• Betering
  • Posts
  • Betering #56 - Besparen op boodschappen doe je zo

Betering #56 - Besparen op boodschappen doe je zo

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met bespaartips voor de boodschappen, een spectaculaire stijging in mijn portefeuille en een rubriek over hoe je snel een spaarbuffer aanlegt.

1. Besparen in februari: boodschappen

Eerder schreef ik over de 12 hoofdcategorieën waar het meeste te behalen valt als je gaat besparen, een voor elke maand. 

In januari bespaarden we op energie.

Het is februari en nu zijn de boodschappen aan de beurt.

In de podcast Over geld praat je niet bespraken Aaf en ik deze week ons boodschappenbudget, de goedkoopste supermarkt en wat onze luisteraars uitgeven aan boodschappen. 

Het artikel dat ik daarin aanhaal over de goedkoopste supermarkt van Nederland (Dirk) staat hier.

De belangrijkste alinea is volgens mij: 'Supermarkt Dirk is voor de basis huismerkproducten het goedkoopst. De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).' 

De aflevering maakte op Instagram veel reacties los. Boodschappen leven! Veel luisteraars kwam met goede tips. 

Zoals deze:

Of, naar aanleiding van mijn uitgesproken onwil om naar toko's en Turkse supermarkten te gaan, deze indrukwekkende prijsvergelijking.

Samenvattend ben ik erachter gekomen dat dit de meeste effectieve bespaarmogelijkheden zijn voor boodschappen:

  • Weekmenu maken en weekboodschappen doen

  • Receptenschriftje of recepten-appgroep aanleggen met goedkope gerechten

  • Voorraadkast aanleggen

  • Voorraadkast aanvullen als er stapelkortingen zijn

  • Groente en kruiden bij de Turkse supermarkt

  • Géén A-merken kopen

  • Gezonder eten en leven.

  • Boodschappen doen in de ochtend. In ieder geval niet aan het einde van de middag als je honger hebt.

  • Dirk (als je het aankan)

Ten slotte, pas op voor schijnvoordeel. Uit het artikel van de Consumentenbond: ‘Het blijft zaak om goed zelf de prijzen in de gaten te houden en je niet te veel te laten leiden door kreten ‘in prijs verlaagd'.'

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Groen licht!

Mijn vermogen

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker

Je zou er bijna hoopvol van worden. Deze week sprongen alle lichten op groen.

De beurs doet het boven verwachting goed. Al mijn aandelen en fondsen sprongen omhoog. Wat is de reden hiervoor? Onduidelijk. Ik lees dat de groots aangekondigde recessie toch niet zo groot gaat worden. Dat de inflatie zakt van megasuperhoog naar 'slechts' megahoog. Dat de energieprijzen blijven dalen. En dat de rente in Amerika is verhoogd met 'slechts' 0,25 procentpunt. Enfin, vraag niet hoe het kan: geniet ervan.

Ik deed deze week voor het eerst sinds april 2022 weer een investering in bitcoin. 100 euro ingelegd. Een groot deel daarvan stond nog in cash op mijn cryptorekening bij Bitvavo, vandaar de bescheiden stijging in de tabel hierboven. Maar ik ben geloof ik over mijn cryptotrauma heen ben. En dat is ook wat waard.

De maandelijkse rente op mijn spaarrekening (0,25 procent per jaar) is ook niet te versmaden.

Met het oog op enkele facturen die ik deze week verstuurde en de euforische stemming op de beurs durf ik (wederom!) te voorspellen dat het deze maand wel eens zou kunnen gebeuren: de ton. Ja, ik heb het eerder gezegd, precies een jaar geleden, en toen brak een oorlog uit en ging alles anders dan we dachten. Niets is zeker, maar alles is mogelijk.

4. 🚀 Links en tips 

📖 Op Twitter vroeg ik of er mensen zijn die hun hypotheek versneld afbetalen, en waarom dan. Het aantal antwoorden was overweldigend, en inspirerend.

☀️ Zaterdag stond mijn Volkskrantcolumn over het aanleggen van een riante spaarbuffer op nu.nl (zonder betaalmuur dus).

🐦 Ondertussen op Twitter:

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier. 

📚 In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.  

Apps die ik aanraad

  • Meesman: Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Met deze link € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.