• Betering
  • Posts
  • Betering #85 - Slimme eerste stapjes naar een ton

Betering #85 - Slimme eerste stapjes naar een ton

En win mijn boek

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3200+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: de eerste stappen op weg naar een ton, mijn boek winnen, kinderopvangtoeslag en meer.

1. Slimme eerste stapjes naar een ton

Een ton lijkt veel als je niks hebt.

Dat weet ik nog maar al te goed.

Deze week werd ik geïnterviewd door Emma Hafkamp voor haar Geld & Geluk podcast. Daarin hadden we het over de oorsprong van mijn plan om tonnair te worden.

Ik vertelde Emma dat ik me de eerste jaren schaamde voor mijn plan. Niemand anders wist ervan in het begin.

Om mezelf te motiveren ging ik maar bloggen, maar niet onder mijn echte naam.

Dat had te maken met de schaamte om over geld te praten. Over geld praat je immers niet.

Maar ook met onzekerheid. Het plan klonk leuk, maar was eigenlijk van de pot gerukt.

Ik, die nooit meer dan een paar duizend euro had weten te sparen (en dan weer uitgaf), ging voor de ton?

Dit kon alleen maar mislukken. Wat wist ik nou van geld?

Etc.

Na vijf jaar is het wel gelukt.

Achteraf bekeken weet ik vrij zeker dat dat niet komt door wat ik de laatste 3 jaar heb gedaan.

De reis van 50K naar 100K was niet het lastige deel.

Toen ik 45K bereikte, wist ik al dat 50K zou lukken en toen wist ik dat 100K ook haalbaar moest zijn.

Het gaat erom wat ik dat eerste jaar deed. De eerste maanden. Die eerste dag. De eerste stapjes zijn het allerbelangrijkst.

Wat deed ik dan precies? Daar kwamen we in de podcast niet aan toe.

Daarom zijn hier de 8 acties die het meest effectief zijn gebleken om te beginnen aan het opbouwen van een vermogen.

1. Open een aparte spaarrekening. Alles wat ik vroeger sporadisch spaarde, nam ik later ook weer op.

Ik begon pas echt te sparen met een extra spaarrekening met automatische overschrijvingen van in mijn geval € 300. Bij een andere bank, als extra drempel tegen het snel weer terugschrijven.

2. Vier dagen niks uitgeven. Besparen is gezonder dan meer verdienen.

Om te oefenen in zuinig leven, kan je jezelf een uitdaging geven, zoals: 4 dagen niks uitgeven. Dan krijg je meteen een beeld van je uitgaven en hoe die in verhouding staan tot je inkomsten.

3. Rekeningen controleren. Om dat beeld exacter te krijgen, kan je je betaalrekening tot een jaar terug controleren. Hoe kan je ooit minder uitgeven, als je niet eens weet wát je uitgeeft?

Op een ochtend ging ik ervoor zitten. Het kostte me een half uurtje. Ik bespaarde meer dan honderd euro op vergeten lidmaatschappen.

4. Schulden uitzoeken en afbetalen. Log in bij het Bureau Krediet Registratie. Daar krijg je een overzicht van al je schulden, behalve studieschuld en hypotheek.

Begin met het afbetalen van de duurste (hoogste rente).

5. Praat over geld met anderen. Je hoeft er niet dezelfde opvattingen op na te houden als je vrienden of partner. Maar een goed gesprek over geld en financiële keuzes en gevolgen is een must. Over geld praat je wél.

6. Opruimen en verkopen. Er is weinig beter voor je portemonnee dan je huis opruimen. Je vindt nog eens wat.

Ik ging op een zaterdagochtend naar de schuur en fotografeerde alles wat we meer dan twee jaar niet hadden gebruikt. Dat verkocht ik op Marktplaats voor in totaal een paar duizend euro.

7. Beleg je eerste 100 euro. Is dit het beste moment om te beginnen met beleggen? Het lijkt van niet, maar de waarheid is dat niemand het weet. Beleggen doe je bovendien altijd voor de lange termijn.

Begin nu met een klein bedrag (zie dat desnoods als leergeld) en ontdek voor jezelf hoe je reageert op beursschommelingen en of beleggen iets voor jou is.

8. Zoek extra inkomstenbronnen. Risicospreiding is altijd een goed idee, ook bij inkomsten. Zoek naar extra inkomstenbronnen, zoals Marktplaats, enquêtes, toeslagen, een bijbaantje, rente-inkomsten of een handeltje.

Al deze eerste stappen zorgen voor meer geld. Misschien niet veel, maar je moet een beginnetje hebben. Pas later in het proces gaat het geld voor jou werken, oftewel rente en rendement opleveren.

Die eerste jaren zijn het zwaarst.

Maar, belangrijker dan geld, deze eerste stappen zorgen ook voor financiële bewustheid.

Je eerste beleggingen, besparingen, verkoop; door er veel mee bezig te zijn leer je wat voor jou werkt. En wat niet.

Je gaat fouten maken (ik in ieder geval wel). Maar daar leer je dus van.

Dus als je nog niet bent begonnen, is mijn tip: zet vandaag je eerste stap naar financiële zekerheid.

Ben je al even bezig, maar loopt het nog niet naar behoren? Geen paniek. Ik overwoog ook om het plan op te geven, nog voordat ik het bekend had gemaakt.

Toch doorgezet. Toch gewonnen.

Bonustips

Even wat anders.

🔴 Deze week kreeg ik in mijn mail weer een uitnodiging om te komen helpen bij de verkiezingen als stembureaulid of teller op 22 november. Dat deed ik ooit en nu word ik automatisch uitgenodigd.

Sommige gemeentes zoeken nog mensen. Het is een leuk klusje (vind ik) dat enkele honderden euro’s kan opleveren. Check de website van gemeentes in de buurt.

🔴 Er verscheen in de Volkskrant een opiniestuk over de hoge kosten van de kinderopvang. ‘Werken is iets voor de rijken’ was de kop erboven. Arjen Lubach had het er ook over in zijn programma.

Toen ik het las, dacht ik al: wat een onzin. Wij betalen, als ik de toeslag verreken, 280 euro per maand voor 2 dagen BSO voor 2 kinderen, ook in de vakanties. Dat is nog geen tientje per uur. Dat verdienen we makkelijk terug.

Mijn geldcollega Reinout van der Heijden bij de Volkskrant, rekent dit vandaag ook nog eens voor. Nee, op de kinderen passen levert niet meer op dan werken.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Procentje eraf

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Ik zei het vorige week al, alles wat erbij komt, kan er ook weer af. Dit is waarom we focussen op de lange termijn.

De maandelijkse inleg van 50 euro op mijn goudrekening is ook weer gebeurd. Daarnaast is goud kennelijk wat in waarde gestegen, zodat ik uitkom op een stijging van 63 euro.

Koopzegels. Meerdere mensen mailen me met de opmerking dat ik die koopzegels moet verzilveren en op een echte spaarrekening met rente moet zetten. De ‘rente’ bij de supermarkt is eenmalig. Daarna leveren de punten niks meer op. Dit klopt. Maar het psychologisch effect van meerdere potjes zien vollopen, is ook niet te versmaden.

3. 🚀 Links en tips

🐦 Ondertussen op LinkedIn: 18 tips om snel arm te worden.

🎤 Podcast Over geld praat je niet: Over de ideale geldverdeling.

📢 Winactie! Genoeg, de opvolger van de Vrekkenkrant, geeft 3 x mijn boek weg in ruil voor je beste spaartip. Ook leuk: in het blad sta ik met een groot persoonlijk interview, en mijn eigen tips! En ten slotte: mijn boek kan je ook bij Genoeg kopen.

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Homewizard. Ik bespaar op energie met hun P1-meter (stroom) en de watermeter. Besparen gaat beter als je het effect meteen ziet.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang 25 of 50 euro tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Meer weten over hoe je je geldzaken op orde krijgt of tonnair wordt? In mijn boek Over geld praat je wel vertel ik in detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 3200+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now