• Betering
  • Posts
  • Betering #111 - De 5 beste spaarrekeningen met bijna 4% rente

Betering #111 - De 5 beste spaarrekeningen met bijna 4% rente

En wat is het Ferrarisyndroom?

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week: alle redenen om te sparen, 5 goede spaarrekeningen, een podcast over het Ferrari-syndroom en andere geldillusies, een kijkje in mijn portefeuille en meer.

GESPONSORDE TIP

Bespaar tijd en geld en overwin onzekerheid. Met Informer automatiseer je je boekhouding en heb jij altijd en overal overzicht in je financiën. Ondersteuning van de helpdesk is maar 5 minuten van je vandaan. Test Informer nu gratis en word Zeker van je Zaak.


1. 5 spaarrekeningen met bijna 4% rente

Ik heb een regel.

Bij twijfel: open een nieuwe spaarrekening.

Een mens kan niet genoeg spaarrekeningen hebben.

Sparen is de basis van alles wat we hier doen in de Betering-community.

Wij, Beterlingen, sparen om onze toekomst veilig te stellen, om ons te verzekeren van onafhankelijkheid van anderen, van instanties en van wat het lot allemaal voor ons in petto heeft, en om onze welvaart te behouden en te kunnen delen.

Dit zou de eerste zin kunnen zijn uit een manifest dat we met zijn allen opstellen en ondertekenen. Deze regel zou leidend moeten zijn bij iedere financiële keuze die we maken. Een beetje zoals de grondwet van de Verenigde Staten. We, the people …

Sorry trouwens, voor het woord Beterling. Het plopte opeens in mijn hoofd en ging daarna niet meer weg. Nu zit jij er ook mee.

Noem het marketing.

Waarom we allemaal meer zouden moeten sparen

Sparen is even makkelijk gedaan als gezegd.

Echt.

Een kind kan het. Sterker nog, bijna alle kinderen doen het. En vaak beter dan volwassenen.

Dat komt omdat ze meestal zwaar gemotiveerd zijn. Ze weten (PlayStation 5) waarvoor (brommer) ze het doen (studie). Maar wat nou als je volwassen bent en je de meeste van die dingen inmiddels gewoon kan kopen, wanneer je maar wil?

Dan worden de doelen waarvoor je spaart wat abstracter. Vager. En dat is een probleem.

Want wij, de mensen, gaan nu eenmaal heel goed op duidelijke beelden. Fysieke spullen, concrete informatie, afgebakende tijdspaden en glimmende, verleidelijke afbeeldingen kunnen ons in gang zetten. Hemel en aarde doen bewegen.

Een abstract idee als ‘pensioen’? Mwah, dat klinkt toch minder spannend.

Daarom is het van groot belang om onszelf van tijd tot tijd met de neus op de feiten te drukken. Iedereen moet weten waarvoor hij of zij het doet.

Dus daar gaan we.

Sparen doen we …

Voor de veiligheid. Om ons geld niet in een aftands koffertje onder het bed te hoeven stallen. Om niet eens in de zoveel tijd al die briefjes te moeten tellen en controleren. Om geen rekening te hoeven houden met dieven, vergeetachtigheid, onzorgvuldigheid en brandveiligheid.

Op spaarrekeningen is ons geld doorgaans tot een ton verzekerd, dankzij het Europese depositogarantiestelsel.

Voor de gemoedsrust. Natuurlijk. Maar deze reden is zo vanzelfsprekend dat we hem vaak over het hoofd zien. Dit gaat over alles wat ik benoem in de zin die begint met ‘Wij, Beterlingen …‘. Onafhankelijkheid, vrijheid, gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, naastenliefde en niet te vergeten nachtrust.

Vele malen eerder heb ik in deze nieuwsbrief benoemd waarom ik een groot geldbedrag ben gaan sparen.

Voor de discipline. Sparen is zoals gezegd de basis van de financiële fitness die wij beoefenen. Je geldzaken op orde krijgen is een kwestie van goede geldgewoontes aanleren en kleine stapjes lang volhouden, discipline dus. En dat begint met sparen.

Hier is een tip als je pas net bent begonnen met nadenken over geldzaken. Vergeet beleggen, vergeet besparen, vergeet meer verdienen, vergeet hypotheekvrij worden, vergeet lucide tonnairsdromen.

Het heeft allemaal geen zin, als je niet kan sparen.

Toen ik een jaar geleden mijn doel van een ton bereikte en ging kijken waar dit geld precies allemaal vandaag kwam, was ik oprecht verrast. 80% bestond uit spaargeld. 80K dus. Niet rendement, niet rente, maar geld dat ik in spaarpotjes had gepropt. Opzijgezet. Euro’s die ik van een betaalrekening had afgehaald.

Dat is veel meer dan ik dacht.

Ik heb nog een andere regel: Wie niet kan sparen, kan ook niet beleggen.

Het gaat erom dat je met vaste regelmaat een deel van je inkomen apart kan zetten, zonder dat je daar voor een (liefst heel) lange tijd aankomt. Dus leer sparen, voordat je je geld naar een broker brengt

Voor de lol. Ik ben er een groot voorstander van om zoveel mogelijk aspecten van het leven te zien als spel. Ook geld. Juist geld.

Vergeet homo economicus, omarm homo ludens.

Geld is uitstekend speelgoed. Niet voor niets maken zoveel spellen gebruik van nepgeld. Denk aan Monopoly. Denk aan Levensweg, Hotel. Het geeft een goed gevoel om dat briefgeld in je handen te hebben, om het uit te delen, om het af te pakken, om het te verdienen.

Een terugkerend ritueel bij mijn kinderen is het tellen van het geld in hun spaarpot. Ik herken dat gevoel nog wel van vroeger. Dat gevoel probeer ik als 42-jarige vast te houden door iedere week mijn vermogen bij te houden in het Excel-tabelletje dat ik hieronder afdruk.

Als ik zeg dat we geldzaken meer moeten benaderen als spel, bedoel ik niet dat we er onverantwoordelijk mee moeten omgaan (gokken). Ik bedoel ook niet dat we moeten zien te winnen ten koste van alles (kapitalisme).

Waar het mij om gaat: samenspelen, creativiteit, je eigen regels bedenken, experimenteren, durven mislukken, redelijkheid loslaten.

‘Wij spelen, en weten, dat wij spelen, dus wij zijn meer dan enkel redelijke wezens, want het spel is onredelijk,’ schrijft cultuurfilosoof Johan Huizinga in Homo Ludens.

De rationele mens (de homo economicus) is een mythe. Wij zijn slechts dieren met zelfbewustzijn.

Zeker ook als het om geld gaat, nemen we soms emotionele, irrationele beslissingen. Wees daarvan bewust en speel ermee.

Spaar voor de lol.

Voor de rente. Als laatste reden om te sparen noem ik de rente. Als minst belangrijke, ja. Vaak ligt onze focus veel te veel bij het zoeken naar spaarrekeningen die de meeste rente bieden.

Ja, het is verstandig om je geld tegen inflatie te beschermen. Om niet ‘kapot te gaan’ aan de vermogensbelasting, zoals ik ook wel eens hoor.

Spaarrentes zijn een leuk extraatje. Maar niemand is ooit rijk geworden van spaarrentes.

Er zijn veel betere redenen te bedenken om te sparen, en ik heb ze net genoemd.

Dat gezegd hebbende, hier zijn ten slotte zomaar 5 alternatieve spaarrekeningen met meer dan 3,5% rente.

1. Trade Republic: 4%. Bij deze broker ontvang je 4% rente over niet belegd geld. Dat is dus geld dat je wel hebt overgemaakt, maar waarmee je nog geen beleggingen hebt aangekocht. En dat hoef je ook helemaal niet te doen. Zolang het daar staat krijg je 4% spaarrente per jaar. Maandelijks uitbetaald.

2. VanSpaarbankVeranderen: 3,66% bij Santander. Spaanse bank, Belgische rekening, lang verhaal. Check it out. Deze site vergelijkt nog veel meer spaarrekeningen.

3. Open Bank: 3,65% voor de eerste 6 maanden, daarna 2,75%. En een gratis betaalrekening. Spaanse rekening.

4. Raisin Bank: 3,60%, over 1 jaar vast bij Banco Progetto. Raisin is een spaarbemiddelaar met keuze uit veel verschillende buitenlandse spaarrekeningen. Let wel op de afzonderlijke voorwaarden die overal netjes staan vermeld. In sommige landen betaal je bijvoorbeeld bronbelasting over je rente. Een deel daarvan (maar vaak niet alles) kan je weer terugkrijgen via onze Belastingdienst.

5. Meesman Rentefonds: 3,55% (dat is na aftrek van de kosten van 0,35%). Dit is weer eens iets anders: een geldmarktfonds. Wat betreft de Belastingdienst en garanties valt dit product onder ‘beleggingen’. Maar qua risico lijkt het veel meer op een spaarrekening. Er zijn ook geen transactiekosten.

En er zijn nog veel meer spaarmogelijkheden. Vergeet ook niet:

  • koopzegels

  • pinspaarrekeningen

  • expres royale voorschotten

  • een cashback-spaarrekening bij Woolsocks

  • een zakelijke spaarrekening (telt niet mee bij je vermogensbelasting)

  • aparte spaardoelen

  • fysieke potjes

  • kinderspaarrekeningen (beheerd door jou)

Bij twijfel, gewoon openen.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: 140.000!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Dit klinkt misschien dom, maar ik heb nu pas ergens in de app van Bunq een schuifje omgezet, waardoor de 2,46% rente op mijn spaarrekening ook daadwerkelijk wekelijks op mijn spaarrekening wordt gestort. En niet op mijn betaalrekening daar. Zo geniet ik ook echt van het rente-op-rente-effect. Gek natuurlijk dat dat niet de standaardinstelling is. Leverde me deze week al 3 euro’s op.

De andere spaarwinst komt van wisselgeldsparen bij ING.

Beleggen en Koopzegels. Als ik mijn 500 euro inleg bij Degiro (zie vorige week) niet meetel, en ook de koopzegels niet (duur boodschappenweekje) dan valt het dus reuze mee (of tegen) met de rendementen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er geen significante winst is deze week.

Ach.

Minimale winst is niet alleen minimale winst, het is ook: geen verlies. En dat is alleen maar winst.


💼 Ondertussen op LinkedIn: ‘Wat zou je eerder hebben willen weten over geldzaken?

🎤 Podcast Over geld praat je niet met Aaf Brandt Corstius: over het Ferrari-syndroom en andere zaken die we onszelf wijsmaken over geld.


Apps die ik aanraad

SPAREN
Bunq. Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Raisin. Hogere rentes (tot 3,6%) op spaardeposito’s bij Europese banken vind je via deze handige spaarbemiddelaar. Vergelijken en afsluiten is gratis.

BELEGGEN
Trade Republic. Goedkope, simpele, allround broker. Met periodiek beleggen in ETF’s én 4% rente op onbelegd tegoed.

Centraal Beheer. Simpel indexbeleggen met lage kosten (voor hun Wereldwijd Aandelenfonds). Nu tot € 125 bonus bij openen.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in fysiek goud.

Finst. Simpele en handige app om automatisch bitcoin en andere crypto te sparen.

BESPAREN
Woolsocks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

VERDIENEN
GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

MEER
Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

➡ Is deze mail doorgestuurd? Wordt zelf gratis lid door hier te klikken.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now