verschillen tussen man en vrouw. Wie belegt er beter?

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang 25 of 50 euro tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 3000+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now