• Betering
  • Posts
  • Betering #102 - Een nieuw doel: een ton per jaar verdienen

Betering #102 - Een nieuw doel: een ton per jaar verdienen

En tips om slimmer met je geld om te gaan

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4500 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: mijn nieuwe ambitieuze gelddoel, hoe ik mijn inkomen ga verhogen, tips om slimmer met geld om te gaan, een kijkje in mijn portefeuille en meer.


1. Een nieuw gelddoel: een ton per jaar

2024 wordt het jaar van het inkomen.

Ik kondigde het al eerder aan. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Sinds ik vorig jaar (alweer bijna een jaar geleden) mijn vorige knotsgekke doel haalde, tonnair worden, ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Waarom?

Omdat ik voor mijn gevoel nog niet klaar ben met dit hele geldverhaal. Ik ben eigenlijk pas net begonnen.

Er is nog zoveel dat ik kan leren.

En ik merk aan de hoeveelheid reacties op deze nieuwsbrief en mijn boek en podcast dat jullie ook heel graag willen leren.

Dus moet ik doorgaan. Wíl ik doorgaan. En om door te gaan heb ik (zo werk ik nu eenmaal) een uitdaging nodig.

Maar wat dan?

Eerst zat ik te denken aan een nieuw doel voor mijn vermogen.

2 ton? Leuk, maar meer van hetzelfde. En een tweede ton is bij lange na niet zo moeilijk als je eerste, omdat het rente-op-rente-effect nu zijn werk begint te doen. Dus dat is niet echt een uitdaging.

Tritonnair? Klinkt leuk, maar ook een beetje random.

Volledig FIRE? Oftewel 100 procent financieel onafhankelijk. Dat betekent dat ik al mijn jaarlijkse uitgaven (rond de 25K) moet kunnen betalen met het rendement op mijn vermogen, en dan nog liefst iets overhouden voor de jaren dat het rendement negatief is. Rekenend met een algemeen geaccepteerd jaarlijks opnamepercentage van 4%, zou dan ik € 625.000 moeten vergaren. Op zich is dit wel het einddoel van heel deze financiële reis. Maar het is ook nog heel ver weg. Tussen tonnair en FIRE moet nog een ander doel zitten.

Hoe kan ik deze reis nu (op een leuke manier!) versnellen?

Manieren om mijn reis naar FIRE te versnellen

Nóg meer besparen is voor mij ook geen optie.

Ik heb mijn uitgavenpatroon al geoptimaliseerd. Ik heb mezelf opnieuw geprogrammeerd: geld uitgeven is voor mij nu ontzettend lastig.

Als ik de teugels nóg strakker zou aantrekken, zou mijn leven een stuk minder leuk worden. En krijg ik serieus problemen met mijn gezin. Dus nee.

Wat overblijft: mijn inkomen.

Grappig dat ik daar als laatste aan dacht.

Normaal denken mensen, als ze wat ruimer bij kas willen zitten, als eerste aan het verhogen van hun inkomen. Dat leidt meestal tot meer werken, harder werken of zelfs immoreler werken. Een onheilzame weg.

Maar het revolutionaire idee van de FIRE-beweging, waardoor ik ooit ben geïnspireerd om dit hele geldproject te ondernemen, is nu juist dat je eerst eens gaat kijken naar je uitgaven. Die op orde en omlaag brengen, levert doorgaans veel meer winst op, dan je inkomsten omhoog krijgen.

Het gevaar van een hoger inkomen is ook dat je leefstijl (je uitgaven dus) net zo hard meestijgt, en dan hou je nog niks over.

Maar met mijn uitgaven en vermogen op orde, wordt het voor mij nu wel degelijk tijd om naar mijn inkomen te kijken.

En toen, zonder verder ook maar een berekening te maken, had ik mijn nieuwe doel:

Een ton!

Alweer ja. Maar nu als jaarlijks inkomen.

Mijn nieuwe doel: Een ton per jaar verdienen. Bruto. Het klinkt waanzinnig, maar ook niet onmogelijk.

Volgens het CBS verdienden in 2023 448.000 Nederlanders (5,5%) meer dan een ton per jaar.

Opvallend zinnetje in dat artikel van CBS: ‘Bij werkenden met een inkomen van minimaal 100 duizend euro is 1 op de 3 een zelfstandige.’

Ik ben een zelfstandige.

Ergens anders las ik trouwens dat je als zelfstandige over een ton ongeveer 40.000 euro belasting betaalt. Yikes! Netto zou ik dan 60.000 overhouden.

Nog steeds veel, maar ook iets minder.

Noot aan mezelf: nu eindelijk eens dat potje voor belastinggeld serieus op orde brengen, om niet voor onaangename verassingen te staan straks.

Hoe dan ook: het proberen waard.

Bovendien begin ik niet bij nul.

Wat ik de afgelopen jaren heb verdiend

De afgelopen jaren verdiende ik steeds iets meer.

Ik kom van ver. Mijn bruto jaarinkomen steeg geleidelijk van € 18.000 in 2010 naar € 21.000 in 2015 naar € 28.000 in 2020 (toen ik serieus begon aan mijn vorige doel tonnair te worden) naar € 40.000 in 2022.

In 2022 zat ik eindelijk op een modaal bruto inkomen. Iets erboven zelfs.

Afgelopen kerstvakantie zag ik dat ik in 2023 opeens was doorgeschoten naar € 63.000. Dit kwam onder andere door de podcast, het boek en een andere grote schrijfopdracht.

Als dat kan…

De stap van 63K naar 100K is een forse. Maar niet onmogelijk. Het hoeft ook niet per se dit jaar, of binnen een fiscaal jaar te gebeuren.

Als ik 4 kwartalen achtereen meer dan 25K verdien ben ik er ook.

Hoe dan ook, volgens mij is dit het moment om voor die ton te gaan.

Er is momentum (stijgende lijn in mijn inkomen).

Er is meer vraag dan ooit naar mijn schrijfsels en ideetjes en content, of hoe je het ook noemt.

Ik ben er geestelijk klaar voor om EINDELIJK die professionaliseringslag te maken met mijn onderneming.

En ik heb er dit jaar tijd voor.

Wel heb ik voor mezelf een paar harde eisen bij dit plan.

1. Het moet niet uitmonden in een 60-urige werkweek. 40 is de max. Pieken kunnen ook, als er dalen tegenover staan.

2. Ik doe alleen dingen die ik leuk vind.

3. Ik moet er elk moment mee kunnen stoppen, zodra ik er genoeg van zou krijgen. Dat kan bijvoorbeeld niet als ik jaarabonnementen ga verkopen. Of als ik mensen voor een jaar of onbepaalde tijd in dienst zou nemen. Dat ga ik dus allemaal niet doen.

4. Sowieso wordt dit een solo-business. Ik hou ervan om in mijn eentje te werken. Ik kan er ook niks aan doen, maar daar word ik al 15 jaar gelukkig van. Het woord ‘solopreneur’, volgens mij bedacht door zzp-goeroe Justin Welsh, lijkt voor mij gemaakt te zijn.

5. Kosten blijven laag. Mensen in dienst nemen en veel reclame maken zou een manier zijn om snel meer omzet te genereren. Maar dat kost klauwen met geld. Investeringen noem je dat. Maar dan verplicht ik mijzelf dus om door te werken tot die investeringen op zijn minst zijn terugverdiend. En dat staat haaks op het vorige punt.

6. Ik gebruik al mijn extra winst om mijn vermogen te verhogen. Om dat FIRE-doel sneller in het zicht te krijgen.

Dat zijn al met al nogal wat eisen. En ik moet maar kijken wat werkbaar is.

Ik kan me voorstellen dat ik heus wel wat geld ‘investeer’ in automatiseringen of een assistent. Of dat ik eens een weekend doorwerk. Of dat ik een kutklusje moet doen.

Maar dit zijn wel de uitganspunten.

Dan blijft de vraag over: wat ga ik doen?

Hoe ga ik mijn inkomen verhogen?

Ten eerste ga ik de inkomstenbronnen die ik al heb verbeteren.

Daarna ga ik nieuwe inkomstenbronnen aanboren.

Daarbij geef ik prioriteit aan de schaalbare inkomstenbronnen. Vaak wordt dat passief inkomen genoemd, maar dat is een misleidende term. Niets kost vooraf zoveel werk als je opzetten van passief inkomen. Maar, als het eenmaal werkt, dan kan het op de lange termijn wel steeds meer opleveren, zonder extra werk.

Dit in tegenstelling tot niet schaalbaar inkomen, zoals werk in loondienst of het verkopen van je uren. Iemand kan maar zoveel uur in een week (40 dus, in mijn geval) verkopen. Dan stopt de groei.

Schaalbaar inkomen kan je verdienen uit bijvoorbeeld: abonnementen, advertenties, affiliate-inkomsten, online cursussen, boeken, digitale producten, sponsordeals, deze nieuwsbrief, merchandise, rechten, licenties, etc.

Eerst ga ik me bezighouden met deze nieuwsbrief. Wees niet bang, hij blijft sowieso gratis😉.

Maar al tijden lang zie ik zaken die mooier, beter, professioneler kunnen. Zoals de bijbehorende website Betering.nl. Ook heb ik in het verleden verschillende verzoeken van sponsors uit tijdgebrek afgewezen. Daar ga ik nu wel werk van maken. Evenals de promotie van mijn werk.

Mijn ‘contentstrategie’ (vies woord, ik gebruik het toch) op social media mag ik ook wel eens naar kijken. LinkedIn werkt voor mij heel goed. Instagram niet, misschien kan ik daar iets aan doen.

Ook onderzoek ik de mogelijkheid om op YouTube te beginnen met een serie filmpjes, waarin ik bijvoorbeeld vragen beantwoord. Ten eerste omdat me dat leuk lijkt (en doodeng), ten tweede omdat het een goed instrument kan zijn in de promotie van mijn verhaal en werk.

Enfin, nu wordt het erg specifiek.

Iedere solopreneur moet zijn eigen plan bedenken. Maar ik hoop dat bovenstaande verhaal jou inspireerde om in ieder geval na te denken over jouw mogelijkheden om extra inkomen te verdienen.

Bovendien heb ik de details van mijn plan nog niet precies uitgedacht.

Mijn motto is altijd: eerst beginnen, dan het plan verder uitwerken. Onderweg kom ik vast (nieuwe) dingen tegen die wel en niet werken.

De teller voor dit jaar staat momenteel op € 1.831 bruto inkomen.

Maar dat zegt nog niet zoveel. Facturen verstuur ik meestal maandelijks.

Ik zal hier regelmatig updates geven.

Ook heb ik deze week, voor het eerst in mijn 15 jaar als zelfstandige, een zakelijke rekening geopend bij Knab en een proefabonnement op hun boekhoudprogramma (investering!) om dit hele inkomensavontuur wat efficiënter te kunnen volgen.

Verder heb ik ook meteen maar het boek met de toepasselijke titel De route naar 100.000 per jaar van Suzanne van Duijn aangeschaft (investering!) om de inspiratie nog wat verder op te poken.

Wordt vervolgd.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Lekker sparen

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Ik heb 1000 euro ingelegd (wegens extra verdiensten). Bovendien heb ik een nieuwe (zakelijke!) rekening geopend bij Knab, vanwege mijn plan om mijn zzp-zaakje te professionaliseren. Daar kan ik sparen tegen 2%. Om te voorkomen dat ik meer spaarrekeningen heb dan vingers aan mijn hand, ga ik mijn spaarstrategie binnenkort aanpassen.

Pensioen. Dit is mijn nieuwe rekening bij Bright Pensioen. Ik kreeg van meerdere mensen de vraag waarom ik deze hier meereken. Dit geld staat immers vast tot mijn (zelfverkozen!) pensioenleeftijd. Mijn antwoord: iedereen berekent zijn vermogen op zijn eigen manier. Whatever works! Ik heb vooralsnog besloten het wel mee te nemen, ook omdat ik langzaam evolueer van iemand op zoek naar fuck-you-money naar iemand die werkt aan zijn algehele financiële onafhankelijkheid. Ik hoef niet meer álles á la minute op te kunnen nemen. Maar ooit keert dit potje wel geld uit; daarom hoort het erbij. Daarentegen levert bijvoorbeeld de overwaarde van ons huis in principe nooit geld op. We moeten immers toch ergens wonen. Daarom staat die er niet bij.

Aandelen(fondsen). Deze stegen flink en daalden vervolgens fors, zoals ze dat altijd doen. Daar kan je weinig aan doen. Behalve rekenen op langetermijnsucces.

Crypto. Even een update. Dit bedrag bestaat uit € 721, gestald bij Bitvavo (mijn oude broker) en € 155 bij Finst (mijn nieuwe broker), waar ik zoals ik vorige week meldde nu automatisch € 50 per maand beleg. De resterende € 2.387 euro staat vast bij het al bijna 2 jaar failliete Celsius (een grote fout). Maar volgens de laatste berichten is de wederopstanding van Celsius nakend. En ze hebben zelfs nog wat geld over voor de crediteuren/oude klanten, zoals ik. Ben benieuwd.


💼 Ondertussen op LinkedIn: Hoe word je een zuinig maar leuk persoon?

📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: Als je in 2024 slimmer met je geld wil omgaan, zou ik dit doen

🎤 De meest recente aflevering van onze podcast Over geld praat je niet: Juich- en miskopen. Over onze geldsuccessen en -missers van 2023. Maandag 22 januari volgt een nieuwe aflevering.


Apps die ik aanraad

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Zorgkiezer. Overstappen is bijna altijd voordeliger. Check de beste zorgverzekering voor jou hier.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Dit zijn diensten die ik van harte aanbeveel en zelf ook gebruik. Onderstreepte links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.