• Betering
  • Posts
  • Betering #73 - Zet impulsaankopen om in extra spaargeld

Betering #73 - Zet impulsaankopen om in extra spaargeld

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over impulsaankopen en hoe je ze stopt, een gekraakte ING-kluis en een kijkje in mijn portefeuille.

Wil je ook tonnair worden?

Of gewoon je geldzaken op orde krijgen?

In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in detail hoe ik beide deed.

1. Zo zet je impulsaankopen om in spaargeld

Afgelopen Pinksterweekend ben ik het slachtoffer geworden van een echte impulsaankoop.

We gingen naar het tuincentrum.

Ik maakte vooraf netjes een lijstje met alle spullen die we nodig hadden voor ons balkon.

Het kon niet fout gaan.

Aanvankelijk ging het ook goed. We vonden wat we nodig hadden: plantjes en potgrond.

Maar toen kwamen we, vlak voor de kassa’s, langs de huisdierenafdeling.

En de huisdierenafdeling is een van de gevaarlijkste plekken in een tuincentrum. Het is een grote zee van zachte, vrolijke impulsaankopen.

Daar gebeurde het.

We belandden om onduidelijke redenen in de krabpalenhoek. En we hebben een poes.

Moesten we niet een krabpaal hebben? Ze moet toch kunnen krabben? Anders begint ze misschien aan de bank? Deze ziet er mooi uit. Dat is inderdaad de minst lelijke krabpaal die ik ooit zag. Hebben we dit ding echt nodig? Misschien? Ja, misschien.

Okay, we doen het. Hij is ‘maar’ 35 euro, ik bedoel die andere daar is 85 euro.

We kochten een design krabpaal, waar we eerder nooit behoefte aan hadden.

Thuis bleek de poes er niet in geïnteresseerd. Er is de afgelopen week precies nul keer gekrabd aan de design krabpaal.

Ja hoor, ik was er weer ingetrapt.

De impulsaankoop is de grootste achilleshiel van iedereen die beter met geld om wil of moet gaan.

Het loont ontzettend om dit probleem aan te pakken.

Je kan wel dagenlang op zoek gaan naar de beste spaarrente. Maar dat tientje per maand extra valt in het niet bij de honderd euro die je zomaar uitgeeft aan:

  • een gadget die je niet nodig hebt (een midi-keyboard, waar ik niet op kan spelen)

  • een extra paar hardloopschoenen (ik zou binnenkort een marathon rennen dus dat had ik wel verdiend)

  • een ongebruikte designkrabpaal (hij was goedkoper dan een extreem dure)

Daarom probeer ik een impulsaankoop te bedwingen, en schrijf ik meteen het daarmee uitgespaarde geld over naar een spaarrekening. Die handeling vervangt in de meeste gevallen het plezier van het kopen.

Maar hoe bedwing je die behoefte? Hier zijn een aantal tips:

- Sluis je geld weg van je betaalrekening met automatische spaaropdrachten. Zo is een deel van je geld in ieder geval veilig voor al te grote impulsen. Ik spaar liever te veel dan te weinig. Als het echt nodig is, schrijf ik een beetje terug. Maar die handeling werpt een prettige drempel op voor het kopen.

- Gebruik een lijstje als je gaat winkelen. Dit geeft je focus. Zeker bij tjokvolle hebzuchtwinkels als IKEA, tuincentra en warenhuizen is dit handig.

- Bouw vertraging in. Als je iets wil kopen dat niet op je lijstje staat, geef je zelf dan 24 uur voordat je het mag aanschaffen. Wil je het dan nog steeds, dan is het geen impulsaankoop. Dit werkt goed bij online winkelen.

- Plak een sticker post-it op je betaalkaart met daarop het doel waarvoor je spaart: ‘Tonnair’, ‘Vakantiehuis’, ‘Hypotheekvrij’ of ‘Schuldenvrij’. In mijn geval hield ik een blog en later deze nieuwsbrief bij, die me elke week met de neus op het doel drukten.

- Maak winkelen moeilijker. Leeg al je online winkelwagentjes. Laat je browser nooit je creditcardnummer onthouden. Log altijd uit bij winkels. Verwijder apps van winkels. Schrijf je uit voor alle commerciële nieuwsbrieven.

- Ga niet winkelen als je honger hebt of emotioneel bent. Impulsaankopen zijn vaak het gevolg van emoties. Winkels en marketeers weten dit en daarom spelen ze met hun reclames en verpakkingen genadeloos in op je emoties. Ze suggereren dat met een product al je angsten, onzekerheden zullen verdwijnen. Dit is nooit waar.

- Verveling is ook een oorzaak van impulsaankopen. Als je dit bij jezelf herkent, zorg er dan voor dat je een andere hobby neemt. Ik ging juist verkopen op Marktplaats.

- Installeer een ad-blocker. Ik heb geen idee wat ik mis, maar dat is juist zo fijn.

- Doe je creditcard weg. Ik heb er geen spijt van gehad.

Zo houd je je uitgaven onder controle.

En als je niet uitgegeven impulsaankoopgeld meteen overschrijft naar je spaarrekening, dan groeit die harder dan met welke rentepercentage ook.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Hangen.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Dankzij overmatige uitgaven en achterstallige facturen heb ik wat spaargeld opgenomen.

Rustige week qua aandelen.

De sinds een jaar failliete cryptoboer Celsius, waar nog altijd voor zo’n 1500 euro aan crypto van me vaststaat is overgenomen door een consortium dat, jawel, Fahrenheit heet. Wat het allemaal betekent weet ik niet, maar de kans dat ik een deel van mijn geld ga terugkrijgen is weer iets groter.

3. 🚀 Links en tips

📻 Ik was te gast in de WinWinST podcast, waarin Femke Hogema in gesprek gaat met experts over ondernemerschap, winst en de psychologie erachter. Inclusief prijsvraag, waarmee je mn boek kan winnen.

🎤 Onze eigen podcast Over geld praat je niet ging over Jouw spirit animal! Waarin we onze gelddieren uitdiepen.

🐷 Geld voor beginners in de Volkskrant: Over sparen buiten de gebaande paden.

🐦️ Ondertussen op Twitter.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2500+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in detail hoe ik het deed.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now