• Betering
  • Posts
  • Betering #82 - Meer tijd en geld door (digitaal) minimalisme

Betering #82 - Meer tijd en geld door (digitaal) minimalisme

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3100+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: over digitaal minimalisme en hoe me dat tijd en geld oplevert, 5 gratis boeken en een kijkje in mijn portefeuille.

1. Meer tijd en geld door (digitaal) minimalisme te omarmen

Deze zomervakantie heb ik veel kunnen lezen. Dat is een teken dat het een goede vakantie was.

Een aantal boeken ging over minimalisme en hoe je een minimalistische levensstijl onderhoudt.

Ik ben altijd geïntrigeerd geweest door deze beweging, van de praktische tips van opruimgoeroe Marie Kondo tot het blog Becoming Minimalist van Joshua Becker, die vanuit een meer spirituele invalshoek ‘the more of less’ bepleit.

Feit is dat we leven in een wereld van overvloed. Van consumeren, verspilling en eindeloze groei. Geld, kapitalisme en ons makkelijk te manipuleren verlangen naar meer spullen zijn daar de oorzaak van.

Het kan geen kwaad om je daar tegen te verzetten.

Sterker nog, ik denk dat het noodzakelijk is, als je een gelukkiger, beter, rijker en intentioneler leven wil leiden.

Tegelijk wordt het me na een tijdje ook altijd te veel, dat minimalisme. De foto’s van bijna lege huizen, de ‘digitale nomaden’ die hun hele leven vanuit een laptop regelen of in een piepklein huisje op de hei leven.

Ongezellig, onrealistisch, onpraktisch.

Ik ben, als ik zo’n boek lees, altijd blij dat ik niet zo hoef te leven. Maar het inspireert me wel om iets te doen. Om kleine stapjes te nemen en te werken aan de rommel en chaos die mijn leven doorgaans is.

Dus voor mij geen maximaal minimalisme, maar een soort, tja, minimaal minimalisme?

Deze twee boeken gaven mij tips en ideeën om wel degelijk iets te veranderen.

Lessen uit Goodbye, things, on minimalist living

Het eerst boek dat ik las was Goodbye, things, on minimalist living van Fumio Sasaki.

Ik had het meerdere malen aangeraden gezien op LinkedIn.

Mijn minimalistische recensie: Het boek is minimalistisch geschreven, bevat geen woord te veel en heeft veel praktische tips en psychologische inzichten. Inspirerend.

Enkele lessen die ik opschreef tijdens het lezen:

- Een ring van 500 euro maakt je niet 5 keer zo blij als een ring van 100 euro.

- ‘Waarom hebben we zoveel spullen? Ik denk dat het antwoord duidelijk is: we willen dolgraag onze eigen waarde aan anderen overbrengen. We gebruiken spullen om mensen te vertellen hoe waardevol we zijn.’

- In plaats van na te denken over het verlies bij alles wat je weggooit, kun je je aandacht richten op de dingen die je ermee gaat winnen.

- Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk om dingen weg te doen, dat is de sleutel naar succes.

- Minder spullen betekent niet minder voldoening.

- Gooi het weg als je er vijf keer over hebt getwijfeld.

- Een beetje ongemak kan ons leven juist gelukkiger maken.

- Minder spullen maakt je geen minderwaardig persoon.

- Probeer niet (zoals Marie Kondo) al te veel na te denken over de beslissing. Gooi achteloos weg. Train jezelf in dingen wegdoen.

- Geef spullen een tweede leven, dat voelt altijd goed.

Lessen uit Digital Minimalism

Het tweede boek was Digital Minimalism van Cal Newport.

Dit gaat over onze verslaving aan schermen, en dan vooral de telefoon. Veel van de lessen hierboven gelden ook voor ons media- en telefoongebruik.

Net zoals een overvloed aan spullen ons een slaaf van die spullen maakt, zo maakt een overvloed aan digitale media ons een willoze zombie.

Ook hier zijn het onze statusangst en het verlangen om de buitenwereld te tonen hoe goed/succesvol/rijk we zijn, die ervoor zorgen dat we vervreemden van wie we werkelijk zijn. En van de echte, fysieke wereld.

Newport geeft eerst een fascinerende theoretische basis voor zijn praktische tips die volgen in de tweede helft van het boek. Daarbij noemt hij ook Mister Money Moustache, de voorloper van de FIRE-beweging over wie ik het al vaker heb gehad en die voor mij een inspiratie was om een flink vermogen bijeen te sparen.

Financiële onafhankelijkheid en minimalisme gaan immers hand in hand.

Ik heb digitaal minimalisme nu een van mijn prioriteiten gemaakt. Daarbij gebruik ik de lessen uit Newports boek.

- Geef voorrang aan intensieve fysieke activiteiten boven passieve consumptie.

- Ontwikkel vaardigheden om waardevolle dingen in de fysieke wereld te produceren.

- Zoek naar activiteiten die echte sociale interactie vereisen.

- Het is belangrijk om te onthouden dat de ‘aandachtseconomie’ de bedrijfssector is die geld verdient door de aandacht van consumenten te trekken en dit vervolgens opnieuw te verpakken en aan adverteerders te verkopen.

- Verwijder sociale media van je telefoon.

- Maak van je computers apparaten met een enkel doel. (Een voor bellen, een voor foto’s, een voor films, een voor email.)

- Gebruik social media puur professioneel

- Omarm langzame media.

- Maak je smartphone dom.

- Verwerp de mentaliteit die zegt dat je je smartphone altijd bij je moet hebben. Leg hem bewust in andere kamers.

Mijn minimalistische zomer

Na het lezen van deze boeken, probeer ik met al deze lessen rekening te houden in mijn leven.

Ik heb deze zomer:

  • mijn telefoon uitgekleed

  • een voor een verschillende kasten leeggeruimd

  • fysiek contact verkozen boven digitaal

  • fietsen zelf gerepareerd

  • een kraan vervangen

  • bewust omwegen genomen en ongemak verkozen

  • echte boeken gelezen

  • met pen en papier geschreven

  • hardlooprondjes niet gemeten met een smartwatch

  • vakantiefoto’s gemaakt met een echt fototoestel

En dit voelde allemaal goed.

Kleine stapjes, maar dat is goed. Ik probeer mezelf langzaam nieuwe gewoontes aan te leren die op den duur steeds beter moeten gaan renderen.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat minder spullen betekent dat je meer geld overhoudt.

Digitaal minimalisme geeft ons bovendien meer tijd terug.

En dat is misschien nog wel waardevoller.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: zomerblues

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Ja, we hebben een potje voor de vakantie. Nee, dat was niet toereikend. Dus moest ik interen op spaargeld. We hebben in Schotland niks extravagants gedaan, maar ik ben bewust ook niet streng geweest. Het is immer vakantie! Precies hiervoor is al dat spaargeld natuurlijk. Het was het waard.

Aandelen. De aandelen(fondsen) hielpen ook niet mee. Alles kalft af deze zomer. Wel gewoon (automatisch) 1100 euro ingelegd begin augustus natuurlijk.

Crypto. Mwah.

Koopzegels. Bijna geen boodschappen gedaan in Nederland, dus ook nog eens weinig zegels. Wat een maand!

3. 🚀 Links en tips

✨ Ondertussen op LinkedIn: 10 lessen die ik de afgelopen 10 jaar leerde.

🐦 Winactie! Het blad Zin geeft 5 x mijn boek weg. In het blad geef ik bovendien 9 tips om geld te besparen!

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang 25 of 50 euro tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 3100+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.