• Betering
  • Posts
  • Betering #51 - Goede geldvoornemens

Betering #51 - Goede geldvoornemens

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze laatste week van het jaar met goede geldvoornemens, mijn grootste geldblunder, en een kijkje in mijn portefeuille.

1. Een gelukkig nieuwjaar maak je zelf

Goede voornemens zijn leuk om te bedenken, soms iets minder leuk om uit te voeren.

Maakt niet uit. Alleen al het bedenken en formuleren ervan kan je helpen om helderheid te creëren.

De Volkskrant herplaatste een groot en inspirerend artikel van vorig jaar over alle populaire voornemens en hoe je ze gedaan krijgt.

In de nieuwsbrief van James Clear, bekend van zijn boek over goede gewoontes aanleren, las ik het volgende idee:

"10-year dreams. 5-minute actions. Where do I want to be in 10 years? What can I do in the next 5 minutes to contribute to that outcome?"

Veel mensen willen beter omgaan met geld. Dat is een goed voornemen. Maar ook een beetje een vaag en abstract voornemen.

Het beste is om een aantal kleinere, behapbaardere voornemens onder elkaar te zetten, die je de komende maand snel kan uitvoeren.

In deze oude Betering somde ik al eens 30 voorbeelden ter inspiratie.

Ook praat ik met Aaf Brandt Corstius over onze goede geldvoornemens in de nieuwe aflevering van Over geld praat je niet. Aaf heeft er 8 voor 2023. Ik evalueer die van een jaar geleden.

2. 📬 Lezerspost: 0,65 procent rente op Groendeposito

Reply op deze mail, met al je geldvragen en -tips. Ik kan geen persoonlijk advies geven. Ik kan wel zeggen hoe ik zelf zaken heb aangepakt.

Brief van L. naar aanleiding van de decembergeldtips van vorige week:

Nog een tip die misschien het opnoemen waard is: Als je boven de grens van de vermogensbelasting zit, loont het om nog snel voor 1 januari een ING groendeposito te openen.

Andere banken hebben het ook. 1 jaar vast, bij ING 0,65% rente, maar je betaalt geen vermogensbelasting tot 61 duizend en je kunt een deel ook nog aftrekken van de inkomstenbelasting. Al met al een mooi rendement.

3. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Flutjaar

Dit is de laatste vermogensupdate van 2022. De eindstand is 87.996 euro.

De beginstand op 1 januari was: 90.695 euro.

Toen stond de beurs op zijn hoogste punt ooit. Nu niet meer.

Ik ben maandelijks geld blijven inleggen in mijn indexfondsen. Tegelijk ben ik veel rendement verloren. Daardoor is de stand ongeveer gelijk gebleven.

Het enige verschil is dat ik nu veel meer (in aantal) aandelen bezit dan 1 jaar geleden. Als de beurs weer omhoog gaat, dan gaat mijn vermogen een stuk sneller omhoog dan dat het een jaar geleden zou doen.

Ik heb goede hoop voor 2023.

Protip. maak op 1 januari even een screenshot van je cryptobezittingen. De Belastingdienst wil in april horen wat die op deze datum waard waren. En cryptoboeren sturen doorgaans geen afschriften.

4. 🚀 Links en tips

🍫 Dit is mijn grootste geldblunder. En in de comments die van vele lezers. Wat is jouw grootste geldblunder?

🎅 Rubriek in de Volkskrant: over de kerstgedachte en het weggeven van mijn geld.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier. 

📚 In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.