• Betering
  • Posts
  • Betering #53 - 3 supertips om te besparen op energie

Betering #53 - 3 supertips om te besparen op energie

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met 3 tips om op energie te besparen in bespaarjaar 2023, een nieuwe portefeuilletracker, een voorpublicatie uit mijn boek en de beste boeken over geld.

1. Besparen in januari: energie

2023 wordt een bespaarjaar. Want kosten reizen de pan uit. Maar ook als dat niet het geval was geweest, dan is besparen een goed idee. Zo doe je dat.

Richt je in eerste instantie op één enkele categorie uitgaven.

Hier zijn de 12 categorieën waar het meeste te halen valt, een voor elke maand van het jaar:

  1. Energie

  2. Boodschappen

  3. Wonen

  4. Alcohol, roken en andere verslavingen

  5. Uitgaan

  6. Auto(‘s)

  7. Reizen

  8. Kleding

  9. Verzekeringen en financiële producten

  10. Abonnementen

  11. Hobby’s

  12. Speelgoed

Je hoeft maar te googelen op een van deze categorieën en het woord besparen en je krijgt een schat aan bespaartips.

Begin te besparen in één categorie tegelijk. Pas als je je nieuwe bespaargewoontes onder de knie hebt, kan je uitbreiden naar een tweede categorie.

Wees niet te ambitieus in het begin.

Elke besparing is er een. Laten we het bespaarjaar effectief beginnen met energiebesparingen.

1. 99 energiebesparingstips

In onze podcast Over geld praat je niet gaf ik al eens een lijst met de 99 meest gangbare én meest originele energiebesparingstips.

Dit was alles wat ik online kon vinden, van tochtstrips tot wimhoffen.

Hier kan iedereen iets mee.

2. Energiedongel tegen sluipverbruik

In dezelfde podcast heb ik het ook al gehad over mijn aankoop van het jaar: een energieapp die van seconde tot seconde ons verbruik in huis meet.

Ik kocht hem van Homewizard (geen reclame), maar er zijn ook andere merken te vinden.

In mijn aankomende boek Over geld praat je wel schrijf ik ook over deze slimme meter en app. Daarom hier alvast een voorpublicatietje.

'Ook tip ik graag de energiemeter van Homewizard: een gadget die je in je slimme meter kan klikken en die aan een app op je telefoon elke 10 seconden je energieverbruik doorgeeft in kleurrijke grafieken.

Dit is veel inzichtelijker dan het maandelijkse overzicht van mijn energieleverancier; nu kan ik per minuut zien hoeveel stroom we verbruiken. Wij hebben een gasloos huis, maar gas kan hij ook meten. Het ding is vooral handig om sluipverbruik te detecteren, dus alle apparaten die dag en nacht stroom verbruiken zonder dat je er erg in hebt

Het is echter wel een potentieel gezins-ontwrichtende gadget. Bedenk dus voordat je hem koopt of je daarmee om kan gaan. Mij viel het zwaar, dat wil zeggen: vooral de rest van het gezin. Het kon gebeuren dat ik iedereen geagiteerd bijeenriep als er pieken verschenen en dan dingen zeggen als: ‘Jongens, kijk, we zitten boven de 2000 watt, wat gaan we hieraan doen?’ Of de Nintendo moest uit, of de droger. Ik moest op een gegeven moment beloven minder op de app te kijken.

Wat je ook met deze gadget kan doen is testen hoeveel elektriciteit bepaalde apparaten met een stekker nou precies gebruiken.

Dat geeft antwoord op prangende vragen als: Heeft het nut om adapters en opladers uit het stopcontact te halen (nee), om lichten uit te doen (nauwelijks) en om stekkerdozen met een schakelaar te gebruiken (absoluut wel)?

Toen het kerstmis was heb ik tot mijn vreugde gemeten dat een kerstboom een maand lang elke dag met twee snoeren lichtjes van 7 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds laten branden niet meer kost dan 5 euro. Dat vind ik het meer dan waard.'

Bestel Over geld praat je wel alvast hier, voor veel meer geldtips.

3. Dynamische energietarieven

Dit is het nieuwste van het hipste. Steeds meer mensen hoor ik erover. Je kan bij verschillende leveranciers terecht, zoals ANWB, Tibber en Frank Energie.

Waar het in het kort op neer komt (maar lees je zelf goed in): je betaalt altijd het actuele energietarief. Voor stroom zijn dat uurprijzen, voor gas dagprijzen.

Die uurprijzen zijn laag als er weinig vraag is naar stroom ('s nachts en in de weekenden) en hoog op andere momenten. Als je flexibel kan zijn met je verbruik ('s nachts vaatwassen en auto opladen etc.), dan kan dit een flink voordeel opleveren.

Ik hoorde zelfs sommigen praten over geld toe krijgen. Maar dit is vooral reëel als je zelf ook energie levert, bijvoorbeeld met zonnepanelen.

ANWB heeft een goede uitleg met de voordelen en risico's.

Twitteraar Martijn Konings ging ook al overstag en deed verslag van zijn bevindingen:

Zelf doe ik nog onderzoek, maar eigenlijk wil ik het graag proberen.

2. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: 90K

Mijn vermogen

Déjà vu. Een vermogen van 90.000 euro is geweldig. Maar ik bereikte deze mijlpaal al eens eerder, een jaar geleden. Inmiddels zijn alle rendementsverliezen aangevuld met spaargeld dat ik maandelijks inleg.

Tja, zo kan het ook, tonnair worden. Gewoon old fashioned werken en sparen in plaats van je geld laten werken en renderen.

Deze week is het overigens allebei. Ik legde 1000 euro in en de rest van de winst komt van stijgende aandelen. Er is sprake van een plusje op de beurs.

Ik las al berichten dat dit het begin is van een jaar durende stierenmarkt, waarin iedereen weer rijk gaat worden. Dat lijkt me meer dan voorbarig.

Een verder dalende beurs is net zo goed mogelijk. En op zich ook helemaal niet erg. Ik blijf maandelijks aandelenfondsen kopen. Ik beleg mijn geld voor minstens tien jaar in de toekomst, waarschijnlijk twintig of dertig jaar. Dan is het alleen maar voordelig als ik nu 'goedkoop' aandelen kan kopen. Des te meer heb ik er, als we straks (ooit?) weer omhoog gaan.

Ik luisterde naar de nieuwe podcast De lange termijn, waarin langetermijnbeleggers Jasper en Twan hun voorspellingen en strategieën voor het komende jaar uit de doeken doen. En daar hoorde ik dezelfde wens.

Wie geïnteresseerd is in een meer gedetailleerde weergave van mijn portefeuille, kan vanaf nu kijken op Portfolio Dividend Tracker, waar ik alles heb ingevoerd. Alle absolute bedragen, daadwerkelijke verliezen (en winsten) en ontwikkelingen door de jaren heen zijn er te zien. Deze tracker is vooral gericht op beleggingen. Mijn crowdfundinggeld bij Lendahand kan ik er niet invoeren, dus dat heb ik maar even opgeteld bij mijn voorraad 'cash'.

Zo ziet dat er bijvoorbeeld uit voor het 'ramp'jaar 2022.

Portfolio Dividend Tracker

Leuk om mee te spelen, zo'n tracker.

4. 🚀 Links en tips

📖 Ondertussen op LinkedIn. Ik stelde de vraag: 'Wat is het beste boek dat je las over geld of personal finance?' Vele antwoorden volgden.

🎅 Rubriek in de Volkskrant: Zo maak je goede geldvoornemens die echt werken.

🍫 Collega Reinout van der Heijden beantwoordde in de Volkskrant de eeuwige vraag: Wat is beter: sparen, hypotheek aflossen of niets doen?

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier. 

📚 In mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.