• Betering
  • Posts
  • Betering #48 - 1 jaar oud: over groei, beleggen en nieuwe dingen

Betering #48 - 1 jaar oud: over groei, beleggen en nieuwe dingen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week is het feest! 🎉 Betering is 1 jaar oud! Toen ik met deze nieuwsbrief begon kon ik niet bevroeden wat er allemaal zou gebeuren. En er staat nog heel wat op stapel. Dank jullie wel voor het volgen en lezen. Ik hoop dat het wat heeft opgeleverd.

En verder: een kijkje in de portefeuille, een terugblik, een nieuwe podcast, financiële opvoedtips en meer.

1. Één jaar Betering: 48 geldtips en ongelofelijke groei

Bijna precies een jaar geleden, vrijdag 10 december 9:07 2021, verzond ik de eerste aflevering van Betering.

De titel was: Laat je spaargeld groeien.

Ik verzond het naar 80 abonnees. Dat vond ik een flink aantal. Sommige mensen kende ik tot mijn verbazing niet eens. Die waren via via op mijn LinkedIn-pagina terechtgekomen en hadden zich ingeschreven, toen ik aankondigde hiermee te beginnen.

Belangrijkste zin uit dat briefje:

Inflatie vreet je spaargeld op. Zoek een manier van beleggen die bij je past. Begin desnoods met € 500.

Dit is hoe ik zelf begon met beleggen. Geïnspireerd door de resultaten daarvan ging ik me verdiepen in alle andere aspecten van personal finance.

Zo kreeg ik voor het eerst in mijn leven mijn eigen geldzaken op orde. Dat voelde zo goed dat ik vervolgens iedereen wilde vertellen hoe leuk dat is, hoe nuttig ook, belangrijk zelfs. En hoe ik dat had gedaan.

Ik begon daarom met een (toen nog anoniem) blogje (ook Betering geheten) met geldtips en inspiratie. Dat werkte matig.

Toen deed ik het onder mijn eigen naam (doodeng in het begin) op LinkedIn. Dat gaf al meer reactie. Toen kwam deze nieuwsbrief.

Wat er toen gebeurde, verbaasde me enorm. En verbaast me nog steeds.

De reacties waren overweldigend. Mensen (niet enkel vrienden meer, maar echte mensen) gingen zich abonneren.

Hierboven zie je de groei van Betering op het vorige platform dat ik gebruikte (Revue) vanaf editie 1. Sinds editie 46 verstuur ik het via Beehiiv en staat het aantal abonnees op 1208.

Een groei van 1410 procent in 1 jaar. Dát is pas rendement.

Ongeveer 70 procent van die 1208 mensen opent de email ook daadwerkelijk. Dat is veel voor een nieuwsbrief, heb ik mij laten vertellen.

Ik kan alleen maar zeggen: heel veel dank allemaal.

Over geld praat je niet

Ergens rond de 21e editie van de nieuwsbrief zie je een versnelling in het aantal lezers. Dat is het moment dat de eerste aflevering van de podcast Over geld praat je niet verscheen.

Dat is ook een ontwikkeling die ik te danken heb aan deze nieuwsbrief. Als deze Aaf Brandt Corstius en de mensen van Meer van dit Media niet onder ogen was gekomen, dan was deze podcast denk ik niet ontstaan.

Een andere ontwikkeling is de tweewekelijkse rubriek over geld in de Volkskrant: Geld voor beginners. Klik hier voor de eerste aflevering destijds.

En zo werd een hobby een business.

Nogmaals: ongelofelijk. En bedankt.

Ik verdien nu (een deel van) mijn geld met praten over geld. Soms verdien ik zelfs geld met praten over geld dat ik verloor (op de beurs of in een faillissement). Zoals ik als zei: ongelofelijk.

Een nieuw project

Maar dit is niet het einde. Er komt meer. Een groter project dan ooit tevoren om nog veel meer mensen te inspireren beter om te gaan met geld, bewuster te worden van de waarde ervan en misschien wel tonnair te worden.

Ik ben er al maanden aan bezig. Ik mag het volgende week officieel bekendmaken. Dat doe ik samen met Aaf in de nieuwe aflevering van Over geld praat je niet, die aanstaande maandag online staat.

Uiteraard zal je er komende tijd ook hier meer over gaan lezen.

Nieuwe rubriek: de lezersvraag

Ook Betering gaat door. Vanaf volgende week met een nieuwe rubriek, of eigenlijk een oude: de lezersvraag.

Dus reply op deze mail, met al je geldvragen en -tips. Ik kan geen persoonlijk advies geven. Wil ik ook niet. Maar ik kan wel zeggen hoe ik zelf zaken heb aangepakt.

Op naar nog een jaar lang Betering.

2. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: 90K!

Weinig nieuws. Ik legde 1000 euro in via Meesman, in hun wereldwijde aandelenfonds. En ik legde 100 euro in bij Lendahand: voor de financiering van leningen aan ondernemers in opkomende landen

Die inleg werd voor een groot deel teniet gedaan door een aanzienlijk verlies op de beurs. 1+1=1. Zo gaat het nu bijna al een jaar. Ik heb mijn hoop voorlopig maar gezet op 2023. Het jaar waarin ik tonnair ga worden.

Of toch niet?

Het wordt zo zoetjes aan tijd om te gaan werken aan mijn goede geldvoornemens voor het komende jaar.

Wat zijn de jouwe?

3. 🚀 Links en tips

🐖 Nieuwe column in de Volkskrant, waarin ik antwoord zoek op de vraag: hoe zorg je ervoor dat je kinderen goed met geld worden?

🎙️ Nieuwe podcastaflevering! Deze keer praten Aaf en ik over geld uitgeven. Ik vind het lastig, Aaf heeft er minder moeite mee. We nemen de Sintaankopen door. Zijn koopjes altijd duurkoopjes? Is Black Friday erg? Hoe gaat mijn gezin om met mijn spaarobsessie?

🧪 Bij financieel journalist Thomas Laureys zag ik op LinkedIn deze inzichtelijke periodieke tabel van beleggingen:

🎙️ Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid. Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.