• Betering
  • Posts
  • Betering #66 - 3 redenen waarom mensen niet sparen (en de oplossing)

Betering #66 - 3 redenen waarom mensen niet sparen (en de oplossing)

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 3 redenen waarom mensen zeggen niet te kunnen sparen en hoe je dat oplost, wat wijzigingen aan mijn portefeuille en een nieuwe podcast en column.

Deze week mochten we de 2000ste lezer van deze nieuwsbrief verwelkomen. Dat is ongelofelijk en ik ben iedereen die mijn geldweetjes en -ideetjes hier leest ontzettend dankbaar.

1. Iedereen kan sparen, dit is hoe

‘Het lukt me niet om te sparen.’

Dit is een van de meest gehoorde excuses die mensen gebruiken om er dan ook maar helemaal niet aan te beginnen.

Deze nieuwsbrief gaat over personal finance. Hoe krijg je als beginner grip op je geldzaken?

Sparen is de basis van personal finance.

Als je niet kan of wil sparen, dan gebeurt er niks.

Dus voordat je ook maar gaat nadenken over beleggen, pensioenen of grote vermogens, moet je kunnen sparen.

Iedereen kan sparen. Dat is mijn overtuiging.

Je moet het alleen wel een beetje trainen, als je het nog nooit goed gedaan hebt.

Waarschijnlijk zit het probleem tussen de oren. Zo was dat bij mij ook, dat zal ik hieronder illustreren.

Hoe we met geld omgaan heeft alles te maken met wie we zijn en hoe we ons gedragen.

Dit zijn de drie meest gemaakte fouten als het gaat om sparen. En hoe je die oplost.

1. Leefstijlinflatie

Oftewel: je leeft boven je stand. Een (te) groot deel van je geld gaat naar zaken die statusverhogend zijn, maar niet plezierverhogend.

Een loonsverhoging betekent een upgrade van je auto of huis. Een meevaller gaat naar extra dinertjes.

De oplossing?

Geniet, maar spendeer met mate.

Stop jezelf te vergelijken met mensen die boven jou staan.

Geef consequent minder uit dan je verdient, spaar het verschil en je wordt vanzelf vermogend.

Dit is hoe ik het verschil tussen mijn inkomsten en uitgaven vergrootte en 10.000 euro per jaar extra overhield.

2. Slechte geldgewoonten

Je hebt te veel slechte geldgewoonten. Kijk goed naar je uitgaven, wees eerlijk, welke hadden achter niet gehoeven?

Je geldzaken op orde krijgen is een kwestie van financiële fitness. Trainen.

Heel veel kleine oefeningen zullen op den duur exponentiële effecten vertonen. Dat is voortuitgang.

3. Slecht geldgedrag

Je bent je vaak niet bewust van bepaald geldgedrag dat je in je jeugd hebt opgedaan. Hoe je met geld omgaat is vaak onbewust een kopie van of reactie op hoe je ouders of opvoeders dat deden. Nu je zelf volwassen bent kan dat gedrag averechts werken.

Je hebt waarschijnlijk allerlei gewoontes en overtuigingen overgenomen van je ouders.

Bijvoorbeeld dat rijkdom iets is om na te streven, of juist niet.

Of misschien wel dat je je rijkdom altijd moet laten zien met dure auto’s of glimmende horloges (of wat dan ook), zelfs als je het geld er eigenlijk niet voor hebt.

Nu je zelf volwassen bent kan dat gedrag averechts werken.

Een overtuiging die ik van mijn ouders meekreeg, was dat rijkdom of zoiets als beleggen niet voor ons soort mensen was weggelegd. Pas toen ik ging praten en lezen over geld, ontdekte ik dat deze overtuiging in mijn geval nergens op was gebaseerd. Het was enkel nog een blokkade, die mij in de weg stond om mijn geldzaken op orde te krijgen.

Enkele jaren geleden besloot ik voor mijzelf dat geld niet per definitie ‘fout’ was, dat het niet iets om je voor te schamen, en dat het voor mij nergens op sloeg om te leven zoals mijn ouders dat deden.

Nadat ik die blokkade uit de weg had geruimd, lag de weg voor me open en werd ik tonnair.

Dat was het.

Dit zijn natuurlijk zaken die je niet van de een op de andere dag regelt.

De vergelijking met fitness is daarom een goede. Resultaten boek je door:

  • Op te komen dagen, in eerste instantie.

  • Een duidelijk doel voor ogen te hebben.

  • Altijd de voordelen in je achterhoofd te houden.

  • Routines te creëren en wekelijkse (of maandelijkse) gewoonten.

Gelukkig kan je geldzaken tegenwoordig voor een groot deel automatiseren met automatische overschrijvingen. Doe dat ook echt.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: al draagt een aap een gouden ring …

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Ik ben eindelijk begonnen met sparen bij Bunq tegen 2,01% rente. Het verschil met ING (0,5%) is groot. Ik had de gratis rekening bij Bunq (Easy Savings) al een paar maanden geleden geopend, maar wachtte even om te kijken hoe alles verliep.

Mijn bevindingen:

  • Als je alleen de spaarrente wil van Bunq (en dus de gratis spaarrekening) moet je goed opletten bij het openen. Automatisch krijg je (ongeacht wat je eerst ook aangeeft) een maand gratis de (duurste) betaalrekening, die na die eerste maand niet meer gratis is. Je moet dus na het openen nog eens handmatig je accountsoort aanpassen. Is te doen, wel sneaky.

  • Je mag maar 2 keer per maand geld opnemen

  • Verder moest ik wennen aan de andere app.

Ik heb nu 5000 euro van mijn spaargeld erop gezet, voor dus 100,50 euro rente per jaar.

Goud. 2023 wordt het jaar van het goud, wat mij betreft. Ik had al een tijdje een goud-ETF. De waarde daarvan telde ik op bij mijn ‘fondsen’, maar die heb ik nu apart gezet. Binnenkort ga ik deze categorie uitbreiden met fysiek goud. Hoe? Daarover binnenkort meer.

Crowdfunding. In de Volkskrant verscheen een artikel over de schimmige kanten van microkredieten in Cambodja. Ik heb daar zelf ook geld in gestopt, via Lendahand en hun partner ter plaatse, First Finance. Ik heb nog geen reactie van ze gezien. Ik ben niet van plan om meteen hiermee te stoppen, maar houd het wel in de gaten.

3. 🚀 Links en tips

🎤 Podcast Over geld praat je niet: over geld en de liefde. Hoe verdeel je je geld? En/of of of/of of toch en/of én of/of?

☀️ Alles over de nieuwe vaste energiecontracten die binnenkort mogelijk weer aangeboden gaan worden, sommige zelfs onder het energieplafond.

🐦️ Ondertussen op Twitter: dit doet de winnaar van Wie is de mol met zijn geld.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

📚️ Op 17 mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now