• Betering
  • Posts
  • Betering #77 - 9 geldzaken die 1 juli gaan veranderen, en de oplossingen

Betering #77 - 9 geldzaken die 1 juli gaan veranderen, en de oplossingen

Benzine, frietbakjes, internet en geld worden duurder

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 2600+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 9 geldzaken die 1 juli veranderen, bijbehorende tips en oplossingen, een kijkje in mijn portefeuille, ik ging viral op LinkedIn en meer

Meer geldinspiratie? Lees mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL.

‘Dit weekend uitgelezen! Leest als een trein en concrete tips die werken.’ -Lezersreactie op LinkedIn.

1. 9 geldzaken die veranderen op 1 juli

Morgen is het zaterdag 1 juli.

Dan zijn we precies op de helft van het jaar.

Hoe gaat het met je goede geldvoornemens? Als je nog niet op de helft van je doelbedrag zit voor eind dit jaar, niet getreurd. Een eindsprint is zo gemaakt.

1 juli is ook de dag dat er een hoop nieuwe regels ingaan. Veel van die regels hebben met geld te maken. Ik verzamelde er 9 voor je.

1. Oude kleren inleveren in de winkel

Eerst een leuke. Kledingwinkels zijn vanaf morgen verplicht om oude kleding in te nemen.

Het maakt niet uit waar iets gekocht is. Een Zeemanshirtje mag gewoon ingeleverd worden bij H&M.

Dus je hoeft niet meer naar die inzamelbakken te zoeken. Daarover las ik overigens nog dit voor mij onbekende feit:

‘Veel consumenten denken dat je alleen kleding in de kledingbak kunt gooien die nog je nog kunt dragen. Maar dat is een misvatting. In principe mag alle textiel, van kleding tot badlinnen, in de afvalbak, juist omdat je dan kunt recyclen, zelfs als het kapot is.’

  • Als kleding nog wel goed is, loont het natuurlijk om die te verkopen op Vinted of Marktplaats.

2. Plastic frietbakjes en koffiebekers gaan geld kosten

Om zwerfafval tegen te gaan zijn plastic rietjes en bestek al verboden. Vanaf morgen geldt dit ook voor het gratis weggeven van frietbakjes en koffiebekers en pizzadozen waar plastic in zit. Je opties zijn dan:

  • 40 cent betalen voor een plastic bakje in de snackbar

  • Een zakje of bakje gebruiken waar geen plastic in zit

  • Statiegeld betalen voor een herbruikbaar bakje

  • Je eigen frietbakje meenemen

De echte vrek kiest natuurlijk voor dat laatste!

3. Huurverlaging voor mensen met een laag inkomen

De maximale huur wordt voor mensen met een laag inkomen (en een sociale huurwoning) verlaagd naar 575 euro per maand. Gemiddeld is dat een verlaging van 57 euro.

Dit geldt niet voor huren in de vrije sector. Die gaan waarschijnlijk juist omhoog.

4. De kinderbijslag gaat omlaag

De kinderbijslag gaat omlaag met 3 procent. Dit is vanwege de gedaalde inflatie. Vorig jaar ging hij nog ongeveer 16% omhoog.

Dit betekent een vermindering van ruim 8 euro per kwartaal voor kinderen tot en met 5 jaar, ruim 9 euro voor kinderen van 6 tot en met 11, en ruim 11 euro voor 12 jaar en ouder.

5. TV en internet worden duurder

Volgens dit artikel van Totaal TV verhogen onder andere de twee belangrijkste aanbieders, KPN en Ziggo, morgen hun tarieven. KPN met meer dan 6 procent, Ziggo gemiddeld met zo'n 8,5 procent. Vanwege die forse stijging kunnen ‘Ziggo-klanten het abonnement ook in een contractvaste periode kosteloos opzeggen.’

  • Overstappen wordt lastig, want bijna alle aanbieders verhogen prijzen.

  • Controleer wel je abonnement. Heb je alle aangeboden diensten (vaste lijn?) nog wel nodig? Telecom-aanbieders adverteren vaak met ‘de snelste verbinding!’ maar heel vaak heb je die niet nodig.

6. De rente gaat met 2 procentpunt omhoog

De maximale rente die bedrijven (denk Wehkamp) aan consumenten mogen vragen, gaat morgen van 12 naar 14 procent.

Dit geldt voor betalingsachterstanden, kopen op krediet en alle andere consumptieve leningen.

Ook de belastingrente gaat trouwens omhoog van 4 naar 6 procent. Dat is rente die je betaalt, als je nog een bedrag verschuldigd bent aan de Belastingdienst. Zij betalen jou die rente als je geld terugkrijgt.

7. Accijns op benzine omhoog

Eerder ging de accijns op benzine omlaag, vanwege de sterk gestegen prijzen. Morgen wordt die daling gedeeltelijk teruggedraaid. (Eind dit jaar wordt ook het laatste stukje nog teruggedraaid.)

De accijnstarieven voor benzine stijgen van 65 naar 79 cent per liter, terwijl het tarief voor diesel stijgt van 42 naar 52 cent. De benzineprijs gaat dan richting de 2,15 euro per liter, is de verwachting.

8. De nieuwe pensioenwet gaat in

Vorig week schreef ik er al over. Mensen in loondienst merken hier nog weinig van. Voor zelfstandigen en anderen die zelf hun pensioen belastingvriendelijk sparen zijn er wel extra mogelijkheden.

9. Het minimumloon en AOW gaan omhoog

Ten slotte stijgt het minimumloon met 3,1%. De AOW stijgt zowel bruto als netto met zo’n 2 procent.

Mochten jouw salaris of jouw inkomsten nou niet omhoog gaan, dan heb je hierboven een flink aantal redenen om verhaal te gaan halen.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: uitpuffen.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

300 euro gespaard. Al sinds het begin (nu 5 jaar geleden) van mijn tonnair-uitdaging heb ik deze automatische overschrijving naar mijn spaarrekening. Hoewel ik eigenlijk geen grotere cashbuffer nodig heb en ik verder al mijn geld overschrijf naar beleggingsrekeningen, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen deze overschrijving stop te zetten.

Dus doe ik dat ook niet.

Losse aandelen stijgen, fondsen dalen. Dit komt waarschijnlijk door de sterke groei van tech-aandelen (zoals Tesla, Microsoft etc) waar ik er relatief veel van heb.

3. 🚀 Links en tips

✨ Ondertussen had ik een viral hitje op LinkedIn. Meer dan 100.000 mensen zagen dit bericht: Wie voor een dubbeltje geboren wordt...

🎤 Nieuwe podcast Over geld praat je niet: Opslag onderhandelen.

🐷 Geld voor beginners in de Volkskrant: over impulsaankopen en hoe je ze omzet in spaargeld.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Frits: Dit is mijn voordelige hypotheekadviseur. Gratis eerste gesprek, helder, realistisch en handig dashboard.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2600+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now