• Betering
  • Posts
  • Betering #67 - 10 manieren om te minderen (of stoppen) met werken

Betering #67 - 10 manieren om te minderen (of stoppen) met werken

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 10 manieren om te minderen met werken, mijn portefeuille, een boete en een verhaal over mijn oma.

Deze week mochten we de 2200ste lezer van deze nieuwsbrief verwelkomen. Gekkenhuis!

1. 10 manieren om te minderen (of stoppen) met werken

Minderen of stoppen met werken is helemaal niet zo lastig als velen denken. Hier zijn 10 manieren waarop je dat kan doen.

Voor de duidelijkheid: ik hou van mijn werk.

En dat is een luxe.

Een van de voornaamste redenen waarom ik van mijn werk houd, is dat ik het mág doen, en niet móet doen.

Ik kies ervoor om te doen wat ik doe. Ik ben nergens toe verplicht vanwege afbetalingen, uitgavepatronen of een bepaalde levensstijl. Er is geen molensteen.

Te veel mensen kunnen niet minderen met werken vanwege die molensteen. Maar die hoeft er niet te zijn.

Dit is hoe ik hem heb weggewerkt.

1. Weet wat je verdient en uitgeeft

Als je wil minderen met werken voor het geld, dan is het natuurlijk noodzakelijk om te weten hoeveel geld je maandelijks nodig hebt.

Dit kan met een uitgebreid kasboek (al dan niet in Excel), maar dat hoeft niet.

Het is om te beginnen genoeg om zicht te hebben op je vaste lasten en grote uitgaven.

Begin gewoon eens met het doornemen van je online bankafschriften tot een jaar terug en kijk wat er allemaal opvalt. Ongetwijfeld zie je meteen al een aantal bespaaropties.

2. Geef minder uit dan je verdient, spaar de rest

Maak van sparen een gewoonte in je leven. Maak zoveel spaarpotjes als mogelijk is.

  • Stel een automatische overschrijving in naar je spaarrekening.

  • Creëer een bespaarrekening om al je besparingen je sparen.

  • Betaal jezelf eerst uit. Als je weet wat je kwijt bent aan vaste lasten, zet je meteen het geld dat je niet nodig hebt opzij.

3. Ga werken aan je vermogen; wordt tonnair

Okay, tonnair hoeft natuurlijk niet. Maar geef jezelf een concreet doel. Een ton was mijn duizelingwekkende en tegelijk niet onhaalbare doel. Ik begon met 6.000 euro. Kies je eigen doel en houd maandelijks (of kwartaalijks) bij hoe je vermogen groeit, zoals ik hieronder ook doe.

Mogelijke doelen

  • Al je (studie)schulden afbetalen

  • Hypotheek afbetalen

  • Tonnair worden. Daarmee kan je niet stoppen met werken, maar heb je wel vele meer keuzevrijheid.

  • FIRE. Dat betekent: helemaal financieel onafhankelijk. Je kan dan al je uitgaven betalen van het rendement op je vermogen. Je kan dus stoppen met werken.

4. Bespaar als een vrek

Besparen is de beste manier om een vermogen op je bouwen. Ten eerste houd je meer geld over aan het einde van de maand. Ten tweede heb je met lagere uitgaven en lagere vaste lasten minder vermogen nodig om te kunnen minderen of stoppen met werken.

Er zijn honderden manieren om te besparen en in deze nieuwsbrief komen deze vaak voorbij. Een paar basisregels:

  • Begin bij de grote categorieën: wonen, energie, boodschappen, vakanties, auto. Daar is het meeste te halen.

  • Bespaar vooral op vaste laten. Maandelijks terugkerende kosten schrappen is een turboboost voor je vermogen.

  • Maak besparen onderdeel van je routines en leven. Dit is voor iedereen anders. De een wordt een vrek, de ander houd de balans iets meer in het voordeel van plezier.

5. Omarm minimalisme

Ook dit kan je zo extreem maken als je zelf wilt. Marie Kondo was een aantal jaar geleden een grote inspiratiebron voor veel mensen om hun huis op te ruimen. Haar principes kan je ook gebruiken om te minderen met kopen.

Daarvan afgeleid heb ik deze principes:

  • Stop jezelf met anderen te vergelijken.

  • Vraag je altijd af of je iets écht nodig hebt.

  • Houd je huis opgeruimd en houd de spullen die je vaak gebruikt goed zichtbaar en bereikbaar.

  • Houd het doel voor je vermogen altijd in je achterhoofd.

  • Winkel zo weinig mogelijk. Verwijder apps en links naar webwinkels. Schrijf je uit voor al hun nieuwsbrieven en mailings. Maak het jezelf lastig om iets te kopen.

  • Ga zorgvuldig om met de dingen die je hebt. Gebruik alles helemaal op en bewaar het netjes.

  • Repareer spullen of laat het doen.

6. Ga indexbeleggen

Als je een flinke spaarbuffer hebt (mijn regel: 6 x je vaste maanduitgaven), dan kan het interessant zijn om de rest van je gespaarde geld te beleggen. Het rendement op spaargeld is tegenwoordig tussen de 0,5% en 2,01%. Op belegd geld kan het rendement een stuk hoger zijn, 6% a 7%.

Let op: kán. Er zit uiteraard een risico verbonden aan beleggen en je moet bereid zijn dat te nemen. In zijn algemeenheid is het zo dat dat risico kleiner wordt naarmate je:

  • Belegt voor een langere termijn. Dus voor resultaat over niet 4 jaar, maar over 10 of 20 jaar. Je moet dus enkel geld gebruiken dat je verwacht zo lang niet nodig te hebben.

  • Je beleggingen spreidt over een flink aantal bedrijven, sectoren en landen. Dat kan met indexfondsen en ETF’s.

  • Zo min mogelijk handelt. Dus niet steeds gaat kopen en verkopen, want dan betaal je veel transactiekosten en trap je in de val dat je de markt gaat timen. En de markt timen is, zeker voor amateurs als wij, onmogelijk.

De oplossing is dus om via een fondsbeheerder (of bank) met periodieke (maandelijkse) overschrijvingen geld te beleggen in een fonds. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk stappen geautomatiseerd zijn.

7. Of kies voor een spaardeposito, pensioenbeleggen of hypotheekafbetalingen

Alternatieven voor beleggen zijn:

  • Je spaargeld vastzetten in een spaardeposito

  • Je belegde geld vastzetten via pensioenbeleggen.

  • Zeker zijn van (iets minder, dat wel) rendement door je hypotheek versneld af te betalen.

  • Je geld (voor een deel) te beleggen in obligaties.

8. Leer leefstijlinflatie herkennen

Soms gaat het heel subtiel. Ik moest ooit een nieuwe telefoon kopen en stond voor de keuze tussen een iPhone of een veel goedkopere Motorola. Hoewel de keuze duidelijk had moeten zijn, kostte het me toch een paar dagen om mezelf ervan te overtuigen dat ik die statusverhogende iPhone niet nodig had.

Lijfstijlinflatie is dat je je uitgaven aanpast, zodra je meer gaat verdienen.

Maar dat je opeens groter en duurder kán gaan wonen, betekent niet dat je dat ook móet doen.

Luxe en comfort zijn niet verkeerd. Maar je went er zo ongelofelijk snel aan.

Denk altijd eerst aan je vermogensdoel. Dat halen, dat is pas luxe en comfort.

Alle reclames en advertenties om ons heen proberen ons de hele dag ervan te overtuigen dat je best nog wel wat meer acute luxe en comfort kan gebruiken. Het kost veel energie om je daar continu tegen te verzetten.

Toch is dat de meest effectieve manier om snel rijk te worden: niets meer kopen.

9. Leer tevreden zijn met wat je hebt

Dit klinkt een beetje zijig. Maar er is geen duidelijkere manier om het te zeggen. De allervoornaamste reden waarom mensen die er in principe wel het inkomen voor hebben niet kunnen sparen is de ziekte van meer, meer, meer.

Ik ken hem zelf ook. Begeerte is onderdeel van de menselijke psyche. We willen meer succes, geld en invloed.

Ambitie is niet verkeerd. Zonder ambitie zouden we nergens zijn.

Maar leer herkennen wanneer ambitie overgaat in obsessie.

Geld maakt gelukkig, ja, maar alleen als je voor jezelf kan zeggen wanneer je redelijkerwijs genoeg hebt.

10. Over geld praat je wel

Dit is een algemene tip, die je zal helpen om al het voorgaande beter voor elkaar te krijgen.

Als je niet weet waar te beginnen, als je eigenlijk bang bent voor geld, of het zelfs verafschuwt, dan is er een oplossing: praat over je geldzaken.

  • Met je partner, want veel scheidingen en ruzies komen voort uit gedoe met geld.

  • Met je kinderen, want je wil ze bewust maken van de waarde van geld en het nut van sparen.

  • En met je ouders en zeker ook óver je ouders. Want dan ontdek je allerlei patronen in je geldgedrag. Soms zorgen die patronen voor problemen: te veel uitgeven, te veel sparen, angst voor geld of beleggen, terwijl dat enkel aangeleerd gedrag is, wat je nu in de weg zit.

Toen ik mijn angsten en onzekerheden had overwonnen, lukte het me in vijf jaar om die ton bij elkaar te sprokkelen.

Daarmee kan ik nu minderen met werken, zodra ik dat wil.

Dat wil ik nog niet. Maar dat het kan, is een ongelofelijk geluk.

Op 17 mei verschijnt mijn boek Over geld praat je wel met nog eens honderden tips om beter met je geld om te gaan. Klinkt de link om de eerste 24 pagina’s te lezen en te reserveren.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Verschuivingen

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Ik heb deze week al mijn geld (3085 euro) weggehaald bij beleggingsapp Peaks en overgeschreven naar fondsbeheerder Meesman.

Dat opzeggen van Peaks ging heel makkelijk en snel. Dus dat was fijn. Binnen twee dagen stond het geld op mijn rekening.

Datzelfde geld bij Meesman in een indexfonds storten duurt gek genoeg een stuk langer, bijna twee weken. Nou ja, maar hopen dat de beurs in de tussentijd een beetje daalt.

Ook heb ik aandelen Ahold Delhaize bijgekocht, als onderdeel van mijn plan om mijn losse aandelenportefeuille te versimpelen. Bestaande posities vergroten, een aantal kleine posities sluiten.

3. 🚀 Links en tips

🎤 Podcast Over geld praat je niet: over geld en de liefde. Hoe verdeel je je geld? En/of of of/of of toch en/of én of/of?

🐦️ Ondertussen op LinkedIn: Mijn verhaal over mijn oma.

Ondertussen op Twitter:

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Op 17 mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2200+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord.