• Betering
  • Posts
  • Betering #64 - Rijk worden van statiegeld op blikjes

Betering #64 - Rijk worden van statiegeld op blikjes

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met een verhaal over statiegeld, een kijkje in de portefeuille en een nieuwe podcast over tweedehands handelen en Marktplaatstips.

1. Statiegeldtonnair

Een vriend van me ging ooit gratis naar Lowlands.

Dat deed hij zo.

Hij kocht, net als wij, een normaal ticket voor drie dagen. Toen we daar waren, gingen we naar bandjes kijken. Tussendoor hingen we lamlendig rond op het terrein. Mijn vriend niet, die ging aan het werk. Plastic bekers rapen. Per stuk leverden die een aantal cent statiegeld op.

Bekers rapen was op Lowlands niet moeilijk. Je hoefde alleen maar te bukken waar je stond, het terrein was ermee bezaaid. Een wandeling van de Bravotent naar de Alphatent leverde hem al snel 50 tot 70 bekers op.

Dit is twintig jaar en heel veel inflatie geleden, dus ik weet de exacte cijfers niet meer. Maar ik schat dat een stuk of 2000 plastic bekers hem een gratis ticket opleverden.

Hij was er het halve weekend mee bezig en wij lachten hem uit. Maar stiekem waren we onder de indruk van de winsten.

Hij was niet de enige.

Statiegeld kan een prima bron van inkomsten zijn. De enige vereisten zijn: doorzettingsvermogen, goede knieën en geen gêne.

Bij ons bij de supermarkt zie ik heel vaak een meisje met de grote tassen vol lege flessen bij de flessenautomaat staan. Soms zie ik haar een praatje maken met de vakkenvullers of manager van de winkel, die haar allemaal kennen.

In Tilburg had je een paar jaar geleden Djordjhy Alfaisi die miljonair wilde worden met statiegeldflessen. Hij ging langs de deuren om ze op te halen. 4 miljoen flessen had hij nodig.

Hoe dat is afgelopen is nergens te vinden. In het laatste bericht dat ik kon vinden, zegt hij: ‘We zijn al boven de duizend.’

Nou, dat is toch mooi 250 euro. Ongeveer de prijs van een Lowlandsticket.

Misschien is miljonair ook wat hoog gegrepen. Zelf zou ik misschien denken aan statiegeldtonnair.

Het wordt binnenkort misschien ietsje makkelijker. Want vanaf 1 april zit er ook verplicht statiegeld op blikjes. 15 cent per blikje, net zoals op kleine plastic flesjes. Dat is 90 cent voor een sixpack.

Met 666.666 blikjes ben je dan tonnair.

Met 6.666 blikjes heb je al duizend euro.

Ik hoop dat de blikjes ook gedeukt ingeleverd mogen worden, anders wordt het lastig denk ik. Ik ken geen gezond mens dat zijn blikje niet indeukt voor hij het weggooit.

Bij elke supermarkt kan je binnenkort in de flessenautomaat ook blikjes invoeren.

Het kan ook bij sportclubs en verenigingen. Dan doneer je het geld aan de club, als je het zelf niet nodig hebt.

Blikjes zijn makkelijker te vinden en verzamelen en vervoeren dan flessen. Ik zie ze overal op straat liggen. En ik denk dat er zeker hot spots te vinden zijn, zoals rond stations, voetbalstadions en in de buurt van scholen. De bedoeling van het statiegeld is dat dat minder wordt, dat de vervuiling wordt teruggedrongen. Maar ik denk dat er nog genoeg te rapen zal blijven.

Het geld ligt gewoon op straat. Je moet het alleen willen oprapen.

Er zijn ook mensen die valsspelen. Een drankhandelaar in Duitsland prepareerde een machine (in zijn eigen winkel) zo dat een fles die erin ging, er gelijk weer aan de voorkant uitkwam. Hij is veroordeeld voor 10 maanden gevangenisstraf.

Het fascinerende vind ik dat zelfs de valsspeler een ongekende tolerantie moet hebben voor zinloos, repetitief werk.

De drankenhandelaar legde in totaal 177.451 keer dezelfde fles in de machine, wat hem uiteindelijk precies 44.362,75 euro opbracht. Al die tijd zat de man met de flessenautomaat in zijn kelder. ‘Dus daar heb je hele dagen niets anders gedaan dan die automaat bedienen?'’, vroeg de rechter. Waarop de beklaagde antwoordde: ‘Ik heb er een radio bij gezet, anders was het zo saai.’

Stel je voor dat de machine er 3 seconden over doet om de fles in te nemen, te registreren en weer uit te spugen en dat we 2 seconden rekenen voor de man om te reageren en de fles terug te duwen. Dan kost 1 fles registeren 5 seconden. Dan zou de hele operatie hem in totaal 246 uur hebben gekost.

Als je rekent op 8 uur per dag onafgebroken die fles terugduwen, dan heeft het hem 31 dagen gekost.

Met een normale baan ernaast, en alleen in de avonduren die fles terugduwen kostte het hem waarschijnlijk het dubbele.

Zelfs al zou ik zeker weten niet gepakt worden, ik zou het niet kunnen.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Alles groen

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

We kruipen verder omhoog. 618 euro rendement (ik heb 100 euro ingelegd bij Lendahand) in een week is niks om minzaam over te doen.

Vorige week schreef ik over mijn nieuwe doel om halve miljonair te worden.

Daarvoor moet nog wel het een en ander gebeuren.

3. 🚀 Links en tips

☀️ Nieuwe podcast. Over Marktplaats, een tweedehands bankencrisis en hoe verkoop je je oude spullen?

🐦️ Ondertussen op Twitter: Wat is de duurste supermarkt? Het antwoord zal je verbazen.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

📚️ Op 17 mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier:

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord.