• Betering
  • Posts
  • Betering #75 - Het simpele pad naar rijkdom

Betering #75 - Het simpele pad naar rijkdom

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 2600+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: Het simpele pad naar rijkdom, tips tegen spendeerzucht en een kijkje in mijn portefeuille.

Wil je meer geldinspiratie? Lees mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL.

‘Vol met tips, heel toegankelijk en voor elke geldleek goed te begrijpen,’ -Lezersreactie.

1. Het simpele pad naar rijkdom

Vroeger had ik geen idee hoe ik met geld moest omgaan. Daarom had ik het ook niet.

Toen las ik The Simple Path to Wealth van de Amerikaans JL Collins.

Dit boek (uit 2016) is een helder, grappig en inspirerend verhaal van iemand die zichzelf en die hele opgeblazen wereld van financiën niet zo serieus neemt.

Zijn lessen waren voor mij een eyeopener. En inspireerde me tot het maken van mijn eigen geldplan, waarover ik net als hij uitvoerig ben gaan schrijven.

Dit is zijn blog. De recente artikelen zijn niet meer zo interessant. Die van tien jaar geleden, daar gaat het om.

Wil je alles overzichtelijk en als een lopend en inspirerend verhaal lezen, dan zou ik zijn boek kopen. Dat is onlangs ook in het Nederlands verschenen als Het simpele pad naar rijkdom.

Ook al schrijft hij over het opbouwen van vermogen in Amerika en zijn er zeker zaken waar wij als Nederlanders of Belgen rekening mee moeten houden, de algemene filosofie van Collins is ook voor ons interessant.

Dit zijn Collins’ belangrijkste tips voor een financieel vrij leven:

• Geef minder uit dan je verdient, beleg het verschil – vermijd schulden.

• Doe niets anders dan dat en je wordt rijk, in de breedste zin van het woord.

• Schulden zijn je grootste vijand. Of in zijn woorden: ‘Heb je ook last van kalkaanslag in je douche? Van die witte vlekken, die maar niet weggaan, hoe hard je ook poetst? Dat zijn schulden. Pak nu je agressiefste reiniger en bik ze een voor een weg. Anders wordt het alleen maar erger.’

• Leef je precies op je stand? Of nog erger: erboven? Dan ben je verloren. Veel plezier in je gouden kooi!

• Negeer professionele financiële adviseurs (zoals je bank). Ze hebben per definitie een belangenconflict. Het gaat hen om hun eigen geld, niet dat van jou

• Spullen zijn niet belangrijk, geld wel. In deze wereld betekent geld vrijheid.

• Gezondheid, familie en vrienden zijn nog belangrijker, natuurlijk. Maar wees je altijd bewust van de financiële consequenties van je keuzes.

• Beleggen is niet moeilijk.

• Beleg een deel van elke euro die binnenkomt.

• Koop indexfondsen, verkoop nooit.

• Ook niet als de beurzen een dramatische val maken en iedereen om je heen het einde der tijden afroept. Dit gebeurt een keer of wat per decennium. Altijd is het goed gekomen.

• Behoud een positieve kijk op de toekomst.

• Dit laatste is ontzettend moeilijk, maar absoluut noodzakelijk.

• Als je kan leven van 4% van je beleggingen per jaar, ben je vrij.

Als je het zo leest, is het helder en simpel.

Maar toch wist ik dit de eerste 35 jaar van mijn leven niet. Niets hiervan krijgen we op school mee.

Hoe moest ik ooit goed met geld om kunnen gaan, als niemand het me leerde?

Eeuwig zonde, want hoe eerder je hiermee begint, hoe makkelijker het gaat.

Gelukkig had ik Collins. Ik kan ronduit zeggen dat ik zonder zijn inspiratie nooit tonnair was geworden. Omdat ik simpelweg niet zou hebben geweten wat de voordelen daarvan zijn.

Hopelijk is mijn inspiratie nu jouw inspiratie.

Zijn tweede boek heb ik trouwens nooit gelezen. Het heeft de geweldige titel How I Lost Money in Real Estate Before It Was Fashionable. A Cautionary Tale, maar is hier moeilijk te krijgen.

Toch maar eens bestellen, voordat ik de vastgoedmarkt opga.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: De stier is terug!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Het twee weken geleden van mezelf geleend spaargeld heb ik weer aan mezelf terugbetaald. Vind ik wel zo netjes.

Verder gaat alles van een leien dakje. Er is weer sprake van euforie op de beurzen. Officieel zitten we weer in een stierenmarkt, las ik op Twitter. Dat zie je terug in mijn winsten.

Ongerealiseerde winsten, wel te verstaan. Dat is een belangrijke kanttekening. Winst op de beurs is pas echt winst als het gerealiseerde winsten zijn. Met andere woorden: als je die aandelen (of obligaties) ook daadwerkelijk met winst hebt verkocht.

Maar dat ben ik nog helemaal niet van plan. Nog lang niet zelfs. Dus reken ik nu met de ongerealiseerde winsten.

Wilde je net beginnen met beleggen en denk je nu: bah, ik heb de bodem gemist, ik blijf toch nog maar even langer wachten. Niet doen. De beurs is niet te timen. Gewoon voorzichtig beginnen met periodiek bedragen inleggen. Dan zit je altijd goed, bij stijgingen (jeej, winst!) en bij dalingen (jeej, goedkoop aanschaffen!).

Crypto zit even in een dipje. Dat zou een leuk koopmoment kunnen zijn, ware het niet dat ik net 100 euro heb ingelegd en ik bitcoin blijf zien als leuk speeltje voor erbij, in plaats van een serieuze beleggingscategorie.

3. 🚀 Links en tips

🎤 Onze podcast Over geld praat je niet gaat onder andere over het dilemma: samenwonen met een rijke partner, vloek of zegen?

🐷 Geld voor beginners in de Volkskrant: moet ik mijn creditcard houden voor de vakantie of niet?

📻 Er verscheen een mooie recensie van Over geld praat je wel op recensiesite StoerLeesvoer.

✨ Ondertussen op LinkedIn: 6 tips om je spendeerzucht te minderen.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te kunnen indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Frits: Dit is mijn voordelige hypotheekadviseur. Gratis eerste gesprek, helder, realistisch en handig dashboard.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2600+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.