• Betering
  • Posts
  • Betering #95 - Hoe Charlie Munger mij aan een ton hielp

Betering #95 - Hoe Charlie Munger mij aan een ton hielp

En waarom je niet moet praten over geld

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4000 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: De inspirerende geldlessen van Charlie Munger, de uitslag van de politieke poll, alles over die vermaledijde finfluencers en meer.

GEEF EEN TON CADEAU!

Het ultieme Sint- of kerstcadeau:

OVER GELD PRAAT JE WEL, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, consuminderen en simpel beleggen.

1. Hoe Charlie Munger mij aan een ton hielp

Dat ik nu een ton heb, komt door Charlie Munger.

Dat het in 5 jaar is gelukt om zoveel geld bij elkaar te schrapen, komt natuurlijk door mijzelf. Maar dat ik ooit überhaupt aan dit plan begonnen ben, is dankzij Charlie Munger.

Daarvoor ben ik hem zeer dankbaar.

Ik ben niet de enige. Mensen inspireren om verstandiger met hun geld om te gaan, was een van zijn grootste verdiensten. Naast die paar miljard dollar die hij zelf bij elkaar belegd had dan.  

Deze week overleed Charlie Munger. Hij was een Amerikaanse zakenman, belegger en ‘rockster van de beleggingswereld’, zo schreef de Volkskrant.

Hij was de zakenpartner van Warren Buffett. Samen leidden ze decennialang het bedrijf Berkshire Hathaway. De jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen waren het hoogtepunt. Op het podium zaten twee steeds ouder wordende mannetjes die niet zelden geniale wijsheden, oneliners en grappen de wereld in slingerden.

Munger werd 99 jaar en 11 maanden. Op 1 januari zou hij 100 zijn geworden.

Enkele van zijn bekende wijsheden:

Over beleggen: ‘Stap niet in activiteiten die je niet helemaal begrijpt.’

‘Goede bedrijven zijn ethische bedrijven. Een verdienmodel dat is gebaseerd op bedrog, is gedoemd te falen.’

‘Het grote geld zit hem niet in het kopen en verkopen, maar in het wachten.’

Over crypto: ‘Virtuele munten zijn rattengif, een venerische aandoening.’

En mijn favoriet:

‘De wereld draait niet op hebzucht. De wereld draait op jaloezie. Ik heb jaloezie uit mijn eigen leven gebannen. Ik benijd niemand meer. Het kan mij niks schelen wat iemand anders heeft. Anderen wel, die worden er helemaal gek van.’

De 100.000 dollar-regel

Waar ik het over wil hebben, is zijn bekende 100.000 dollar-regel. In een van zijn toespraken raadde Munger iedereen die een vermogen wil opbouwen aan om eerst voor die illustere ton te gaan.

Maar je eerste ton verdienen is moeilijk. Die vergaar je doorgaans niet met rendement of andere passieve inkomsten, maar met hard werken.

Voor je eerste ton moet je consequent minder uitgeven dan je verdient.

Aldus Munger: ‘Wat je er ook voor moet doen, al is het overal te voet heen gaan en niets eten dat niet met een kortingsbon is aangeschaft, vind een manier om 100.000 dollar te vergaren. Daarna kun je wat gas terugnemen.’

Het is al een oud citaat, maar het geldt nog steeds. Ben je eenmaal tonnair dan wordt alles net een beetje makkelijker. Dan kan je ook met je geld meer geld verdienen (door het te beleggen en investeren). Dan treedt er een vliegwieleffect in gang, waardoor je langzaam steeds meer achterover kan leunen. Niet in de laatste plaats doordat je jezelf in de weg ernaartoe hebt getraind om gelukkig te kunnen leven met weinig en omdat je jaloezie grotendeels uit je leven hebt weten te bannen.

Dit klonk mij als een uitdaging in de oren. Ik hou van uitdagingen.

Dus in 2020 ging ik deze uitdaging graag aan.

Ik was toen al twee jaar een beetje vrijblijvend aan het sparen en zelfs beleggen ‘voor mijn toekomst’, wat dat verder ook inhield, maar nu had ik een doel.

Een klinkend, ambitieus en best wel krankzinnig doel. Maar ook een ontzettend motiverend doel. Ik moest en zou alles uit de kast trekken om het te halen.

Kortingsbonnen werden bij mij: koopzegels, cashbacks en alle spullen die ik niet nodig had verkopen via Marktplaats.

Te voet betekende bij mij: zoveel mogelijk op de fiets, geen nieuwe kleding kopen, sowieso bijna niks meer kopen.

Ik stopte met halfslachtig rommelen met aandelen bij DeGiro en ging structureler steeds grotere bedragen investeren in indexfondsen. Niet zozeer om hoge rendementen te halen (dat komt pas op de lange termijn), maar om zoveel mogelijk geld apart te zetten. Veilig, op een plek waar ik het niet alsnog stiekem zou uitgeven.

Dit jaar is het dus gelukt. In februari werd ik tonnair.

Nou, dat hebben we geweten, zullen vaste lezers nu denken. Ik heb er inmiddels veel over geschreven, in de hoop op mijn beurt weer anderen te inspireren.

Dat dit verhaal zo gretig door de media zou worden opgepikt, was voor mij een verrassing. In bijna alle kranten, een dozijn aan podcasts en zelfs meerdere malen op tv mocht ik mijn verhaal vertellen. Over hoe ik tonnair werd.

Het bijzondere aan dat verhaal is niet dat het míj is gelukt.

Het bijzondere aan dat verhaal is dat het voor heel veel mensen mogelijk is.

Je hebt er geen bijzonder hoog inkomen voor nodig, ook geen slinkse trucjes en je hoeft er ook niet extreem slim voor te zijn.

Het enige wat je nodig hebt: uithoudingsvermogen en inspiratie.

Maar hoe vaak ik dit verhaal ook vertelde, steeds vergat ik te vertellen wie mij dan geïnspireerd heeft om dit te doen.

Dat was dus Charlie Munger (1924-2023).

2. ⚙️ Poll: zo stemt de Beteringlezer

Eerst de uitslag van de poll van vorige week. Dit is wat de gemiddelde Beteringlezer heeft gestemd. Vóór vermogensbelasting dus, ha ha. Bepaald niet hetzelfde als het landelijke beeld. Als wij het voor het zeggen hadden, waren coalitiebesprekingen een stuk makkelijker geweest.

Maar even goede vrienden. Wat je politieke voorkeur ook is, beter met geld worden is goed voor ons allemaal!

Paar opmerkingen: Sommige mensen stemden per ongeluk op de PVV; ze hadden niet door dat de eerste klik meteen een stem was. Ik mocht niet meer dan 10 opties invoeren; daarom ontbraken partijen. Bij deze nieuwe poll is het resultaat wel meteen zichtbaar.

Hoe bouw jij vermogen op?

Dus waarin bewaar jij (hoofdzakelijk) je spaargeld?

Login or Subscribe to participate in polls.

3. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Spaargeld

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Als je de storting op mijn spaarrekening niet meetelt, is er bar weinig gebeurd deze week. Dat spaargeld is trouwens een correctie van een eerdere opname. Broekzak vestzak.

Alleen de waarde van goud is flink gestegen deze week.

Munger over goud: ‘Ik denk dat beschaafde mensen geen goud kopen: die investeren in productieve bedrijven.’

Misschien denk je nu: wat ziet dat overzicht er anders uit dan normaal?

Dat klopt. Ik heb alle cijfers achter de komma weggehaald. Op aanraden van een lezer. Dat leest fijner en is duidelijker.

Centen spelen geen enkele rol meer in mijn geldzaken. Ook wel eens lekker.

4. 🚀 Links en tips

🎤 Er is een nieuwe aflevering van onze podcast Over geld praat je niet: Over finfluencers, de goede en de slechte en de leuke.

💼 Ondertussen op LinkedIn: Waarom je niet (enkel!) moet praten over geld.

📰 In de Volkskrant verscheen mijn rubriek Geld voor beginners, met een anti-Back Friday verdedigingsplan.

Apps die ik aanraad

Dit zijn diensten die ik van harte aanbeveel en zelf ook gebruik. Onderstreepte links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!

Bunq: Hier bankier ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. Ook op zorgverzekeringen!

Brand New Day Voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door. Alle 90+ oude Beteringen lezen en lid worden kan hier. Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.