• Betering
  • Posts
  • Betering #54 - 7 spaaruitdagingen voor 2500 euro extra

Betering #54 - 7 spaaruitdagingen voor 2500 euro extra

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 3 spaaruitdagingen om 2500 euro extra te sparen dit jaar, een podcast over luxe budgetreizen, een column en een kijkje in mijn groene(!) portefeuille.

1. 7 potjes voor nóg een extra spaarboost

Ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen. Ik hou gewoon erg van uitdagingen.

Tonnair worden is zo'n uitdaging.

Maar ik ben wel weer toe aan een nieuwe uitdaging.

Toen ik begin dit jaar nadacht over mijn geldplan, dacht ik in eerste instantie dat er weinig mis mee was. Aanpassingen waren niet nodig. Het gaat toch lekker zo?

Maar toen dacht ik: nee, dat is te makkelijk. En ook niet zo leuk.

De boog moet wel gespannen blijven staan. Met andere woorden:

Ik moet meer gaan sparen.

Nog meer?!

Je zou denken dat het in mijn geval lastig is om er nog meer besparingen en spaargeld uit te knijpen. Maar dat is onzin. Volgens mij is het altijd mogelijk om nog net iets meer te sparen.

Daarom heb ik voor mezelf 7 mini-uitdagingen bedacht. 7 potjes die, als het goed is, in de loop van 2023, langzaam vullen met geld. Geld dat ik op 31 december uit de potjes haal en omzet in indexfondsen op de beurs.Ik kon er nu 7 bedenken die voor mij werken. Maar liefst heb ik er nog 3 bij.

Dus als jij ook leuke spaaruitdagingen hebt, of ludieke spaarpotjes, dan hoor ik dat graag!

Ik verzamel spaarpotjes.

Dit zijn de 7 uitdagingen, met erachter het bedrag dat ik na een jaar wil hebben gespaard.

1. De 1-cent-uitdaging: € 667,95

De 1-cent-uitdaging heb ik al vaker voorbij zien komen op internet. Het werkt zo: op dag 1 maak je € 0,01 automatisch over naar je spaarrekening. Op dag 2 € 0,02 en op dag 3 € 0,03. Elke dag 1 cent meer. Als je dit een jaar volhoudt, heb je € 667,95 gespaard.

Er zijn allerlei variaties hierop te vinden, maar deze vind ik leuk, vanwege het trage effect.

Praktisch: dit moet wel automatisch gaan, ik ga niet elke dag geld overmaken. Ik zag dat de money management app Flow, dit voor me kan doen. Dit ga ik instellen, als ik die app ooit aan de praat krijg.

2. Auto-cashbacks (Woolsocks): € 120

Cashbacks. Ook daarvan ben ik lange tijd weggebleven. Kopen om te besparen, dat is niet hoe het werkt, volgens mij.

Maar nu ben ik de app van Woolsocks (geen reclame) aan het testen. Het leuke hieraan is dat deze je automatische cashbacks geeft voor een flink aantal winkels. Je hoeft dus niet eerst iets te kopen via hun platform. Ik kreeg al een tientje terug van AH, Intertoys en Media Markt, winkels waar ik toch moest zijn. Alleen aanzetten en niet meer naar kijken.

Let op: Woolsocks is een commercieel bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling. Je geeft ze toegang tot je betaalrekening, je verkoopt dus een beetje privacy. 

3. Koopzegels: € 600

AH koopzegels, ik heb er her en daar al vaker over geschreven. Ik had het zelf nog altijd niet aangezet. Inmiddels wel. Dit is ook een kwestie van aanzetten en niet meer naar kijken. Mijn favoriete manier van sparen.

Iets wat ik me pas recent realiseerde. Het gaat niet eens zozeer om de 6 procent rendement die de supermarkt op je gekochte zegels geeft. Elke volle kaart bestaat naast € 3 rendement ook uit € 49 inleg. Dat is ook apart gezet spaargeld. 

Wij doen boodschappen bij AH, maar bijna alle supermarkten doen dit. 

4. Marktplaatspotje: € 240

In 2020 verkocht ik voor € 3000 aan spullen in een half jaar. Maar goed, toen had ik tijd en nog heel veel spullen. Marktplaats stond het laatste jaar op een te laag pitje. Ik wil nu weer proberen om maandelijks voor minimaal 20 euro 1 of 2 dingen te verkopen.

Het doelbedrag schat ik hier bewust laag in, omdat dit een actieve uitdaging is en ik mijn tijd goed moet indelen.

5. Het impulsaankoopfonds: € 250

Als ik een impulsaankoop voel aankomen, maak ik direct het bedrag van die aankoop over naar dit fonds. Of ik de impulsaankoop daarna daadwerkelijk koop, maakt dan in principe niet meer uit. Als het goed is niet. Maar het spaargeld heb ik in ieder geval binnen.

6. De wisselgeldweigeraar: € 100

Ik haat contant geld. Soms ben ik toch verplicht het ergens te pinnen of gebruiken. Of toen ik 20 euro won met een kraslot (lang verhaal), kreeg ik dat contant in de Primera. Ik heb inmiddels een minimalistische portemonnee, waar geen contant geld in kan. Dus al het wisselgeld dat ik terugkrijg, vind of win, gaat meteen in een klassieke spaarpot. 

7. Meevallerpotje: € 500

Elke meevaller stop ik in dit potje. Dat is wat mij betreft niet geld dat ik extra verdien met mijn werk. De ene maand heb ik meer opdrachten dan de andere. Dat zijn enkel fluctuerende inkomsten. Ik bedoel echte meevallers.  Dus niet geld waarvoor ik heb gewerkt, maar (niet contant) geld dat in mijn schoot valt. Verrassing! 

De energiebonus van eind vorig jaar zou hieronder vallen. Verder weet ik het niet. Misschien is dit potje wishful thinking. We zullen zien.

Als ik alle spaardoelen haal heb ik aan het einde van het jaar er een extra € 2.477,95 uitgeperst. 

Mooie bonus. 

Iedereen kan sparen.

Graag voeg ik nog 3 potjes toe. Dus ideeën hoor ik graag.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: een goed begin is ...

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker

Een plus. De YTD van de tonnairportefeuille staat op 3,51%. Dat is best lekker na nog maar 3 weken in dit jaar. Was ook wel nodig na zo'n slecht jaar natuurlijk.

O, YTD betekent Year To Date. Dat zijn de resultaten vanaf 1 januari tot nu toe.

Aan de 2 euro rendement bij mijn spaargeld kan je zien dat de rentepercentages op reguliere spaarrekeningen inderdaad weer van de nul af zijn. Volgens mij schrijft ING het 1 keer per maand bij. Alle beetjes helpen.

Ook crypto deed het goed. Ik kondigde laatst aan weer voorzichtig wat bij te gaan kopen. Maar een dag later verscheen er allemaal slecht nieuws over Bitvavo, waar ik bitcoin koop. Dus ik besloot nog even langer te wachten. Te lang?

Voorts heb ik een paar honderd euro in leningen bij Lendahand geïnvesteerd. Dat potje stond al lang op hetzelfde niveau en wil ik dit jaar ook uitbreiden. De meeste leningen geven daar nu 5 a 6 procent rendement. Met het nadrukkelijke risico dat er ook eens een niet terugbetaald kan worden. Daarom leg ik altijd maximaal 100 euro per lening in.

4. 🚀 Links en tips 

☀️ Luxe budgetreizen is het hoofdonderwerp van de podcast deze week. Met lekker veel tips en trics, wat moneyjuice en een verhaal over mijn winnende loten.

🐦 Ondertussen op Twitter:

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier. 

📚 In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.  

Apps die ik aanraad

  • Meesman: Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Met deze link € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.