• Betering
  • Posts
  • Betering #70 - 4 definities van tonnair (en win een boek!)

Betering #70 - 4 definities van tonnair (en win een boek!)

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met motivatietips van een lezer, een inkijkje in mijn portefeuille, een nieuwe podcast en een WINACTIE.

1. Gemotiveerd blijven als je je gelddoel hebt gehaald

Ik kreeg een leuke brief van Beteringlezer Jan.

Hij heeft een manier bedacht om jezelf te blijven motiveren om te (be)sparen en beleggen als je eenmaal tonnair bent.

Of wat voor doel je ook hebt.

Daar had ik wel oren naar, want sinds ik afgelopen februari tonnair ben, kost het me best wat moeite om gemotiveerd te blijven oppotten.

Jan schrijft:

‘In 2020 ben ik begonnen aan het reisje naar de ton. Wat ik doe is mezelf belonen [met steeds een nieuw doel]. Het eerste feestje was toen ik meer bezat, dan ik aan hypotheek had, in de zomer van 2021.

Ondertussen heb ik ontdekt dat ik op wel vier manieren mijn ton voor me uit kan schuiven, als een haalbaar, maar telkens opschuivend doel.

  1. €100.000 = bank + beleggingen + crypto’s + crowdfunding + goud + cash

  2. €100.000 = vrij vermogen plus mijn pensioenpot (ongeveer 108K) minus mijn hypotheek.

  3. €100.000 = alle liquide middelen bij instellingen samen

  4. €100.000 = uitsluitend beleggingen

Met meer fantasie zouden er nog meer definities van €100.000 kunnen zijn, maar dit is voorlopig wel genoeg.

Zo werk ik in vier stappen naar mijn definitie van een ton. Ik wil dus een ton belegd hebben. Hopelijk in 2027 te bereiken. De geplande feestjes zijn begin 2024, begin 2025, eind 2026 en eind 2027, maar je weet het pas als het zover is hè.’

Ik vond het een fascinerend idee van Jan.

Ik heb zelf mijn definitie van tonnair ook al eens aangepast.

Eerst was het: spaargeld + beleggingen + crypto + crowdfunding.

Toen werd het: spaargeld + beleggingen + crypto + crowdfunding – studieschuld.

Daar ben ik nu.

De volgende stap zou kunnen zijn: een ton aan enkel beleggingen (die niet vast zitten in bijvoorbeeld pensioenfondsen).

Daarna zou het kunnen zijn: ton = beleggingen – mijn hypotheekdeel.

Daarna kan ik streven naar een ton aan rendement op die beleggingen (de inleg dus niet meegeteld).

Dat laatste punt is nog ver weg. Ik heb momenteel iets minder dan 10K aan rendement verdiend in de afgelopen jaren.

Maar ik blijf vertrouwen op het rendement-op-rendement-effect.

Misschien zijn er nog andere manieren om je doel steeds vooruit te schuiven? Zodat je jezelf steeds opnieuw kan belonen met het behalen van hetzelfde doel. Want daar gaat het om.

Jan heeft het belonen ook tot een integraal onderdeel van zijn plan gemaakt:

‘Bij elke keer dat ik €10.000 verder ben, geef ik mezelf een beloning. Ik ben nu mijn negende beloning aan het voorbereiden en ik merk dat het steeds substantiëler wordt.

Bij de barrière van €80.000 was het een horloge.

Bij de volgende barrière wil ik mijn kinderen ieder €1000 geven.

Of ik het ze laat uitgeven of dat ik voor hen ga sparen weet ik nog niet. Eigenlijk gun ik hen die ton eerder dan het mij lukt.’

In mezelf belonen ben ik niet zo goed.

Toen ik mijn eerste tonnairsdoel haalde, kocht ik een fles bubbels bij de Lidl voor 4,99.

Daar moet ik nog aan werken.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Goud

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Wat wisselingen de afgelopen twee weken.

Ik nam wat spaargeld op om hoger dan verwachte belastingrekeningen te betalen.

Moet kunnen.

Ik kocht een knuistvol aandelen Airbnb bij, omdat de prijs sterk was gedaald en ik mijn positie al langer wil uitbreiden (dit is geen advies).

En verder ben ik begonnen met investeren in fysiek goud.

Ik doe dit bij Goldrepublic (geen sponsor). Daar kan je ‘een spaarplan’ aanmaken. Dat betekent dat je elke maand voor een vast bedrag (minimaal 50 euro, ik heb 50 euro gedaan) automatisch kan laten overmaken en daar kopen zij goud van, wat wordt opgeslagen in kluizen in Zurich.

Geen omkijken naar, daar hou ik van.

Ik begin voorzichtig met de minimale maandelijkse inleg om eens te kijken hoe dit gaat.

De rest van ‘mijn goud’ zit zoals eerder gezegd in een Goud-ETF bij Degiro.

3. 🚀 Winactie: 3 x mijn boek Over geld praat je wel

Aanstaande woensdag ligt het boek in de betere en misschien ook wel in de minder goede boekhandels. Ik ben er heel blij mee. Het is de neerslag van drie jaar schrijven over geld. Dit is het complete verhaal - van geldhater naar tonnair - in de juiste volgorde, gefactcheckt en wel.

Met hoofdstukken over sparen, besparen, verdienen, afbetalen, beleggen en natuurlijk volhouden.

Ik kan 3 exemplaren weggeven.

Ik zat na te denken over een wedstrijd. Als kind was ik altijd gefascineerd door de slagzinwedstrijd. Helemaal toen ik ooit in de krant las over een man die rijk was geworden van slagzinwedstrijden.

Ik weet niet of het dezelfde man is als toen, maar onlangs deed ene Frank hetzelfde. 248 prijzen in 12 jaar.

Dus, wil je een van de drie (fysieke!) boeken thuisgestuurd krijgen, reageer dan op deze mail en maak de volgende zin af.

Ik lees Betering, …

Dat mag met een slagzin, maar ook gewoon met een goede reden.

De deadline is maandag 15 mei om 12:00 ‘s middags.

4. 🚀 Links en tips

🎤 De finspirator spreekt! In onze nieuwe podcastaflevering (de 25e alweer) vieren we ons eenjarig jubileum en delen we onze lessen en uitdagingen.

🖊️ Geld voor beginners in de Volkskrant: Zo maak je een budgetplan dat wél werkt.

📖 Ik was te gast bij Porterenee. In een interview mocht ik mijn verhaal vertellen.

🐦️ Ondertussen op Twitter.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Op 17 mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2300+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.