• Betering
  • Posts
  • Betering #72 - 9 geldgewoontes die je tonnair maken

Betering #72 - 9 geldgewoontes die je tonnair maken

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 9 gewoontes die je tonnair maken, alternatieven voor je spaargeld en een kijkje in mijn portefeuille.

Wil je ook je geldzaken op orde krijgen of zelfs tonnair worden? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in detail hoe ik beide deed.

1. Deze 9 geldgewoontes maken je tonnair

Ben je ook een struisvogel, zoals ik was?

En wil je iets doen om je geldzaken op orde te krijgen?

Dan zijn er een aantal dingen je moet leren.

Tonnair worden (wat ik deed) is bovenal een kwestie van gedragsverandering.

En gedrag verander je het beste door jezelf een aantal nieuwe gewoontes aan te leren.

Dit zijn 9 gewoontes en gedachten over geld die ik mezelf de afgelopen jaren heb eigengemaakt. Ze hebben me geholpen om tonnair te worden en, belangrijker, om me zelfvertrouwen te geven. Ik kan heus wél met geld omgaan.

En dat laatste is onbetaalbaar.

  1. Eerst sparen, dan betalen

Als je serieus werk wil maken van een vermogen, dan moet je eerst sparen en dan pas uitgeven wat je overhoudt.

➜ Stel een automatische maandelijkse spaaropdracht in voor net iets meer geld dan je vermoed over te houden.

  1. Bespaar op alles

➜ Begin meteen. De eerstvolgende keer dat je in de verleiding komt om geld uit te geven, roep je jezelf met veel bombarie tot de orde.

Ho, even. Wacht.

Wat denken wij dat we gaan doen?

Wat ga je nu precies kopen? Hoe gelukkig word je daarvan? Hoe gelukkig zou je worden van een ton aan vermogen? Wees eerlijk en kies dan wat je doet.

  1. Meerdere inkomstenbronnen

Zoek manieren op extra geld te verdienen. Bijbaantjes, klusjes, handeltjes.

➜ Maak een rondje door je huis. Kies vier of vijf spullen die je eigenlijk niet meer nodig hebt. Maak er mooie foto’s van en zet de hele mikmak op Marktplaats.

  1. Houd je inkomsten en uitgaven bij

➜ Open je online bankafschrift en zoek naar uitgaven die onnodig waren. Je vindt ze gegarandeerd.

  1. Bereken je vermogen

Zie hieronder hoe ik dat doe in een simpel Excelbestand.

➜ Zet in een bestandje de waarde van al je spaarrekeningen onder elkaar.

  1. Maak potjes voor vakantie, belasting, auto en huis 

Dit kan in bijna alle bankapps. Schrijf maandelijks automatisch bedragen over naar die potjes. Dat hoeft niet veel te zijn.

  1. Automatiseer je sparen en beleggen

➜ Begin te beleggen met 100 euro. Kijk wat er gebeurt.

  1. Praat over geld (met je partner en/of vrienden) 

Pas toen ik ging praten en lezen over geld, ontdekte ik dat mijn oude ontwijkende struisvogelgedrag was gebaseerd op de verkeerde overtuigingen. Dat geld altijd fout en slecht zou zijn. Nadat ik die blokkade uit de weg had geruimd, lag de weg voor me open.

➜ Vraag iemand wat zijn of haar beste en slechtste herinnering is aan geld.

  1. Begin klein

Wees bewust naïef (negeer alle beren op de weg), maar begin.

➜ Doe een van bovenstaande acties achter de pijltjes en je bent onderweg!

Maak geld niet moeilijker of zwaarder dan het is.

Zeker niet als je er pas net mee aan de slag gaat.

Consistente gewoontes zijn de truc.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Procentje.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

De aandelenmarkten deden het goed.

En dus goud niet. Dit zijn vaak communicerende vaten.

Verder weinig nieuws.

3. 🚀 Links en tips

🎤 Nieuwe podcast: Jouw spirit animal! Waarin ik een onnodige uitgave deel en we onze gelddieren uitdiepen.

🖊️ Geld voor beginners in de Volkskrant: Over sparen buiten de gebaande paden.

📻 Ik was te gast in de podcast Culturele Bagage, met mede-tonnair en theatermaker Laura van Dolron. Om te praten over de psychologie van geld.

🐦️ Ondertussen op Twitter.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2400+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in detail hoe ik het deed.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.