• Betering
  • Posts
  • Betering #59 - Tonnair in vijf jaar! 🥂

Betering #59 - Tonnair in vijf jaar! 🥂

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week 🥂 met het grote nieuws dat ik mijn doel heb behaald. Ik ben tonnair. We gaan zien hoe dat ging en hoe die ton is opgebouwd.

Veel dank aan de honderden lezers die zich de afgelopen weken inschreven. Betering heeft nu 1550 abonnees. We groeien als kool. Succes met jullie eigen geldplannen!

1. Doel gehaald, tonnair, hoe dan?

Het gebeurde dinsdag 21 februari 2023.

Het was toch nog een beetje een verrassing. Vorige week dacht ik er al zo goed als te zijn. Ik postte een berichtje op Twitter, waarin ik het al voorzichtig vierde.

Mensen begonnen me te feliciteren en me tonnair te noemen.

Maar dat was ik nog net niet.

En toen begon opeens de beurs te dalen. En snel ook.

Ik zakte in een dag van 99,3K naar 98,1K. O, nee, hè, niet weer, dacht ik.

Toch te voorbarig geweest?

Vorig jaar februari dacht ik de buit ook al bijna binnen te hebben, toen ik 94K aantikte. En toen brak de oorlog in Oekraïne uit en begonnen centrale banken de rentes omhoog te pompen, waardoor al mijn beleggingen rap in waarde daalden en ik nog een heel jaar extra moest wachten. (Zielig, hè?)

Maar ik had nog een wapen achter de hand. Enkele facturen (voor opdrachten waaraan ik deze winter had gewerkt) moesten nog uitbetaald worden. En dat gebeurde dinsdag. Een paar duizend euro daarvan kon ik meteen apart zetten en, pats, toen was het gebeurd.

Tonnair.

Ik had mijn doel gehaald.

Onwerkelijk gevoel.

Na vijf jaar heb ik mijn spaargeld weten te groeien van nul naar honderdduizend euro. Zo ziet dat eruit:

Van nullair naar tonnair in vijf jaar

Voor de duiding, een paar opmerkingen bij deze grafiek:

  • Het begon in januari 2018 met 6.000 euro erfenis van mijn oma.

  • 2018 en een groot deel van 2019 zijn schattingen, gereconstrueerd door mijn afschriften terug te kijken.

  • Januari 2020 bedacht ik mijn plan om tonnair te worden, en begon ik alles nauwkeurig bij te houden.

  • Je ziet hoe dat plan en woord me motiveerde; de lijn gaat sneller omhoog, zelfs ondanks coronawerkloosheid.

  • Te snel, want eind 2020 maakte ik mijn eerste dip mee. Ik belandde op een plateau, na een dure zomer.

  • Toen kwam het topjaar 2021, waarin ik van 40K naar 80K vloog. Dat kwam door de beurs die +30% deed, veel klussen en, helaas, ook door een erfenis van mijn vader, waarvan uiteindelijk zo’n 7.000 euro in de ton ging.

  • Deze sterke groei werd in 2022 wederom afgestraft. We weten waarom.

  • Februari 2023 bereik ik alsnog de ton. 🍾

Waaruit bestaat die ton precies? Daarvoor heb ik ook een grafiek gemaakt (ik ben helemaal losgegaan in Excel deze week).

Hierboven zie je de samenstelling van de inleg. Dus waar het geld vandaan kwam, voordat het in de ton ging.

  • De twee erfenisjes van mijn oma en vader maken 13 procent uit.

  • Het rendement op de beleggingen is, na vijf jaar, maar 7 procent van het geheel. Dit was veel meer, maar ik ben in 2022 heel veel rendement verloren.

  • Bovendien ben ik wel in 2018 begonnen met beleggen, maar tot begin 2020 was dat met een klein bedrag, rond de 3.000 euro. Daardoor heb ik dus veel rendement misgelopen. Bovendien kocht en verkocht ik steeds losse aandelen en hield ik netto nauwelijks winst over. Ik had geen idee wat ik aan het doen was. Daarom durfde ik ook het belegde bedrag niet te verhogen. In 2020 begon ik automatisch te indexbeleggen. Toen begon de groei.

  • Al met al komt 80 procent (dus 80K) uit de good old spaarpot.

Zo zie je dat een ton vergaren in relatief korte tijd weinig te maken heeft met rendementen. Op korte termijn kan je daar niet echt op rekenen met indexbeleggen.

In die 80.000 euro zit het harde werk.

Verdeeld over de 60 maanden in die vijf jaar is dat 1333,33 euro per maand. Dat zou ik bij elkaar gespaard, bespaard en verdiend moeten hebben. Als ik het zo lees, is het een onvoorstelbaar bedrag.

Die eerste jaren was die maandelijkse inleg trouwens veel lager. Dat zou betekenen dat het de laatste jaren nog hoger moet zijn geweest dan 1333,33 euro, om op dat gemiddelde uit te komen.

Hoe kwam ik aan al dat geld?

  • Allereerst stelde ik in 2018 een automatische overschrijving van 300 euro in naar mijn spaarrekening. Daar begon het mee.

  • In 2019 verhoogde ik die naar 500 euro. Soms, als ik wat meer had verdiend, schreef ik dat ook over.

  • In 2020, aangespoord mijn plan en de coronacrisis, begon ik serieus te besparen. Dat leverde me 10.000 euro per jaar op. Dat was de eerste versnelling.

  • Ik begon toen ook extra klusjes te zoeken (mijn reguliere werk als theaterjournalist stond in de eerste lockdown even op een laag pitje). Ik verdiende ruim 3000 euro op Marktplaats. Ik solliciteerde op enkele freelance baantjes, waarvan ik er een nog steeds doe. Al dat extra geld maakte ik over naar de beleggingsrekening met indexfondsen, die ik inmiddels had. Dat was de tweede versnelling.

  • De derde versnelling bereikte ik in 2021. Toen begon ik te bloggen over mijn geldplan. Later werd dat blog deze nieuwsbrief. Dat leverde toen nog niks op. Maar in 2022 wel. Deze nieuwsbrief leidde tot een podcast, rubriek in de Volkskrant en het boek dat ik nu aan het afmaken ben. Een groot deel van wat ik daarmee verdien, is ook in de ton gegaan. (Niet alles, omdat de de kosten voor levensonderhoud ook flink zijn gestegen.)

En zo is het gelukt om een ton te vergaren.

Als je me vijf jaar geleden zou hebben gezegd dat ik nu zoveel geld op mijn rekeningen zou hebben, zou ik je voor gek hebben verklaard.

Het is nog steeds moeilijk te bevatten.

Ben ik nu financieel onafhankelijk? Nee. Ik kan zeker niet leven van het rendement op dit vermogen. Maar dat hoeft ook niet.

Ben ik nu gelukkiger? Ik ben gelukkig omdat ik mijn eigen uitdaging heb gehaald. Het geld zelf maakt me niet per se gelukkig.

Waarom dan een ton? Ik wilde mezelf trainen om beter om te gaan met geld door een vermogen op te bouwen. Tonnair was enkel een woord dat bleef hangen. Zodoende werd het een uitdaging. Het was de motivatie die ik nodig had.

Die ton maakt me nu een stuk onafhankelijker van werkgevers, opdrachtgevers, verzekeraars, de overheid en anderen.

Hij maakt me ook weerbaarder in tijden van crisis. Niet voor niets is dit plan bedacht in een tijd van acute crisis.

Wat ga ik nu doen? Sowieso blijft deze nieuwsbrief bestaan. Ik vind het veel te leuk om over geld te praten, en ik merk dat veel mensen er iets aan hebben. Ik ga nu ook het boek Over geld praat je wel afmaken, waarin ik al mijn geldtips en -plannen heb verzameld.

Mijn eerstvolgende gelddoel wordt het afbetalen van het laatste restje studieschuld (6.100 euro) dat ik nog heb. Dat is nog een klein smetje, dat zo snel mogelijk weg moet.

Daarna weet ik nog niet. Twee ton ligt voor de hand. Dat zou goed te doen moeten zijn. Een tweede ton is vrijwel altijd sneller te halen dan een eerste. Het effect van rendement gaat een grotere rol spelen bij je tweede ton.

Maar eerst maar eens deze mijlpaal vieren.

Voor hetzelfde geld zakt de beurs nog een stukje verder en ben ik volgende week alweer tonnair af.

Om mezelf enigszins daartegen te beschermen heb ik nu zoveel geld cash op mijn spaarrekening staan. Zodat beursschommelingen minder impact hebben.

Wordt vervolgd.

OOK TONNAIR WORDEN?

Mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL bevat alle tips, trucs en inspiratie die je nodig hebt om vermogend te worden met simpele middelen, te consuminderen en simpel te beleggen.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Tonnetje rond

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Dit zijn de details. Hoe is het precies gebeurd? De beurs zakte. Maar enkele opgespaarde facturen werden uitbetaald en gaven me het laatste duwtje. Dank je wel, opdrachtgevers!

Dat geld heb ik voorlopig even geparkeerd op mijn spaarrekening. Waar ik binnenkort overigens ook nog eens 0,5 procent rente op ontvang! Toe maar.

Ik ben mijn aandelenportefeuille aan het reorganiseren, dus ik wacht even met nieuwe aankopen.

Die ene crypto-euro steek ik ook nog in mijn zak.

Ik was toch bezig in Excel en heb ook even inzichtelijk gemaakt hoe deze ton is verdeeld over verschillende assets.

Samenstelling van mijn ton

Veel cash dus. ETF’s en indexfondsen zijn eigenlijk hetzelfde. Goud en zilver zijn niet fysiek, maar in de vorm van ETF’s.

De aandelen, ETF’s en indexfondsen zijn allemaal aandelen. Voor de spreiding zou het goed zijn om vanaf nu ook uit te breiden naar andere beleggingscategorieën. Maar wat?

Misschien toch saaie obligaties? In het kader van: een ton vergaren is één ding, maar nu moet ik mijn best doen om die ton te behouden.

Of toch vastgoed? Dat is wat de meeste echt vermogende meisjes en jongens in hun portefeuille hebben. Ik voel er weinig voor, maar misschien moet ik me toch eens inlezen. Heeft iemand tips een aanwijzingen daarover voor een beginner?

Volgens mij kan je altijd blijven leren.

☀️ In de podcast verzamelden Aaf en ik de beste, origineelste en leukste geldhacks.

🏫 Dit is mijn studieschuld en zo ga ik er mee om. In de rubriek Geld voor beginners in de Volkskrant kijk ik naar de opties die je hebt met je studieschuld.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

📚️ In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Apps die ik aanraad

SPAREN
Bunq. Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Raisin. Hogere rentes (tot 3,6%) op spaardeposito’s bij Europese banken vind je via deze handige spaarbemiddelaar. Vergelijken en afsluiten is gratis.

BELEGGEN
Trade Republic. Goedkope, simpele, allround broker. Met periodiek beleggen in ETF’s én 4% rente op onbelegd tegoed.

Centraal Beheer. Simpel indexbeleggen met lage kosten (voor hun Wereldwijd Aandelenfonds). Nu tot € 125 bonus bij openen.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in fysiek goud.

Finst. Simpele en handige app om automatisch bitcoin en andere crypto te sparen.

BESPAREN
Woolsocks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

VERDIENEN
GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

MEER
Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now