• Betering
  • Posts
  • Betering #68 - 50 slechte dingen die ik niet meer koop

Betering #68 - 50 slechte dingen die ik niet meer koop

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 50 dingen die ik niet meer koop, groot studieschuldnieuws, een nieuwe podcast en meer

Deze week mochten we de 2200ste lezer van deze nieuwsbrief verwelkomen. Gekkenhuis!

1. 50 slechte artikelen die ik niet meer koop

Ik hou niet van spullen. En ik hou al helemaal niet van spullen kopen.

Dat is een handige eigenschap als je wil besparen.

Minder uitgeven is de snelste route naar een groot en groeiend vermogen. Sneller nog dan de route die gaat via meer verdienen. Echt waar. En dus moet je besparen. En mooie bijkomstigheid van al dat besparen is dat je ook nog eens duurzamer en bewuster leeft.

Bovendien komt je huis niet vol te staan met allerlei onooglijke, overbodige rommel.

Hoe je dat doet? Simpel. Stop gewoon met het kopen van spullen die je niet nodig hebt. Daarvoor zijn wat tactieken die ervoor zorgen dat je niet verleid wordt tot impulsaankopen.

  • Stop jezelf met anderen te vergelijken

  • Vraag je altijd af of je iets nodig hebt, of dat je het alleen maar wil hebben

  • Houd je huis opgeruimd en houd de spullen die je nodig hebt goed zichtbaar en bereikbaar

  • Hou het simpel

  • Leer de simpele dingen waarderen (klinkt suf, maar het werkt echt)

  • Vraag je bij iedere aankoop af of het nut heeft in je leven

Zodoende heb ik in de loop der tijd een hoop spullen niet gekocht. Of weer weggedaan. Al dan niet via Marktplaats voor een win-win-gevoel.

Veel van deze dingen waren niet alleen schadelijk voor mijn vermogen, maar ook voor het milieu of voor mijn gezondheid of die van mijn omgeving. Dat is win-win-win.

Hieronder een niet volledige lijst met vervuilende of anderszins schadelijke spullen die ik niet (meer) koop, sinds ik serieus aan het besparen ben.

1. Alles wat te duur is. De meest cruciale regel als je vermogen op wil bouwen: koop niks maar dan ook echt niks op afbetaling. Sluit geen lening af. Vergeet private lease. Schulden kosten extra geld.

2. Alles wat ik al heb. Daarom is het belangrijk om de spullen die je hebt goed zichtbaar neer te leggen. Zodat je niet per ongeluk duplicaten koopt.

3. Luxeproducten. Een Tesla is mooi, maar een Mitsubishi brengt je ook van A naar B.

4. Hypes. Trap er niet in.

5. Aanbiedingen. Trap er niet in. Koop nooit iets omdat het zo goedkoop lijkt, ténzij je het toch al van plan was om te kopen. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je iets alleen maar koopt om het afgeprijsd is. Artikelen zijn trouwens meestal niet voor niets afgeprijsd; niemand wilde ze hebben.

6. Plastic. Ik probeer zo min mogelijk plastic te kopen. Dat is lastig. Maar als ik twijfel over een aankoop en er zit plastic in of omheen, dan kan het een goede reden zijn om het toch terug te leggen.

7. Waterflesjes. Je hebt ze niet nodig. Een waterfles, die je hergebruikt, is voldoende.

8. Nespresso. De cups zijn milieuvervuilend, duur en niet per se lekkerder dan goede filtermaling.

9. Sigaretten. Ik rook niet. Maar als ik zou roken en ik zou stoppen, dan zou ik een klein vermogen besparen.

10. Alcohol. Ik drink wel alcohol. Maar probeer het enigszins te beperken.

11. Fastfood. We doen een keer per week boodschappen en koken iedere maaltijd zelf. Dat is gezonder, lekkerder, leuker en helemaal niet zo moeilijk.

12.  Kant en klaar maaltijden. Zie: fastfood.

13. Priklimonade. Ik dacht een tijdlang dat ik niet zonder cola kon en dan ook nog specifiek Coca-Cola. Dat bleek onzin. Ik had mezelf wijsgemaakt dat ik niet zonder kan, maar na 2 dagen onthouding en lichtelijk afzien, heb ik nooit meer trek in cola gehad.

14. Supplementen. Niet nodig. We eten gevarieerd en gezond met voldoende vitamines. Alleen de kinderen kregen toen ze klein waren vitamine B, zoals voorgeschreven.

15. Bankkosten. Er zijn tegenwoordig genoeg online banken, waar je (zo goed als) gratis kan bankieren.

16. Verzekeringen. Veel Nederlanders zijn oververzekerd, heeft onderzoek uitgewezen. Zit in de aard van het volk. Heb je echt al die verzekeringen nodig? Voor reizen, inboedel, huisdieren, fietsen, annuleringen? Zeker als je al enig vermogen hebt, is het overbodig.

17. Credit card. Die heb je tegenwoordig niet meer nodig. Ideal

18. Keukenapparatuur. Een mes snijdt net zo goed als een dure machine met messen erin.

19. Nieuwe auto. Een occasion is net zo goed, en veel goedkoper.

20. Nieuwe fiets. Ik wil geen elektrische fiets. De inspanning is juist goed voor mij. Er zijn prima tweedehands fietsen te vinden voor een paar honded euro.

21. Streamingdiensten. We hebben Netflix. Dat is het. We hadden ooit Disney+, omdat de kinderen Alladin wilden zien. Na een paar weken keken ze er niet meer naar; meteen opgezegd.

22. Sportschoolabonnement. Ga hardlopen of trainen in het park. Is gratis, frisser en net zo goed.

23. Sportoutfits. Een T-shirt en een kort broek volstaan.

24. Kleding. Kleren koop ik twee keer per jaar en dan alleen wat nodig aan vervanging toe is.

25. Accessoires. Ik heb geen tassen, sierraden of armbandjes nodig. Alleen mijn trouwring.

26. Geurtjes. In huis gebruiken we die niet en ook op mijn lichaam hoef ik die chemische rommel niet.

27. Tassen. Ik heb één rugtas die ik overal mee naar toe neem.

28. Meubels. Er zijn veel mooie tweedehandsmeubels te vinden.

29. Schoonmaakproducten. Biologisch afbreekbare allesreiniger, meer hebben we niet nodig.

30. Roundup. We hebben geen tuin, maar als we een tuin hadden zou ik zeker geen insecticiden of ander schadelijk spul gebruiken. Onkruid is ook natuur.

31. Abonnementen. Ik ben nergens meer op geabonneerd. Het loont om een keer per jaar je bankrekening na te lopen, of je niet nog zonder dat je het weet ergens op geabonneerd bent. Dat heb ik aan den lijve ondervonden.

32. Tijdschriften. Nogmaals, ik ben nergens meer op geabonneerd. Soms koop ik een los nummer van een tijdschrift. 

33. Souvenirs. Herinneringen aan leuke plekken zijn de beste souvenirs. Foto’s zijn ook prima.

34. Kranten. We hebben geen papieren kranten in huis. Zonde van het papier en het geld.

35. Snuisterijen. Maak ze zelf.

36. Boeken. Deze koop ik voor een groot deel elektronisch. Dat is een stuk goedkoper, kost minder papier en geeft veel minder rommel.

37. Fotoboeken. We drukken zo min mogelijk foto’s af. Die dikke inplakmappen nemen veel te veel ruimte in.

38. Printer en inkt. Een printer is ouderwets. Als ik langere artikelen moet lezen, doe ik dat op de tablet. Zo besparen we een vermogen op inkt.

39. Papier. Zonder printer kopen we ook veel minder papier.

40. CD’s en DVD’s. Met Spotify, Netflix en de on demand videotheek van KPN kunnen we genoeg kijken. Ik heb al mijn CD’s en DVD’s verkocht.

41. Audio-installatie. De hoogste audiokwaliteit is overkill in een woonhuis.

42. USB Sticks en harde schijven. Niet nodig meer. Tegenwoordig bewaar ik alles in de cloud. Ik gebruik Onedrive.

43. Apps. Ik koop geen apps. Apps zijn afleiding.

44. Horloge. Mijn horloge is dom, niet smart. Het doet wat het moet doen en verder niks.

45. Kalenders. Wie koopt er nog kalenders?

46. Televisie. Onze televisie is ook niet smart. Als ik YouTube wil zien (en dat wil ik niet), dan kijk ik wel op mijn computer.

47. Computers. Ik bewerk geen video, ik ben geen gamer en ik zweer niet bij het logo van Apple. Dus dan hoeft een computer geen duizenden euro’s te kosten. Mijn handzame laptop, kostte ongeveer € 300 en gaat al jaren mee.

48. Telefonie. Mijn telefoon heb ik vorige week besproken. Met een simonly-abonnement betaal ik nu € 9 per maand, alles inclusief.

  1. Wegwerpspul. Zoals ritjes, zakjes, plastic bestek (zie: plastic) en alles van sites als Aliexpress.

  2.  Portemonnee. Ik zweer bij de minimalistische Gomatic wallet.

Op 17 mei verschijnt mijn boek Over geld praat je wel met nog eens honderden tips om beter met je geld om te gaan. Klinkt de link om de eerste 24 pagina’s te lezen en te reserveren.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Afbetaald!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Een beetje geld verloren op de beurs, een beetje gespaard en …

… mijn studieschuld afbetaald.

Omdat ik mijn studieschuld nooit meenam in dit overzicht (de reden daarvoor heb ik al vaker genoemd), valt het niet helaas zo op, maar die schuld is dus eindelijk weg.

Jawel, ik had nog 6100 euro studieschuld, maar met behulp van een kleine erfenis en wat extra spaargeld heb ik die in een keer afbetaald.

In de podcast van deze week kan je ‘live’ horen hoe ik het geld overmaak, waarom ik het doe, en wat er dan gebeurt.

Hier een heerlijke screenshot:

Dit zie ik sinds deze week op mijn.duo.nl

3. 🚀 Links en tips

🎤 Podcast Over geld praat je niet: domzuinig. Als zuinig een religie wordt, kan het ook averechts gaan werken. Goedkoop is soms ook echt duurkoop. Aaf en ik hebben het allebei meegemaakt. Leer van onze fouten.

🖊️ Geld voor beginners in de Volkskrant: over geld praat je wel, en dit is waarom en hoe.

📖 Je kan een voorproefje (de eerste 20 pagina’s!) lezen van mijn boek Over geld praat je wel op de site van Meulenhoff.

🐦️ Ondertussen op Twitter. Tonnair is het nieuwe miljonair:

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Op 17 mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2200+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.