• Betering
  • Posts
  • Betering #93 - Hoe ik 213 euro bespaar op mijn zorgverzekering

Betering #93 - Hoe ik 213 euro bespaar op mijn zorgverzekering

En mijn 100-dingen-challenge

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3900+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: besparen op je zorgverzekering, een nieuwe podcast over minimalisme en een groot interview.

GEEF EEN VERMOGEN CADEAU!

Het ultieme Sint- of kerstcadeau:

OVER GELD PRAAT JE WEL, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, consuminderen en simpel beleggen.

1. Hoe ik 213 euro bespaar op mijn zorgverzekering

Een zorgverzekering is de beste deal die je kunt maken.

Eigenlijk is het jammer dat we zelden rekeningen van het ziekenhuis of de huisarts te zien krijgen.

Als je weet wat een consult of een operatie kost, weet je meteen dat je dat risico nooit wil lopen.

Dan is een basisverzekering in Nederland een koopje.

Maar we kunnen nog steeds bezuinigen op alle aanvullende zaken.

Deze zinnen schreef ik een jaar geleden in de Volkskrant, voordat ik aantal algemene tips gaf.

Die waren:

  • Overstappen loont bijna altijd.

  • Natura is goedkoper dan restitutie (tegenwoordig zijn er bijna geen restitutiepolissen meer, of heel duur)

  • Een extra tandartsverzekering is meestal weggegooid geld.

  • Een verhoogd eigen risico is minder eng dan je denkt.

  • Verzeker kinderen mee met de ouder met het meest uitgebreide pakket.

Vorig jaar kwam ik zelf uit op Zilveren Kruis Ziezo. Ik betaalde 112,45 per maand.

Vorige week kreeg ik daarvan die nieuwe premie: 125,95 euro.

Flinke stijging van 12%.

Als ik per jaar betaal (en 1% korting krijg, tip), wordt het: 1496,28 euro.

Mijn vraag was natuurlijk: kan dat goedkoper?

Ik ging kijken bij de bekende zorgvergelijkers Independer en Zorgkiezer.

Op zoek naar een goedkopere verzekering 

Ik voerde in dat ik alleen een basisverzekering wil, met het hoogste eigen risico (885 euro). Dat kan ik doen, omdat ik tot nu toe nagenoeg geen zorg afneem en een groot vermogen heb om deze eventuele extra kosten makkelijk op te vangen.

Daaruit kwamen een paar opties:

Veruit de goedkoopst is van Aevitae. 1411,90 per jaar.

Maar die is ‘natura budget’. Dan heb je een beperkte ziekenhuiskeuze. Bij de 3 ziekenhuizen in mijn directe omgeving worden al geen behandelingen (volledig) vergoed. Deze valt dus af.

Ook goedkoper was Zorg en Zekerheid. Maar hier geldt hetzelfde probleem. Nee dus.

Blijven over

Menzis: 1458,27 euro per jaar.

Just (van CZ): 1452,36 euro per jaar.

Ik zie geen problemen bij beide verzekeringen. Allebei zijn natura, maar wel met een grote dekking, waaronder de ziekenhuizen en apotheken in mijn buurt.

Ik kijk niet naar apps en de andere ‘cadeautjes’ die ze allemaal aanbieden. Dat is alleen maar ruis. Dus idealiter moet ik voor Just gaan.

Dat bespaart 43,92 euro op jaarbasis.

Maar het kan nog iets beter.

27,50 euro cashback

Ik krijg nog eens 27,50 euro cashback als ik Just afsluit via de app Woolsocks. Zij hebben een deal met Zorgkiezer.

als ik via Woolsocks naar Zorgkiezer ga en dan een verzekering afsluit, wordt die cashback op mijn rekening daar gestort. Als ik dat doe voor Just, loopt mijn besparing op naar 71,42 euro.

Let op, veel maar niet alle verzekeraars doen aan cashback via Woolsocks, check de voorwaarden in de app.

Overigens kan je ook een cashback krijgen van 18 tot 40 euro als je via Woolsocks doorklikt naar Nationale Nederlanden, mocht hun verzekering je beste optie zijn.

Het kan nog ietsje beter.

Besparen op vermogensbelasting

Heb je een flink vermogen opgebouwd (al dan niet dankzij mijn tips haha) dan is het voordelig om de jaarpremie van je zorgverzekering in één keer te betalen voor 1 januari 2024, de peildatum waarom de Belastingdienst je vermogen vaststelt.

Je betaalt vermogensbelasting als je op die dag meer hebt dan 57.000 euro in je eentje, of het dubbele met je partner erbij.

Dat heb ik. Dus als ik mijn zorgpremie in de week ervoor betaal, dan is dat 1452 euro minder waarover ik vermogensbelasting betaal. Dat komt neer op een besparing van ongeveer 11 euro. (Je betaalt in 2024 0,72% over banktegoeden.)

Dan zou ik in totaal 82,42 euro besparen.

Ik ga het doen.

Dan nog iets om rekening mee te houden

Zorgtoeslag voor 2024

De zorgtoeslag daalt volgend jaar naar maximaal 127 euro per maand als je alleenstaand bent of 218 euro per maand als je een toeslagpartner hebt.

Je kan zorgtoeslag krijgen tot een jaarinkomen van 38.520 alleen, of 48.224 met je fiscale partner erbij. Er is ook een vermogensgrens. Hier lees je alle regeltjes.

Voor de zekerheid kan het geen kwaad je inkomen in te vullen op toeslagen.nl 

Tenslotte.

Ik keek ook nog even naar de goedkoopste verzekeringen met een normaal eigen risico (385 euro) en een maandelijkse betaling. Daaruit kwamen als beste opties:

FBTO: 131,95 euro per maand (dat is nog exclusief cashback)

Vink Vink (Menzis): 132,90 euro (niet via Independer af te sluiten)

Stel dat ik FBTO doe, dan betaal ik in totaal dus 1583,40.

Met mijn eigen risico en jaarbetaling bespaar ik dus 131,04 euro.

Mijn totale besparing van 131,04 (eigen risico en jaarlijks) + 82,42 (overstappen, cashback en vermogen) = 213,46 euro.

Die kan ik straks op een spaarrekening zetten, waar het volgend jaar met 2,45% kan renderen.

Probeer het zelf bij bijvoorbeeld Zorgkiezer.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Meer groen dan rood

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Wat opmerkingen:

🟢 Spaargeld. Dankzij wat extra uitbetalingen kon ik éindelijk weer eens mijn cashbuffer aanvullen. Ik heb de afgelopen maanden steeds mijn vaste maandelijkse inleg naar de beleggingsrekeningen voor laten gaan, zodat ik niks overhield voor mijn simpele spaarrekening bij Bunq.

Normaal heeft het aanvullen van een aangebroken cashbuffer voorrang voor beleggen. Maar omdat ik vrij zeker wist dat dit geld er toch aan zat te komen (ik had het werk immers al gedaan), heb ik er op gewacht.

🟢 Aandelen. Na een tamelijk exorbitante koerswinst op de aandelen en aandelenfondsen vorige week kan ik alleen maar in mijn nopjes zijn met deze relatief bescheiden koerswinst. Ik ben allang blij dat niet alles weer gedaald is.

Wat betreft losse aandelen: Adyen en Microsoft zijn mijn beste beleggingen. Ahold Delhaize is intussen flink gedaald.

🟢 Crypto gaat nog steeds als een malle omhoog. Ik krijg de aandrang om meer geld erin te investeren nu, maar slimmer zou zijn om te wachten tot het weer een beetje daalt. Tegelijkertijd weet ik nog steeds niet helemaal zeker of ik überhaupt met crypto bezig moet zijn. Ik ken mensen die hun halve vermogen erin hebben zitten en ik ken mensen die er zo ver mogelijk vandaan blijven. Daarom blijf ik voorzichtig.

🟢 Geen koopzegels betekent ook geen geld uitgegeven aan boodschappen deze week. Dat is ook winst.

🐦 Ongelofelijk! Er verscheen een groot interview met mij in het Nederlands Dagblad, over tonnair worden en zo, maar dan lekker toegankelijk opgeschreven. (Voor toegang vragen ze je mailadres.)

💼 Ondertussen op LinkedIn: Een kleine ode aan mijn vader, die vandaag 71 zou zijn geworden.

Apps die ik aanraad

Dit zijn affiliatelinks die ik van harte aanbeveel. Hiermee steun je ook Betering en houd je de artikelen gratis, bedankt!

Bunq: Hier bankier ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven, te filteren op type, looptijd en duurzaamheid.

Zorgkiezer. Overstappen is voordelig. Check de beste zorgverzekering voor jou hier.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Wool socks. Een automatische cashback-app.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Tot 500 euro garantie op je eerste investering met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door. Alle 90+ oude Beteringen lezen en lid worden kan hier. Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now