• Betering
  • Posts
  • Betering #79 - Slimmer met geld in 3 oefeningen

Betering #79 - Slimmer met geld in 3 oefeningen

Ideaal om in de vakantie te doen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 2850+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 3 geldoefeningen voor tijdens de vakantie, tips voor huizenruil en een kijkje in mijn portefeuille.

Meer simpele geldtips? Lees mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL.

Heel vermakelijk en het heeft mij erg gemotiveerd.’ - Lezersreactie in mail.

1. Slimmer met geld in 3 oefeningen

Je wil meer geld op je rekening, maar dat lukt niet?

De simpele oplossing:

Praat erover.

Mijn boek heet niet voor niets Over geld praat je wel.

Van de honderden praktische geldtips die erin staan, is de belangrijkste: doe je mond open.

Het is ook de meest simpele om uit te voeren. We hebben immers allemaal een mond.

Ga eens zitten met je partner (zeker als je rekeningen of spaargeld deelt) of een vriend of collega en stel elkaar vragen over geldzaken.

Een gesprek over verwachtingen, dromen en grenzen kan een hoop helderheid verschaffen.

Iemand die hiervan haar werk heeft gemaakt is Anne Abbenes. Zij is financieel psycholoog en praat de hele dag met mensen over geldzorgen en -oplossingen.

Ik sprak ook met haar naar aanleiding van dit krantenartikel over mijn armoedige jeugd, en hoe ik daardoor een flinke tijd ervan overtuigd was dat rijk worden niet voor mij was weggelegd. Hoe veel ik ook verdiende en spaarde.

Anne heeft verschillende methodes ontwikkelt die mensen helpen om na te denken over geld. En er zodoende slimmer mee om te gaan. Over die methodes later dit jaar meer.

Nu wil ik alleen wijzen op een blogartikel van verzekeraar a.s.r., waarin ze 8 tips geeft om geldzorgen de baas te worden.  

Dit zijn daaruit de 3 interessantste oefeningen. Deze geven je achtereenvolgens.

  • Helderheid

  • Inspiratie

  • Praktische hulp

De en-dan-oefening

Anne: ‘Confronteer jezelf met je angsten. Bedenk voor jezelf wat de slechtst mogelijke uitkomst is.

Je bent bang straks je rekeningen niet meer te kunnen betalen. Wat gebeurt er dan?

Dan kun je je niet meer op je werk concentreren. Wat is het ergste wat er dan kan gebeuren?

Je kunt overspannen raken en thuis komen te zitten. En dan?

Dan zou je in een heel slecht scenario ontslagen kunnen worden. En dan?

Dan raak je misschien wel je huis kwijt. Wat is dan het ergste?

Dan moet je bij je ouders gaan wonen.

Door jezelf steeds de en-dan-vraag te stellen, kom je erachter dat het antwoord nooit is dat je doodgaat.

In de westerse wereld zal je niet zo snel aan geldzorgen overlijden. Zodra je brein doorheeft dat er geen levensbedreigende situatie is, kan het weer helder nadenken.’

Schrijf alles op

Anne: ‘Als we iets opschrijven, geven we ons brein de gelegenheid het te verwerken.’

Dit is een goede oefening om de aankomende vakantie te doen.

Doe dit in eerste instantie alleen, voor jezelf, zodat je zo eerlijk en schaamteloos mogelijk kan zijn. (Pas in de volgende stap ga je erover praten.)

Geef antwoord op de volgende vragen:

Wat is je droom?

Waar wil je over 10 of 20 jaar staan?

Wil je met pensioen? Wil je 2 dagen in de week vrij hebben om te zorgen voor je kinderen/ouders/jezelf? Wil je een vakantiehuisje kopen in Portugal? Wil je je eigen bedrijf of stichting beginnen? Alles is (nu nog) mogelijk.

Hang een prijskaartje aan die droom.

Wat kost het om je ultieme doel te bereiken?

Dit is uiteraard een schatting. Maar dat maakt niet uit. 20 jaar is een lange tijd. Daarin kan heel veel veranderen. In je omgeving, in je werk, in de wereld en in je hoofd. Het is niet ondenkbaar dat je droom ook veranderd is. Ook dat is niet erg. Het gaat erom dat we nu een doel hebben, iets dat onze gedachten over geld kan ordenen (en de zorgen kan wegnemen).

Hoe kan je dat bedrag bereiken?

Schrijf hier welke middelen je allemaal tot je beschikking hebt om genoeg geld te sparen om je doel te bereiken.

Dat gaat niet alleen over verdienen, maar ook over sparen en besparen, het duurzaam inzetten van middelen en misschien over elementen van je droom die je kan afschalen, om het doel realistischer te maken.

Over geld praat je wel

Ik blijf het zeggen.

Als je ruimte in je hoofd hebt gecreëerd en die hebt gevuld met dromen, is het tijd om de toets van de werkelijkheid te doorstaan.

Ga het gesprek aan met jouw geldpartner naar keuze.

Hier 3 vragen om het gesprek te starten. Vraag elkaar bijvoorbeeld:

1. Wat zijn jouw beste en slechtste jeugdherinnering aan geld?

Door erachter te komen hoe je ouders of je omgeving vroeger met geld omging, leer je wat jouw geldovertuigingen zijn.

Zoals: geld = fout, geld = status of geld = schaamte.

Soms kunnen die overtuigingen je jaren later dwarszitten, zoals ik vertel in dat hierboven genoemde krantenartikel. Bewustwording is de eerste stap naar de oplossing.

2. Hoeveel procent van je inkomen spaar je?

Tijd om concreet te worden.

Vermogen opbouwen is de beste weg naar vrijheid. De duurzaamste manier om dat te doen is sparen. Hoe groter het deel dan je inkomen dat je spaart (of belegt), hoe sneller je vrij bent om je droom uit te voeren.

Spaar je niets? Dan leef je waarschijnlijk boven je stand. Ga samen na waar je kan consuminderen.

3. Hoeveel geld is genoeg?

Een van de grootste voorwaarden om effectief te kunnen sparen is te weten wanneer het genoeg is. Een duidelijk einddoel in de vorm van een geldbedrag, dat afgeleid is van je droom, is het halve werk.

Je kan deze vragen natuurlijk ook in je eentje aan jezelf stellen.

Maar veel effectiever is praten met je partner of goede vrienden.

Zo help je elkaar, haal je het taboe erover weg en kan je elkaar dwingen tot eerlijkheid.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: stilstand.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

3 hele euro’s kan ik onderaan de streep bijschrijven.

Dat lijkt weinig. Maar.

Het is ook geen verlies. Dus ik reken me lekker rijk.

Verder is er weinig gebeurd.

3. 🚀 Links en tips

✨ Ondertussen op LinkedIn: ‘Die mooie spullen van je zijn waardeloze troep.’

🐦 ‘Een compleet woonhuis bijna gratis tot je beschikking.’ In de Volkskrant een inzichtelijk artikel over huizenruil en hoe je dat aanpakt.

🎤 Nieuwe podcast Over geld praat je niet: Huren versus kopen. Het antwoord zal je verbazen.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2700+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now