• Betering
  • Posts
  • Betering #50 - 5 slimme geldtips voor december

Betering #50 - 5 slimme geldtips voor december

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met decembertips, shrinkflation, een lezersvraag over aflossen en meer.

1. Het dure seizoen

Het is december, een dure maand. Sommige mensen krijgen daarom een dertiende maand.

Als zelfstandige krijg ik die niet. Dat is niet erg. Er zijn genoeg manieren om zuinig aan te doen, ook nu.

Het einde van het jaar is natuurlijk ook een goed moment om eens na te denken over je geldzaken.

Over goede geldvoornemens wil ik het volgende week hebben.

Eerst kijken we naar de dingen die je zoal in december moet regelen.

1. De zorgverzekering

Nee, leuk is het niet, maar heel lang hoeft het ook niet te duren.

In dit artikel heb ik alle afwegingen en bespaarmogelijkheden op een rij gezet.

2. Dingen die je kan doen voordat je jaar afloopt

Op 1 januari springen veel tellers weer op 0. Maak op wat opgemaakt moet of kan worden.

3. Het is het jaarruimteseizoen

Je hebt nog 8 dagen om je jaarruimte voor dit jaar te gebruiken. Jaarruimte is het bedrag dat je maximaal belastingvrij mag sparen of beleggen op een pensioenrekening.

4. Tijd om te geven

Kerstmis is voor mij een goede reminder om ook geld te delen. Over alle manieren waarop je nu kan weggeven schreef ik dit artikel.

5. Krassen is kansloos

December is ook de maand van de loterijen. Ik kan ook soms de verleiding niet weerstaan.

Gelukkig publiceerde RTL Nieuws dit heerlijk ontnuchterende artikel over de winkansen van de Decemberkalender (die adventkraskalender). Er zijn precies 2 loten met de hoofdprijs. Kans 1 op 3,6 miljoen.

De winkans van de Eindejaarsloterij is overigens: 1 op 7 miljoen.

Fijne feestdagen!

Vergeet niet over geld te praten tijdens het kersdiner!

2. 📬 Lezerspost: Moet ik toch eerst die hypotheek aflossen?

Reply op deze mail, met al je geldvragen en -tips. Ik kan geen persoonlijk advies geven. Ik kan wel zeggen hoe ik zelf zaken heb aangepakt.

Brief van Marcel: Hoe zit het met de vermogensbelasting zodra je het tonnairschap bereikt hebt in combinatie met een eigen huis/hypotheek?

Zou het verstandig zijn om toch eerst de hypotheek af te lossen, voordat je dat punt met de beleggingen bereikt hebt of maakt het geen verschil omdat de schuld van het vermogen afgehaald word?

Antwoord: Ha Marcel, de hypotheek wordt niet van je vermogen afgehaald. De belasting noemt het trouwens ook niet vermogen, maar grondslag sparen en beleggen.

Wat dat betreft is het soms verstandig om extra af te lossen, zodra of voordat je de grens van de vermogensbelasting hebt bereikt. Maar die keuze is aan jou, en ligt ook aan hoe hoog je hypotheekrente is. Sommigen (ik) vinden het ondanks de vermogensbelasting nog steeds rendabeler om te blijven beleggen. Ik heb een lage hyporente en ook nog aftrek, dus het rendement (van extra aflossen) is bijna niks.

Als je toch al wilde aflossen, dan is dat extra leuk zodra je de vermogensgrens van belasting hebt bereikt. Dan zou ik het wel doen.

3. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Geen eindejaarbonus

Vaak is er op de beurs sprake van een eindejaarsrally. Dan schiet alles opeens een maand lang omhoog. Iedereen wil nog wat kopen voor het einde van het jaar.

Dit jaar is het niet zo'n feest. Geen verrassing. Toch jammer.

Het blijft kwakkelen.

Weer een procentje verloren. Verder heb ik er niks over te melden.

4. 🚀 Links en tips

🎅 Ik berekende het verbruik van onze kerstboomverlichting. Het antwoord verbaasde me.

🎙️ Over geld praat je niet: Aaf en ik praten over de erfenissen die hebben gehad en die we ooit hopen weg te geven. We presenteren het aankomende boek en waar heeft Aaf deze weken een klein fortuin aan uit gegeven?

🍫 'Shrinkflation' is de sneaky versie van inflatie. Niet de prijs gaat omhoog, maar de hoeveelheid product gaat omlaag. Minder Snickers voor je geld.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier. 

📚 In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.