• Betering
  • Posts
  • Betering #71 - Wat ik leerde door een boek over geld te schrijven

Betering #71 - Wat ik leerde door een boek over geld te schrijven

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met mijn inzichten tijdens het schrijven van mijn boek, de uitslag van de wedstrijd en een kijkje in mijn portefeuille.

1. Wat ik leerde door een boek over geld te schrijven

Afgelopen woensdag presenteerden Aaf Brandt Corstius en ik het boek Over geld praat je wel.

Daarbij interviewde Aaf mij over het boek.

Ze vroeg mij wat ik nu geleerd heb tijdens het schrijven.

Daar moest ik even over nadenken. Tijdens het gesprek mompelde ik vervolgens maar wat.

Maar inmiddels heb ik vier zinnige dingen kunnen bedenken, die ik zelf heb geleerd tijdens het schrijven.

1. Over geld praat je wel

Dat is de titel van het boek. Die is zo gekozen omdat het boek en de podcast met elkaar verbonden moesten worden. Was handig.

Maar onbewust bleek het toch ook echt de belangrijkste boodschap te zijn. Dat je er gewoon over praat, over geld.

Meer nog dan tonnair worden, pensioenen, stappenplannen en bespaartips, gaat het daarover. Dat je gewoon eens met iemand babbelt over hoe zij of hij dit of dat doet of zou willen doen.

Ik heb dat de afgelopen maanden, eigenlijk sinds we bezig zijn met die podcast, ook gemerkt.

De hoeveelheid brieven, e-mails en DM's die we krijgen in reactie op onze uitzendingen is enorm. En wordt steeds groter. Mensen hebben heel erg de behoefte om hun geldzaken te delen en erover te praten en erover na te denken.

Dat alleen al, die stap, heb ik nu door, is van levensbelang om je zaken op orde te krijgen.

2. Beleggen is niet zo belangrijk als ik eerst had gedacht

Kijk, je moet natuurlijk eerst een spaarbuffer opbouwen. Daarna is het verstandig om je je geld te beleggen. Zo staat het ook in het boek.

Maar het is geen must.

Het eerste wat ik uitzocht in mijn reis naar financiële volwassenheid, vijf jaar geleden, was hoe je moet beleggen. Achteraf gezien, was dat wat voorbarig.

Want, ook als je tonnair wil worden, moet je in eerste instantie het niet hebben van rendementen.

Het rendement dat ik in de afgelopen paar jaar heb opgebouwd is bijvoorbeeld niet zo groot. 8 procent van mijn vermogen bestaat ongeveer uit rendement.

De rest is spaargeld. Bij elkaar gespaard, bespaard, gewerkt en gemarktplaatst.

En dat is niet erg. Het gaat in eerste instantie om sparen en besparen.

Ook als je helemaal niet belegt, kun je een prima vermogen opbouwen

3. Iedereen is anders, iedereen heeft een andere situatie.

Tot voor kort was ik geneigd om te denken: ja, bijna iedereen zou tonnair kunnen en dus moeten worden.

Maar, wat blijkt? Niet iedereen heeft de behoefte om tonnair te worden.

Sommige mensen willen gewoon hun hypotheek afbetalen en hun maandlasten omlaag krijgen.

Andere mensen willen schulden afbetalen.

Of een sabbatical financieren.

Ook dat zijn zeer valide bestedingen voor je geld. En ook dan heb je wat aan het boek.

4. Vraag je af wat je geldovertuiging is en waar die vandaan komt

Afgelopen maandag beschreef ik in de Volkskrant een inzicht dat ik had in de psychologie van geld.

Dat komt er kort op neer dat bepaalde ideeën die ik in mijn jeugd voorgeleefd kreeg door mijn ouders, mij een groot deel van mijn volwassen leven hebben dwars gezeten. En ervoor zorgden dat ik niet of nauwelijks spaarde.

Ik was niet voor niets lange tijd een financiële struisvogel. Ik blokkeerde als het over geld ging, omdat geld voor mijn ouders een groot probleem was. En er veel negatieve emoties rond het onderwerp leefden bij mij.

De psychologische en emotionele kant rondom geld heb ik lange tijd onderschat. Ook toen ik al aan het besparen was en bezig was met de marathon naar de ton.

Maar inmiddels weet ik: het is van cruciaal belang om te weten waarom je slecht met geld bent, als je beter met geld wil worden.

Het boek Over geld praat je wel is eindelijk her en der te koop. Doe er je voordeel mee!

Woensdag in De Nieuwe Boekhandel in Amsterdam

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Rust.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Weinig veranderingen. Het vermogen blijft al een paar maanden hangen rond dit bedrag.

Een prima bedrag, uiteraard. Je hoort mij niet klagen.

In de aanloop naar de boekpresentatie ben ik nauwelijks bezig geweest met de portefeuille. Dus (behalve de goudaankopen van vorige week) is er weinig veranderd.

Rust is goed.

3. 🚀 Winnaars van de slagzinwedstrijd

Dank jullie wel voor alle inzendingen na mijn oproep van vorige week.

Ik ontving rond de veertig slagzinnen of gewoon normale zinnen en het was een genot om alles te lezen.

Ik kan helaas maar 3 exemplaren van OVER GELD PRAAT JE WEL weggeven.

De volgende drie zijn na indringend beraad door de jury (ik en Irene gisterenavond op de bank) uitgekozen als winnaars.

Over deze uitslag kan niet gecorrespondeerd worden. Waarom weet ik niet, maar dat zie ik altijd staan. Ik neem contact op met de winnaars.

Ik lees betering, en sinds ik ben begonnen, is de vrek in mij ontwaakt, en bespaar ik tonnen. (George)

Ik lees betering, omdat ik onze zoon van 1 wil meegeven dat geld een van de weinige dingen in het leven is waar je wel invloed op hebt. (Florine)

Ik lees Betering, met altijd heel veel zin, beter omgaan met geld daar word ik steeds beter in. (Dirk Jan)

4. 🚀 Links en tips

📖 Dit is het persoonlijkste verhaal dat ik over geld schreef. Afgelopen maandag in de Volkskrant over mijn jeugd, mijn geldovertuigingen en hoe die me lange tijd dwars zaten.

🎤 De finspirator spreekt! In onze nieuwe podcastaflevering (de 25e alweer) vieren we ons eenjarig jubileum en delen we onze lessen en uitdagingen.

🖊️ Geld voor beginners in de Volkskrant: Zo maak je een budgetplan dat wél werkt.

📻 Ik was trouwens ook bij Spijkers met Koppen met Dolf Jansen.

🐦️ Ondertussen op Twitter. De reacties onder deze tweet zijn mooi om te lezen, en een goede herinnering om welvaart te delen.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2300+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.