• Betering
  • Posts
  • Betering #86 - Zo maak je van tientjes een ton

Betering #86 - Zo maak je van tientjes een ton

En win mijn boek

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3400+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: van tientjes een ton maken, mijn boek winnen, verliesaversie en een kijkje in mijn portefeuille

1. Een tonnair is gemaakt van tientjes

In mijn podcast Over geld praat je niet vertelde ik vorige week dat ik mijn overlijdensrisicoverzekering (OVR) had opgezegd. De reden: ik ben inmiddels ‘rijk’ genoeg om dit risico zelf te kunnen dragen.

De bespaarwinst: 6,17 euro per maand.

Mijn podcastgenoot Aaf betwijfelde of dit verstandig was, zeker voor zo'n klein bedrag.

Ze was niet de enige. Ook luisteraars reageerden met bedenkingen. Meestal was de boodschap: Waarom? Het is het niet waard.

(Overigens reageerden mensen ook op mijn terloopse bekentenis dat ik deze beslissing niet had overlegd met mijn vrouw, wat inderdaad niet chique is en waar ik in de volgende aflevering schoorvoetend op ga terugkomen. Maar daar gaat het nu niet over.)

Waar het wel over gaat: kleine bedragen zijn het absoluut zeker te weten wel waard.

Zonder al die kleine bedragen was ik nooit tonnair geworden.

Tienduizend tientjes is een ton.

In vijf jaar spaarde ik tienduizend tientjes, die de bouwstenen zijn van mijn financiële geluk.

Veel mensen denken dat het onmogelijk is om tonnair te worden of een dergelijk groot bedrag te sparen. Dat komt waarschijnlijk omdat ze de waarde van een tientje onderschatten evenals de kracht van heel veel tientjes samen.

Kijk maar wat een tientje je oplevert. Je kunt ermee naar de bioscoop. Je kan er een afgeprijsd boek van kopen. Of een game. Je kan ervan eten bij McDonalds. Een T-shirt van kopen. Of 2 of 3 biertjes in het café.

Dat zijn allemaal dingen die ik wel eens deed. En nu soms nog steeds.

Voor de grap googelde ik nog even de vraag wat ik met een tientje nog meer kan kopen.

Een handvol Tony Chocolonely repen, een set van 3 Ikea-kunstplantjes, cadeausets met zeepjes, bedrukte mokken, truien, broeken, een gezichtsmasker, meer koffiemokken, knuffels, mini-legosets, koffiebonen, uitbreidingssets en de allergrootste troep bij de vele online winkels die de allergrootste troep verkopen.

We geven al deze tientjes zo makkelijk uit aan dit soort onnozele dingen, omdat het ‘maar een tientje’ is.

Maar dat is het niet.

Een tientje is een heel waardevol.

Ik moet terugdenken aan vroeger. Als kind was ik dolenthousiast over elk tientje.

Ik herinner me dat ik voor elk rapport bij mijn opa en oma vijf gulden kreeg, zo’n zware, bronzen munt. Als ik een week later bij mijn andere opa en oma was langsgegaan, had ik tientje verdiend. Wat een rijkdom!

Goed, een guldentientje, maar het gaat om het idee.

Mr. Money Mustache (FIRE-goeroe, geldblogger) schreef ooit over eenzelfde ervaring op zijn website. Ook hij ziet tientjes als de bouwstenen van financiële onafhankelijkheid.

Door genoeg van die steentjes te stapelen, bereikten hij en zijn vrouw binnen 10 jaar hun doel: financieel onafhankelijk te worden (met zo’n 600.000 dollar).

Dus laten we onze tientjes respecteren en verzamelen!

Maar hoeveel hebben we er nodig?

Tientjes verzamelen

Laten we zeggen dat je tonnair wil worden, en dan liefst ook nog binnen vijf jaar. Ik weet uit ervaring dat dit mogelijk is.

Om € 100.000 te sparen, heb je dan maandelijks € 1.666 nodig. Dit komt neer op € 400 per week ofwel 40 tientjes.

Als je samen met een partner spaart, heb je per persoon slechts de helft nodig: 20 tientjes. Maar voor nu ga ik ervanuit dat je het alleen doet, zoals ik.

Onderdeel van mijn plan was dat ik vrijwel meteen na het opbouwen van een afdoende geldbuffer ben gaan beleggen (in indexfondsen).

Dat levert je jaarlijks namelijk wat extra rendement op, waardoor je minder hoeft te sparen. Uitgaand van een gemiddeld rendement van 7% hoef je dan maar € 1.400 per maand in te leggen om na vijf jaar op een ton uit te komen.

Dat is 350 euro per week. Dat zijn nog maar 35 tientjes per week die je moet sparen.

‘Maar 35 tientjes per week?!?’

Hoe kom ik in godsnaam aan dat geld? vraag je je nu misschien af.

Nee, het is geen peulenschil. Het is een uitdaging.

Maar de beloning is zo groot, dat het op zijn minst een poging waard is. Kijk maar eens hoe ver je komt.

35 keer per week moet je een beslissing maken je een tientje oplevert.

De eerste weken doet dat een beetje pijn, later gaat het vanzelf, als een geoliede machine.

Sommige beslissingen liggen voor de hand en gelden voor veel mensen.

🔟 Auto. Benzine is duur tegenwoordig. Dat is goed nieuws, als je wil besparen. Stel dat je een kleinere, goedkopere auto gaat rijden en minder tankt. Dan bespaar je al snel 50 tot 100 euro per week. Pats, dat zijn je eerste 5 tientjes.

🔟 Minder eten thuis laten bezorgen (of uit eten gaan) levert nog eens 5 tientjes op.

🔟 Op boodschappen valt veel te bezuinigen door slimme gerechten te plannen en wekelijks inkopen doen: nog eens 5 tientjes.

🔟 Geen winkels meer bezoeken uit verveling: 4 tientjes.

🔟 Energiebesparing: 2 à 3 tientjes per week

🔟 Minder (of geen!) kleding kopen: 2 à 3 tientjes.

🔟 Lidmaatschappen, abonnementen, verzekeringen, een goedkopere vakantie, gratis sporten, stoppen of minderen met alcohol of roken: allemaal tientjes.

Combineer dat met de vanzelfsprekende besparingen op de overbodige luxe rommel die ik hierboven hebt genoemd (de mokken en zeepjes) en je zit al snel aan de 300 tot 350 euro per week.

En natuurlijk zijn er altijd mensen die nu denken: maar mag ik dan helemaal niks leuks meer doen? Ik ben toch geen monnik.

Natuurlijk wel. Er zit genoeg bewegingsvrijheid in deze cijfers. Veel mensen geven veel meer dan 2 a 3 tientjes per week uit aan kleding. En als je wat meer verdient, dan zit je zo aan die 350 euro en houd je vast nog een hoop geld over.

Of, als het toch niet lukt, dan kan je gaan schuiven met de cijfers. Maak er 8 jaar van in plaats van 5. Of 80K in plaats van een ton.

Waar het om draait: doe wat je moet doen om het te laten kloppen.

Er is veel meer mogelijk dan je denkt.

Tientjes bijverdienen

En wat nou als je niet verder komt dan bijvoorbeeld 300 euro per week en je hebt echt alles gedaan?

Dan heb je nog altijd de extra optie om wat geld bij te verdienen om je spaarsaldo aan te vullen.

Ik noem dat altijd als laatste, omdat je inkomsten verhogen ook verborgen kosten heeft: namelijk tijd, en als je er te ver in gaat gezondheid. Dus daarmee moet je altijd oppassen.

🔟 Maar als je tijd over hebt dan kan je, zoals ik deed, bijvoorbeeld oude spullen en/of kleding gaan verkopen op Marktplaats en Vinted. Mijn minimale verkoopbedrag was altijd een tientje. Voor minder vond ik het de moeite niet waard. Als je 5 keer per week iets kleins verkoopt, dan bereik je alsnog je wekelijkse doel van 350 euro.

Andere manieren om extra tientjes te verdienen

🔟 Spullen verhuren via de deeleconomie: je auto, je gereedschap, je vakantiehuisje, je expertise, je kennis (van geld bijvoorbeeld).

🔟 Enquêtes invullen. Onderzoeksbureaus als GfK en Opinieland en LifePoints doen marktonderzoek en betalen jou in ruil voor het invullen van enquêtes. Soms alleen in de vorm van cadeaubonnen (Bol, HEMA, etc., gebruik die verstandig), soms ook in contanten. Reken op niet meer dan een tientje per week, maar toch … wel weer een tientje per week.

Elk tientje is er eentje.

Dat is het belangrijkste.

Als je je tientjes beter gaat waarderen, leer je waar ze toe in staat zijn.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Begin van het einde?

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Het gaat niet goed. Dat is duidelijk. Maar ik maak me geen zorgen.

De afgelopen tijd zie ik bijna elke week wel een procentje eraf gaan. Soms komt er iets bij. Vaker gaat het hard omlaag. Deze week met ruim 2 procent. O, o.

Hoe komt dit? Ten eerste gaat het matig op de beurzen. En hoe hoger mijn vermogen, hoe groter het deel daarvan dat belegd is in aandelen. Daarom hebben beursschommelingen tegenwoordig wat meer impact op mijn vermogen. Daar kan ik weinig aan doen.

Ten tweede. Ook al ben ik alweer ruim een maand aan het werk, ik heb nog geen facturen mogen versturen. Dat doe ik pas op 1 oktober. Ik voel nog de naweeën van een zomer zonder noemenswaardig inkomen, en teer verder in op mijn spaargeld. Dat komt binnenkort goed.

Deze rit omlaag moet ik met andere woorden even uitzitten.

3. 🚀 Links en tips

🐦 Ondertussen op LinkedIn: Wil je werken tot je dood? Doe dan dit.

🎤 Geld voor beginners: Verliesaversie, en hoe kom je ervan af?

📢 Win mijn boek in ruil voor je beste spaartip.

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Homewizard. Ik bespaar op energie met hun P1-meter (stroom) en de watermeter. Besparen gaat beter als je het effect meteen ziet.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang 25 of 50 euro tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.