• Betering
  • Posts
  • Betering #69 - Zo houd je de reis naar financiële vrijheid vol

Betering #69 - Zo houd je de reis naar financiële vrijheid vol

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met motivatietips, een inkijkje in het aankomende boek en meer.

1. Zo houd je de reis naar financiële vrijheid vol

Een gelddoel stellen, dat uitspreken (‘tonnair!’) en er een simpel plan bij maken, zijn het halve werk.

Daarna is het een kwestie van volhouden.

Tonnair worden, een studieschuld of hypotheek afbetalen of financieel onafhankelijk worden kan vele jaren duren.

Maar laat je daardoor niet afschrikken.

Het is namelijk volstrekt haalbaar, als je maar goed gemotiveerd bent.

Ongeduld, frustratie en tegenslag zijn normaal en horen erbij. Een onverwacht hoge rekening of een jaar lang dalende beurs (zoals in 2022) kunnen je niet dwars zitten als je de juiste mentaliteit hebt.

Dit zijn een aantal manieren om jezelf gemotiveerd te houden, onzekerheid weg te nemen en ervan overtuigd te blijven dat je doel en plan de juiste zijn voor jou.

Stel een realistisch doel. Ik wist dat ik tonnair wilde worden toen ik had doorgerekend dat dit mogelijk was binnen vijf jaar, mits ik extremer ging besparen en extra inkomsten zocht.

Tonnair klinkt voor mij even ‘rijk’ als miljonair. Maar ook een stuk haalbaarder in mijn geval.

Houd je vermogen bij in een Excelblad of in een speciale app. Maak er een grafiek van. Die lijn zal in het begin hoofdzakelijk stijgen. Visualisatie van je voortgang werkt enthousiasmerend. Die grafiek houdt je ook alert, en kan je behoeden voor te duren (en onnodige) aankopen.

Praat over je doel, plan en geld met je partner en vrienden. Het kan ook motiveren om het plan samen met een partner uit te voeren (gezamenlijk doel) of met een vriend (een competitie).

Automatiseer alle geldstromen. Maak gebruik van automatische incasso’s en automatische overschrijvingen naar je spaar- en beleggingsrekeningen. Ook als je hoofd er even niet naar staat, spaar je zo door.

Begrijp dat het rente-op-rente-effect eerst langzaam werkt en dan steeds sneller. Als je een deel van je vermogen belegd hebt, kan het geen kwaad om af en toe een berekening van de toekomstige groei te maken op berekenhet.nl, om jezelf ervan te vergewissen dat je goed bezig bent. Heb geduld.

Blijf leren. Je bent niet klaar als je je plan rond hebt. De wereld verandert waar je bij staat, je persoonlijke situatie verandert, soms ook waar je bijstaat. Op zaken als inflatie en rentes heb je geen invloed. Ook ziekte, erfenis, ontslag of een flinke bonus kunnen je verrassen. Je zal je geldplan erop moeten aanpassen.

Splits je grote doel op in kleinere doelen. Vier kleine succesjes.

Geniet van de reis ernaartoe. Dit is een cliché, maar daarom niet minder waar. Als je nu en de komende jaren alle vreugde uit je leven wringt om maar zo veel mogelijk te sparen, in de hoop dat je ooit, als je je doel hebt gehaald, kan ontspannen, dan heb je het niet begrepen. De kans is namelijk groot dat je dan ook niet kan genieten. Je zou niet weten hoe dat moet, na jarenlange zelfopgelegde marteling. Koop, maar koop bewust.

Wees elke dag dankbaar voor wat je hebt.

Op 17 mei verschijnt mijn boek Over geld praat je wel met nog eens honderden tips om beter met je geld om te gaan. Klinkt de link om te reserveren.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: geen update, in verband met vakantie. Volgende week terug!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

3. 🚀 Links en tips

🎤 Podcast Over geld praat je niet: domzuinig. Als zuinig een religie wordt, kan het ook averechts gaan werken. Goedkoop is soms ook echt duurkoop. Aaf en ik hebben het allebei meegemaakt. Leer van onze fouten.

🖊️ Geld voor beginners in de Volkskrant: ‘Hoe doe je dat, een gesprek beginnen over geld? Voordat je met anderen gaat praten, is het handig om jezelf deze vragen te stellen.‘

📖 Je kan een voorproefje van mijn boek Over geld praat je wel op de site van Meulenhoff. Lees Aafs voorwoord en mijn inleiding.

🐦️ Ondertussen op Twitter. Er zijn 1001 manieren om geld te verdienen, wees creatief. En on

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin. Voor de lange termijn. Met deze link de eerste week geen handelskosten.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Youfone: Goedkoop bellen doe ik via sim-only van Youfone. Met deze link krijg je € 10 korting.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Op 17 mei 2023 verschijnt mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL. Over hoe je tonnair wordt en je geldzaken op orde krijgt. Reserveren kan hier.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2200+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.