• Betering
  • Posts
  • Betering #104 - 7 manieren om online meer te verdienen

Betering #104 - 7 manieren om online meer te verdienen

En alles wat je moet weten over ETF's

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4700 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: Online inkomen genereren, affiliate-inkomsten, hoe lees je een ETF-naam, een kijkje in mijn portefeuille en meer.


1. 7 manieren om online meer te verdienen

2024 is het jaar van het inkomen, schreef ik hier al.

Het is mijn niet zo bescheiden doel om een ton per jaar te gaan verdienen.

Ik ben achter de schermen bezig met diverse leuke klussen en opdrachtgevers. Maar daar kan ik pas later wat over zeggen.

Ook heb ik na 16 jaar freelancen eindelijk een zakelijke rekening geopend (Knab) en ben ik op zoek naar een boekhoudpakket voor simpele zielen.

Dit is niet de eerste keer dat ik met mijn inkomen bezig ben.

De afgelopen jaren heb ik op allerlei manieren geld verdiend. Vooral online, vanachter mijn simpele computertje.

Mijn favoriete werkplek blijft toch: mijn eigen zitbank.

Dit zijn 7 manieren om online voor extra inkomen te zorgen.

1. Zorg voor dividend

Dividend is het enige echte passieve inkomen. Je ontvangt het als je belegt in aandelen(fondsen) van bedrijven die een deel van hun winst ieder jaar als dividend uitkeren. Lang niet alle bedrijven/aandelen doen dat. Sommige maken domweg geen winst, dus dan valt er ook niks uit te keren. Andere steken alle winst terug in het bedrijf in de hoop er sneller van te groeien.

Meestal zijn het de wat oudere, gearriveerde bedrijven die dividend uitkeren, zoals Ahold, Shell, Heijmans, Microsoft en Coca-Cola.

Er zijn ook dividend-ETF’s (aandelenfondsen), zodat je belegt in 100 of meer van de beste dividendaandelen.

Er bestaat een strategie die dividendbeleggen heet. Dan stel je een portefeuille samen met aandelen(fondsen) die het beste dividendrendement geven. De bedoeling daarvan kan zijn dat je rond je zelfverkozen pensioen per jaar zoveel dividend krijgt uitgekeerd dat je er van kan leven.

Zelf doe ik dat niet. Ik zit nog in de opbouwfase van mijn vermogen, dus kies ik voor groei. Eventueel dividend dat ik krijg wordt ook meteen herbelegd. Toch heb ik wel een paar dividendaandelen en -fondsen. Ieder jaar verdien ik daar wat meer mee. In 2023 was dat € 1234,73. Toch een leuk extraatje.

Mijn ontvangen dividend in 20233

Mijn ontvangen dividenden in 2023, via Portfolio Dividend Tracker

De didvidendbelasting die mijn broker er direct vanaf haalt, kan ik terugvragen via de inkomstenbelasting.

2. Lucratief bijklussen (door te doen wat niemand anders wil doen)

Als er nog een manier is om extra geld te verdienen, dan kan je er gif op innemen dat iemand dat nu aan het proberen is.

Dat schrijft de Amerikaanse blogger J. Money boven zijn serie met meer dan 80 ongewone (en vaak ongewoon lucratieve) bijbaantjes. Side hustles noemen ze het daar.

Het zijn verhalen van echte mensen die echt geld hebben bijverdiend door klusjes te doen die niemand anders kon of wilde doen. Je kan het zo gek niet bedenken.

Voedsel voorproeven, mystery shopping, wormen tellen, sprinkhanen verkopen (als voedsel voor reptielen), honden uitlaten, straatafval opruimen, triatlon jurylid, website flipper, hulpsinterklaas, scheidsrechter… de lijst is eindeloos. Iedereen noemt exacte bedragen van de verdiensten. Zeer inspirerend.

Zelf was ik erg actief wat betreft side hustles in de coronaperiode:
- Ik was scriptiecorrector via Scribbr (meer dan 1000 euro per maand in juni en juli).
- Ik was websitebouwer (klusje via Jellow, 1500 euro).
- Ik wilde kattenbakverkoper worden. Ik registreerde KatEnBak.nl en bouwde een affiliatewebsite (zie onder), maar daarna raakte ik erop uitgekeken (inkomsten: 5 euro)

3. Verkoop je mening via enquêtes en panels

Ik heb het hier vorige week al over gehad, maar deze kan niet ontbreken. Alle marketingafdelingen van de hele wereld willen tegenwoordig ‘datagedreven’ werken. Dus hebben ze data nodig. Enquêtebedrijven zijn daarop ingesprongen en om aan de hoge vraag te voldoen, zoeken zij gretig naar ‘gewone mensen’ om hun enquêtes over allerlei producten in te vullen. In ruil daarvoor betalen ze je iets. Dat kan 50 cent tot een euro per enquête zijn.

Als je 20 euro bij elkaar hebt gewerkt, keren ze deze uit, soms in de vorm van een cadeaubon voor Bol of Media Markt, soms contant.

Dit werk vergt wel een lange adem. Het kost veel tijd om tot serieuze bedragen te komen. Maar aan de andere kant: het is extréém simpel. Je kan letterlijk nu inloggen en beginnen. In loze minuutjes kan je er eentje invullen. Er zijn mensen die met alleen dit werk 400 euro per maand zeggen te verdienen. Ik denk dat 400 euro per jaar redelijker is.

Het loont wel om je bij meerdere enquêteboeren aan te sluiten. Ik deed het wederom veel in de coronaperiode, maar onlangs ben ik opnieuw begonnen. Mijn favorieten zijn:

- GfK: veel aanbod van enquêtes
- YouGov: contante uitbetalingen
- Lifepoints: contante uitbetaling (via Paypal vanaf 5 euro)

Vind je enquêtes echt leuk, dan kan je ook zoeken naar bureaus die wat uitgebreidere marktonderzoeken doen, zoals Happy Panel. Dan ben je wat langer bezig maar een vergoeding kan 20 tot 100 euro zijn.

4. Verkoop je troep via Marktplaats

Je zal niet de eerste zijn die verrast wordt door de waarde van zijn of haar schuur vol met troep. Wat jij afgedankt hebt, kan voor een ander precies goed zijn.

Daar kwam ik achter toen ik wat oude spullen op Marktplaats zette. Ik verkocht een tijdlang alles wat los en vastzat. Van een oude racefiets, bordspellen en boeken tot een sapcentrifuge en een fruitschaal die nog in gebruik was. Het leverde me in een jaar ruim 3000 euro op.

Ik schreef in de Volkskrant al eens hoe ik dat deed.

Lang verhaal kort:

- Veel en goede foto's.
- Op alle berichten (ook de eenregelige) van potentiële kopers vriendelijk reageren.
- Zo veel mogelijk goede reviews binnenharken. Goede reviews trekken betere klanten binnen.

Dit is mijn profiel. Die 5 sterren zijn ook een leuke egoboost.

Mijn 5-sterrenrecensies op Marktplaats

Mijn 5-sterrenrecensies op Marktplaats

5. Verhuur je rijk

Je kan tegenwoordig alles verhuren. Dat kan een aardige extra inkomstenbron opleveren. De deeleconomie is wat dat betreft een prachtige uitvinding. Airbnb kent iedereen wel.

Je kan ook je auto verhuren via SnappCar.

Zelf verhuurde ik ook mijn expertise (schrijven) via een site als Jellow.

6. Controleer of je geen toeslagen misloopt

Ooit schreef ik dit stukje over de plekken waar de meeste mensen geld laten liggen, en de toeslagen stonden op nummer 1.

Het NIBUD heeft een handige toeslagenchecker. Als je je inkomen invoert checkt deze alle mogelijke plekken waar je tegemoetkomingen kan krijgen en laat deze zien waar jij recht op hebt. En waar je die tegemoetkoming kan aanvragen.

Is dit sociaal? Jawel. Ook als je het in principe niet nodig hebt, zijn toeslagen geld waar je recht op hebt. Het gebeurt bijvoorbeeld ook dat de overheid koopkracht corrigeert via de toeslagen.

7. Experimenteer met affiliate-marketing

Dit was het logo van mijn prematuur gestorven kattenbakkenimperium Kat&Bak

Zoals je hierboven kon lezen wilde ik ooit een affiliate-website voor kattenbakken maken. Dat leek me een goede, glamorloze niche. De beste niches zijn glamorloos.

De website kwam er wel. Maar daarna werd het me te veel.

Het bleek dat ik het marketingdeel van affiliate marketing nogal had onderschat.

Wat goed ging:

- Een site bouwen met Wordpress
- Affiliatelinks vinden bij Bol en Amazon (die beide kattenbakken verkopen). Pets Place wilde me pas goedkeuren als ik meer traffic had, maar waren wel geïnteresseerd.

Toen moest ik artikelen gaan schrijven om mensen via Google naar mijn gezaghebbende kattenbakkensite te krijgen. Artikelen over katten en hun stoelgang, liefst. Dat is maar heel even leuk, kan ik je vertellen.

Het werd niks.

Inmiddels ben ik aangesloten bij affiliate-netwerken Daisycon en FinanceAds. Daar vind ik affiliate-links van producten die ik wél echt goed en interessant vind en ook zelf gebruik, zoals de (spaar)rekening van Bunq en de energiemeters van Homewizard. Die staan met een aantal andere affiliates in het lijstje met diensten die ik het liefste gebruik. Daar verdien ik nu gemiddeld zo’n 1000 euro per maand mee.

Het blijkt dat geld en besparen wel mijn hobby zijn. En kattenbakken niet.

Als je een affiliate-site maakt in een bepaalde niche, zorg er dan voor dat je niet kan ophouden met praten over dat ene onderwerp.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Niet zo rustig weekje

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Rustig weekje. 

Dat wilde ik aanvankelijk schrijven en het daar dan bij laten.

Maar toen dacht ik nog eens na. Een winst van bijna duizend euro in een weekje, 7 dagen, is natuurlijk waanzinnig. Nog maar een paar jaar geleden had ik niet durven dromen dat ik in één week 914 euro kon bijschrijven op mijn rekening. Laat staan dat ik 914 euro kon bijschrijven, zonder daar voor te hoeven werken (maar wél risico nemen!). Laat staan dat ik 914 euro kon bijschrijven en daar dan blasé over doen. Rustig weekje.

Zo je maar, alles went, zelfs veel geld.

Maar dat is niet helemaal de bedoeling. Ik moet mezelf blijven herinneren om dankbaar te zijn voor elke euro.

Hebzucht is een sluipmoordenaar die altijd om de hoek ligt. En een groot gevaar voor een tonnair.

Want een ton is misschien makkelijker vergaard dan sommigen denken.

Maar het is nog veel makkelijker weer compleet verspeeld.


📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: Waar moet ik op letten, als ik in ETF’s ga beleggen?

🎤 Onze podcast Over geld praat je niet: Live the bigger life.


Apps die ik aanraad

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in echt fysiek goud.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

➡ Is deze mail doorgestuurd? Wordt zelf gratis lid door hier te klikken.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.4

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now