• Betering
  • Posts
  • Betering #106 - Word tonnair met de regel van 1000

Betering #106 - Word tonnair met de regel van 1000

En veel bespaartips en Tikkieleedvermaak

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak. Welkom ook aan 1.500 (!) nieuwe abonnees deze week, dankzij een interview bij RTL Nieuws. Veel dank voor het lezen!

Deze week: de regel van 1000, besparen, mijn spaarverslaving, Tikkieleed en een kijkje in mijn portefeuille.

GESPONSORDE TIP

Investeer 10 minuten om voor altijd goed verzekerd te zijn met Surebird! Jaarlijks vergelijkt Surebird de beste deals voor jouw verzekeringspakket, om je tegen premiestijgingen te beschermen. Klanten besparen gemiddeld €500 per jaar. Check jouw premies.


1. Word tonnair met de regel van 1000

Ken je de regel van 1000?

Nee? Lees dan even door. Want als je die regel kent, dan leer je immense kracht van besparingen kennen.

Als je de regel eenmaal gaat gebruiken, zal je nooit meer geld over de balk smijten. Mijn leven werd er in ieder geval door veranderd. Maar hoe werkt het?

Een flesje wijn van 6000 euro

Met de regel van 1000 kan je alternatieve kosten berekenen. Elke aankoop die je doet komt met alternatieve kosten. In de meeste gevallen vergeten we die mee te nemen in onze koopbeslissing.

Alternatieve kosten zijn misgelopen opbrengsten van het best mogelijke alternatief van je uitgave. In ons geval bereken je dan het rendement dat je misloopt, doordat je het uitgegeven geld niet aan het werk hebt gezet op de beurs.

Stel je koopt iedere week in de supermarkt een flesje wijn van €6.

Dat lijkt een betaalbaar flesje wijn.

Maar wat nou als je iedere week die € 6 naar de beurs had gebracht en in een gemiddeld renderend indexfonds had gestopt, waarvan je 7% rendement per jaar mag verwachten (op de lange termijn)?

Dan had je na 12 jaar € 6.000 op die beleggingsrekening gehad. Want € 6 x 1000 = € 6.000.

Dat loop je mis als je dat flesje wijn toch koopt. Dát zijn de alternatieve kosten. En dat is de regel van 1000.

Doe het maar eens en je zult zien dat dit soms duizelingwekkende bedragen oplevert.

Een keer per week besparen op een lunch buiten de deur à € 30 geeft je na 12 jaar € 30 x 1000 = € 30.000 extra.

Een besparing van € 25 op je wekelijkse boodschappen, levert in 12 jaar € 25 x 1000 = € 25.000 op.  

Reken maar dat je gaat besparen zodra je de alternatieve kosten ervan gaat meewegen.

Protip. Voor maandelijkse besparingen kan je de regel van 230 gebruiken, om de opbrengst na 12 jaar te berekenen. Of, als je het je wat makkelijk wil maken de regel van 500 voor de opbrengt na 20 jaar. In zijn boek Miljonair met een gewone baan (aanrader!) noemt Oeds-Jan Postma deze regel van 500 ook.

Hoeveel moet je besparen om over 12 jaar tonnair te zijn?

Laten we de regel eens andersom gebruiken.

Stel dat je over 12 jaar een ton op de bank wil hebben. Tonnair worden is immers ons gedeelde doel, nietwaar?

En stel dat je nu begint met precies 0 (nul) euro. Dan kan ik makkelijk berekenen dat je per week 100 euro moet besparen om na 12 jaar met een ton opgescheept te zitten. Want €100 x 1000 = € 100.000.

Dat is voor veel van ons toch te doen?

Misschien kan je nu al, zonder enige pijn of moeite, 100 euro per week apart zetten. Dat is 433 euro per maand.

Doe dat dan onmiddellijk. En laat deze kans op het tonnairschap niet liggen.

Misschien moet je eerst gaan zoeken naar 100 euro aan wekelijkse besparingen, zoals ik dat 6 jaar geleden moest doen. Lees dan hieronder verder.

Doe dat ook als je die 12 jaar aanzienlijk wil verkorten. Of als je over 12 jaar misschien wel € 200.000 wil hebben. Dan moet je logischerwijs 200 euro per week kunnen kunnen inleggen in een indexfonds.

Of misschien kom je maar tot 20 of 50 euro per week. Ook dan zijn de opbrengsten niet te versmaden.

Zo bespaar je 100 euro per week

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen guilty pleasures, verslavingen, blinde vlekken en overtuigingen als het gaat om geld uitgeven.

Ik kan geen universele tips geven die voor iedereen altijd werken. Maar ik kan je wel wijzen op een aantal zaken waar doorgaans veel geld verspild wordt. Achter de tip staat een (soms geschatte) besparing per week. Maandelijkse besparingen vermenigvuldig ik met 12 en deel ik door 52 om de wekelijkse besparing te krijgen.

  • Koop zonnebloemolie (€ 2) in plaats van olijfolie (€ 8). Besparing: € 6.

  • Sluit een sim only-abonnement af. Ik gebruik Youfone voor 7,50 per maand. Maar je hebt ook Simpel, Simyo en andere. Besparing: € 10.

  • Bespaar tot 25 cent per liter op je benzine, met de gratis tank-app van Direct Lease. Besparing ½ tank per week: € 5.

  • Controleer je abonnementen en lidmaatschappen. Tijdschriften, app’s, clubjes, politieke partijen, verenigingen. Probeer het eens zonder. Besparing: € 3.

  • Controleer je bankafschriften online. Heb je vergeten abonnementen? (Had ik wel!) Schrap ze. Besparing: € 2.

  • Zeg onmiddellijk alle loterijen op. Bereken met de regel van 1000 (of de regel van 500 als het maandelijkse kosten zijn) wat je daadwerkelijk kwijt bent aan die loten. Dat bedrag overtreft vast een gemiddelde prijs! Besparing: € 7.

  • Koop je vaak koffie onderweg? Of broodjes, snoep of zelfs water? Vergeet de regel van 1000 niet, als je weer op het punt staat om dit te doen. Neem je eigen afgesloten koffiemok, lunch, waterfles of fruit mee naar school of werk. Besparing: € 20.

  • Nog even de kracht van de regel van 1000. Iemand die elke werkdag tijdens de lunch bij een tentje een dure beker koffie gaat halen voor € 5, ontzegt zich daarmee € 25.000 na 12 jaar. Dat is al een kwart van die illustere ton!

  • Besparen gaat nog sneller als het je lukt om te stoppen of minderen met prijzige verslavingen. Zoals roken. Een pakje per dag a € 11 is € 77 per week is € 77.000 na 12 jaar. Wow. Besparing: € 77.

  • Of denk aan het flesje wijn van € 6000 van hierboven. Besparing: € 6.

  • Maar ook koffie, snoep, boeken, kleding en uitgaan kunnen qua alternatieve kosten een fortuin kosten. Besparing: € 10.

  • Het lukte mij om veel te besparen op boodschappen door ze één keer per week te kopen. Gewapend met een lijstje, de regel van 1000 en zonder honger lukte het me om veel minder onnodige (en vaak ongezonde) producten te kopen. Sinds ik koopzegels spaar krijg ik per keer ook nog eens een paar euro terug aan rente. Besparing: € 16.

  • Check je bankkosten. Er zijn tegenwoordig genoeg online banken, waar je (zo goed als) gratis kan bankieren. Scheelt een paar euro per week. Besparing: € 2.

  • Hoeveel streamingdiensten heb je nodig? Ik heb Disney+ na de kerstvakantie weer opgezegd. Er werd niet meer naar gekeken. Als de kinderen toch een bepaalde film willen zien, dan kan ik het abonnement meteen weer activeren. Maar voor hetzelfde geld gebeurt dat nooit. Besparing: € 3.

  • Controleer je verzekeringen. Ben je dubbel verzekerd? Zeg op. Check daarna je premies bij Surebird, zie link bovenaan. Besparing: € 5.

  • Overweeg je sportschool-abonnement op te zeggen. Ga hardlopen of trainen in het park. Besparing Basic-Fit Premium a 30 per maand: € 7.

  • Voor een extra euro of twee in de week download je de cashback-app Woolsocks. Op veel aankopen die je alsnog moet doen, krijg je, volledig automatisch, een klein bedragje terug. Besparing: € 2.

Dit hele lijstje (minus de sigaretten, want ik rook niet) levert me 104 euro per week op. Een dikke ton over 12 jaar, als ik het eenvoudig beleg in passieve indexfondsen.

Wil je nog meer inspiratie om je koopgedrag te minderen of zelfs te decimeren, lees en volg dan ook de Canadese Cait Flanders.

10 jaar geleden deed ze haar eerste ‘shopping ban’, een jaar lang mocht ze van zichzelf niks meer kopen wat niet noodzakelijk was. Deze ervaring veranderde haar leven. Ze hield het uiteindelijk zelfs 2 jaar vol. Hierover is ze gaan schrijven om anderen te inspireren. In dit artikel in haar nieuwsbrief The Mindful Consumer geeft ze tips en advies voor iedereen die een eigen tijdelijke koopstop wil proberen.

Mag ik dan helemaal niks leuks meer doen?

Ten slotte nog even de vraag die ik soms krijg als ik vertel waarop ik allemaal heb bespaard om aan mijn ton te komen.

Tegenwoordig zucht ik dan hoorbaar en zeg ik nog maar eens: Natuurlijk wel. Van mij mag je alles doen wat je wil. Ik probeer je alleen maar bewust te maken van je keuzes.

Weet waar je geld heengaat, en welke alternatieven je afsluit.

Koop die wijn, dit boek, die sportschoenen en die koffie als je er gelukkig van wordt.

Maar koop ze niet op de automatische piloot.

Koop intentioneel.

Of kies ervoor om het geld apart te zetten op een spaar- of beleggingsrekening en maak jezelf financieel onafhankelijker.

Want dat is een investering waar je vaak stukken gelukkiger van wordt.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Doorpompen

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Weer een prima weekje. Er heerst nog steeds een euforische stemming op de beurs. De winst van de fondsen blijft wat achter, omdat die pas later geüpdatet worden. Voorts heb 8 euro gespaard, dankzij wisselgeldsparen bij mijn bank ING. Het telt allemaal mee.

Crypto. 50 euro ingelegd via Auto-invest bij Finst in een fonds met de Top5 aan cryptomunten. Dat gebeurt verder helemaal automatisch. Toevallig net op tijd, want de cryptomarkt steeg deze week zo’n 15%.

Ander goed nieuws: Ik kreeg mijn crypto’s van Celsius terug. Die stonden een kleine 2 jaar vast, nadat Celsius failliet ging in 2022. Inmiddels maakt het bedrijf een doorstart en storten ze (een deel van de) tegoeden terug via Coinbase. Ik ontving opeens een kleine 1000 euro aan bitcoin en ethereum. Toch leuk. Ik ging ervan uit dat ik het geld kwijt was.


💼 Ondertussen op LinkedIn: ‘Geld moet helemaal niet rollen.’

👴 Ik was te gast in de podcast De Nieuwe Pensionado’s van Brand New Day en mocht vertellen over de lol en het gemak van tonnair zijn.

📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: de laatste aflevering, waarin ik vertel over mijn spaarverslaving.

🎤 Mijn eigen podcast Over geld praat je niet, met Aaf Brandt Corstius, met daarin een sterk staaltje Tikkie-ologie.


Apps die ik aanraad

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Raisin. Hogere rentes (tot 4%) op spaardeposito’s bij Europese banken vind je via deze handige spaarbemiddelaar. Vergelijken en afsluiten is gratis.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in fysiek goud.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

➡ Is deze mail doorgestuurd? Wordt zelf gratis lid door hier te klikken.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.