• Betering
  • Posts
  • Betering #55 - Vermogen groeien met nog eens 4 spaarpotjes

Betering #55 - Vermogen groeien met nog eens 4 spaarpotjes

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 4 extra spaarpotjes van lezers, een interview met mij, alle fouten die ik maakte als belegger en een kijkje in de tonnairsportefeuille.

1. Nóg eens 4 alternatieve spaarpotjes

Daarmee hoop ik nog eens een extra 2.500 euro los te wrikken van mijn betaalrekening.

Geld dat ik - mits mijn spaarbuffer vol is - naar mijn beleggingsrekeningen bij Degiro of Meesman kan overschrijven.

Die nieuwsbrief leverde veel leuke reacties op. Lezers stuurde me hun alternatieve spaarpotjes en spaarmethodes. Dit zijn er een paar.

Kortingen sparen

Pee Wee schreef: 'Misschien nog een bespaaridee? Ik las dat jullie net ik als boodschappen doen bij AH. Zo leg ik het geld van de 2=1 aanbiedingen altijd apart omdat je uiteindelijk het 2e gratis product toch zou moeten kopen. Dan spaar je een leuk bedrag per jaar!'

Dit kan natuurlijk ook bij andere supermarkten die dit soort aanbiedingen hebben. Of gewoon bij iedere winkel. En ik hem ook wel eens gelezen dat iemand álle kortingen apart zet op een spaarrekening. Best veel werk deze, maar op den duur erg lonend.

Automatisch en onzichtbaar pinsparen

Willemijn schreef: 'Pinsparen. Ik weet niet of dit bij iedere bank kan maar ik doe dit bij de ABNAMRO. Van ieder bedrag dat je pint gaat een zelfgekozen percentage naar je spaarrekening. Heel handig en ‘onzichtbaar’.'

Helaas gaat het niet bij mijn bank, ING, maar er zijn er genoeg waar het wel kan. Ik doe wel aan pinbeleggen bij Peaks.

Je betaalrekening afronden

Hermien schreef: 'Je zocht nog naar 3 spaarpotjes. Een die je zou kunnen testen, is de kaasschaafmethode. Aan het eind van de dag rond je het bedrag op je betaalrekening naar onder af op hele euro's en maak je de losse centen over naar een spaarpotje. Zo spaar je maximaal 99x365 cent in een jaar, oftewel 361,35 euro. Hier heb ik er een keer uitgebreid over geschreven. Vraagt wel een actieve handeling, dus misschien niks voor jou.'

Deze vind ik erg leuk. Je zou ook kunnen afronden op 5 euro, zodat het wat sneller gaat. Of, aangezien ik geen zin heb dit elke dag te doen: elke maand een keer naar onder afronden op een veelvoud van 100 euro.

Sowieso vind je nog veel meer leuke tips (vooral wat betreft besparen op kleding) op Hermiens blog via de link hierboven.

Klusjesspaarpot

Zelf ontdekte ik ook nog een potje. Om onduidelijke redenen kreeg ik deze week twee keer een lekke fietsband. Beide keren heb ik die zelf geplakt. Bij de fietsenmaker had me dat twee keer € 12,50 gekost. Die € 25 staat nu in een digitaal potje. Dit kan ook met andere kleine reparaties, bedacht ik.

Sommige mensen laten een klusjesman komen voor relatief eenvoudige reparaties, zoals lampen ophangen, stoelen repareren, plankjes ophangen, keukenkastje recht hangen. Dat kan ik allemaal zelf. Die kosten van die klusjesman (vaak 50 euro per uur) kan je naar jezelf overmaken.

Ik houd het wel veilig en ga niet zitten rommelen met waterleidingen en onze auto en zo. Sommige dingen moet je aan een vakman overlaten.

Dat waren de laatste potjes voor dit jaar. Met deze erbij hoop ik nog eens 1000 euro extra te sparen. Dus met die van vorige week samen in totaal 3.500 euro.

Ik zal over een aantal maanden een update geven en kijken welke lopen en welke niet.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Sputteren

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Paar opmerkingen deze week. Ik (freelancer) zit even in een dry spell wat betreft inkomen. Ik heb genoeg gewerkt, maar de facturen kunnen er nog niet uit (of zijn nog niet betaald). Vandaar dat ik mijn buffer alweer moet aanspreken.

Het gaat goed op de beurs, alleen komt dat niet tot uiting in mijn aandelenfondsen. Ik denk dat dat komt door ongelukkige meetmomenten.

Bij crypto zie je wel een frisse +8% ten opzichte van vorige week. Maar ja, crypto...

4. 🚀 Links en tips

🌎 Ludo Ansems interviewde mij voor zijn Beter Anders podcast. Opvallend want normaal spreekt hij met mensen die tips hebben hoe we beter met de aarde en elkaar kunnen omgaan. Toch bleek mijn verhaal over consuminderen, tonnair worden en leren geven daar naadloos in te passen.

☀️ Over geld praat je niet: Luxe budgetreizen is het onderwerp van de podcast deze week. Met lekker veel tips en trics, wat moneyjuice van Aaf, een verhaal over mijn winnende loten en de ultrabudgetreis van mijn ouders: onze Japanse dag

🐦 Japanse dag bij ons thuis, ergens rond 1990. Luister naar de podcast voor het verhaal bij dit plaatje:

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier. 

📚 In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Meesman: Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Met deze link € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.