• Betering
  • Posts
  • Betering #4 - Goede geldgewoontes voor 2022

Betering #4 - Goede geldgewoontes voor 2022

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, mijn nieuwsbrief over beter omgaan met geld en simpel beleggen.

Deze week over goede geldgewoontes. Wat zijn mijn financiële voornemens voor 2022? Hoe zorg ik ervoor dat ik ze ook echt haal? En verder: een bespaartip voor in de lockdown. En een lezersvraag over crypto's en belasting.

Inmiddels zijn er meer dan 130 abonnees. Dank jullie wel, allemaal. Stuur deze nieuwsbrief vooral door naar al je vrienden en kennissen die ook wel wat geldtips kunnen gebruiken.

Die kunnen zich inschrijven via Revue.

1. Goede geldvoornemens

Dit waren mijn goede geldvoornemens aan het begin van 2021.

  • Elke maand € 500 automatisch beleggen in indexfondsen.

  • Elke maand € 300 sparen.

  • Alle bijverdiensten en inkomen uit extra opdrachten beleggen.

  • Elke maand minimaal 10 dingen op Marktplaats zetten.

  • Enigszins zuinig blijven leven (maar het moet wel leuk blijven).

Ik had berekend dat dit samen me ongeveer € 20.000 aan extra vermogen zou opleveren.

Dat blijkt nu aan het eind van het jaar zelfs het dubbele te zijn. (hoera! 🤑).

Hoe kan dat?

Ik kreeg als freelancer veel werk, meer dan verwacht. Daarmee heb ik de maandelijkse inleg naar mijn beleggingsrekening bij Meesman in mei structureel kunnen verhogen naar € 800.

Bovendien is mijn vermogen dit jaar door de abnormaal sterk stijgende beurs (+27%) extra hard gestegen.

Moraal van het verhaal: goede geldvoornemens werken. Maar je moet het wel goed doen.

Geen doelen, maar methodes

Wat ik heb geleerd is om geen absolute einddoelen te formuleren.

Maar om te denken in methodes. Of: kleine gewoontes.

Als je kijkt naar mijn goede geldvoornemens van afgelopen jaar, dan valt op dat de meeste daarvan (maandelijks) terugkerende gewoontes zijn.

Ik had geen grote einddoelen voor het jaar.

Ik had voor het idee nog wel berekend dat deze goede voornemens mij € 20.000 zouden opleveren. Maar daar bleek ik dus 100% naast te zitten.

In plaats van het einddoel heb ik de methode opgeschreven, waarmee ik uiteindelijk hetzelfde doel bereik.

Deze strategie - denken in methodes in plaats van doelen - heb ik geleerd van de Amerikaanse auteur James Clear. In zijn boek Elementaire gewoontes legt hij uit wat de kracht is van het aanleren van goede methodes.

'Je stijgt niet tot het niveau van je doelen. Je valt terug naar het niveau van je methodes.' - uit Elementaire gewoontes

De doelen die we doorgaans op 1 januari stellen zijn vaak groot, ambitieus, onhaalbaar, onmeetbaar of eigenlijk helemaal niet leuk. We overschatten onszelf. Bovendien leggen we met grote doelen teveel nadruk op het belang van winnen. Het is alles of niets met een doel.

Vaak wordt het dan niets.

Als we in plaats daarvan kijken naar methodes, dan maken we het onszelf makkelijker.

Kijk maar.

Wat klinkt simpeler?

Ik wil eind dit jaar € 20.000 hebben. Groot doel.

Ik wil elke maand € 500 beleggen. Methode.

Of zelfs: Ik wil elke week € 100 beleggen. Kleinere methode.

Hoe kleiner je de stapjes maakt, hoe behapbaarder ze zijn. En hoe makkelijker ze zijn vol te houden. Dit geldt voor sporten, schrijven, het afleren van slechte gewoontes en ook voor je financiën. Lees hier uitgebreid hoe James dat uitlegt.

Goede geldvoornemens makkelijk volhouden

In zijn boek schrijft James verder over de 4 wetten die ervoor zorgen dat je je gewoontes ook echt volhoudt. Dat zijn:

  1. Maak het zichtbaar

  2. Maak het aantrekkelijk

  3. Maak het makkelijk

  4. Maak het bevredigend.

In ons geval hebben we het over financiële gewoontes. Dat betekent:

  1. Maak geen geheim van je nieuwe geldgewoontes. Deel ze met je partner of zelfs hier in de nieuwsbrief (Leuk! Mail me!)

  2. Houd je vorderingen bij in tabellen of grafieken. Een stijgende lijn geeft voldoening.

  3. Automatiseer al je overschrijvingen. Haal zoveel mogelijk drempels weg.

  4. Maak de bedragen (in het begin) zo klein dat succes verzekerd is.

Probeer het zelf.

Mijn goede geldgewoontes voor 2022

Dit zijn ze:

  • Elke maand € 1000 automatisch beleggen in indexfondsen.

  • Alle bijverdiensten en inkomen uit extra klussen beleggen.

  • Elke maand > € 100 winst verdienen uit online schrijfactiviteiten.

  • Enigszins zuinig blijven leven (maar het moet wel leuk blijven).

  • Een portefeuille met goede doelen opbouwen. (Hierover later meer.)

Dit zou mij samen, inclusief een gemiddeld rendement van 7% op mijn actuele vermogen, zo'n € 30.000 aan extra vermogen moeten opleveren.

Maar, nogmaals, dat is geen doel. Het gaat om het aanleren (of voortzetten) van de gewoontes.

Laat 2022 het jaar zijn waarin je jezelf goede geldgewoontes aanleert.

Laten we het samen doen.

TL;DR: Goede geldvoornemens werken. Stel geen onmogelijke doelen, maar formuleer haalbare methodes en gewoontes.

ACTIE: Schrijf je goede geldgewoontes op. Mail ze eventueel naar mij voor een extra stok achter de deur.

2. Bespaartip: gratis lockdown-activiteiten 😷

We zitten in een lockdown, alweer.

Sommigen van ons zitten met kinderen in een lockdown.

Dierentuinen, binnenspeeltuinen, BSO's, bioscopen, theaters, musea en eigenlijk alles dat leuk is, is dicht.

De meest gehoorde vraag deze vakantie: wat gaan we vandaag weer doen?

Ik maakte een lijstje met gratis dingen die iedereen altijd kan doen. Met of zonder de kinderen.

✅ Tekenen met GPS - Google: GPS-art

✅ Een bordspel maken - Google: bordspel maken

✅ Een parcours maken in huis of in de tuin

✅ Slapen - Google: Sleep challenge

✅ Knutselen

✅ Collages maken met knipsels uit tijdschriften - Google Image: tijdschriften collage

✅ Een taal leren - Google: Duo Lingo

✅ Een programmeertaal leren (tip: Python) - Google: Learn Python

✅ Je eigen game programmeren - Google: Stencyl

✅ Muziek maken - Google: Ableton Live Lite (90 dagen gratis)

✅ Theater maken met de spullen in je huis

✅ Je eigen recept bedenken en maken - Google: make own recipes

✅ Handelen. Zoek 10 overbodige dingen in je huis en zet die op Marktplaats.

✅ Je eerste vlog maken en op Youtube zetten

Je hebt geen geld nodig om creatief of gezond bezig te zijn.

ACTIE: Wees creatief. Speel met de spullen die je hebt.

3. Lezersvraag: Belasting betalen over crypto?

Elke week beantwoord ik prangende geldvragen van lezers. Insturen kan als reply op deze mail of via LinkedIn of Twitter. Niets wordt ongevraagd gepubliceerd.

Ja, over al je beleggingen betaal je belasting. Ook over crypto, zoals bitcoin en dogecoin.

Crypto wordt door de belasting gezien als vermogen. Daarom moet er vermogensrendementsheffing over betaald worden.

Je telt de waarde van je crypto op bij je vermogen, dat verder bestaat uit je spaargeld, aandelen en andere beleggingen.

Iedereen met een vermogen boven de € 50.650 betaalt in 2022 vermogensbelasting. (Voor fiscale partners is dat € 101.300.)

Het is trouwens anders als handelen in crypto's je hoofdinkomen is. Dan valt de volledige winst onder box 1 en betaal je er dus inkomstenbelasting over. Dat is een hoger bedrag.

Maar als het goed is, doe je dat niet.

Voor de waarde van je cryptoportfolio houdt de Belastingdienst 1 januari als peildatum aan.

Deze waarde, omgerekend naar euro's, moet je bij je vermogen optellen op je belastingaangifte van 2022 (over ruim een jaar).

ACTIE. Wees voorbereid. Neem morgen op 1 januari van al je crypto-rekeningen een screenshot.

Dat scheelt je over 15 maanden een hoop zoek- en rekenwerk.

Sowieso is het handig om van al je beleggingen, crypto of niet, morgen een screenshot te nemen.

Dat was het voor deze week. Een gelukkig nieuwjaar en tot in 2022, een jaar met nog veel meer geldtips en -inspiratie!

Apps die ik aanraad

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen. Kortingscode: VINCE8VNK.

  • Brand New Day: Ideaal om belastingvrij te beleggen voor je pensioen. Eveneens automatisch.

  • Meesman: Indexbeleggen doe ik hier. Volautomatisch en tegen lage kosten (net verlaagd).

  • Lendahand: Hier beleg ik (voorzichtig, in kleine beetjes) in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Kortingscode (€ 25): Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik om de maand wat bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Ja toch?