• Betering
  • Posts
  • Betering #84 - Boodschappen doen met je middelvinger en andere leestips

Betering #84 - Boodschappen doen met je middelvinger en andere leestips

En win mijn boek!

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3200+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: leestips, een cadeaubon of boek winnen, plekken waar iedereen geld laat liggen en een kijkje in mijn portefeuille.

1. Lees je rijk met deze tips

Over geld schrijf je wel.

Er wordt steeds meer over geld gepubliceerd. En dan bedoel ik uiteraard over personal finance. Het aantal geldblogs en -rubrieken groeit al jaren.

Dit is een overzicht van de inspirerende dingen die ik afgelopen maand heb gezien en gelezen.

🟢 Een van de magazines die ik nu regelmatig check is FiscAlert. (Dank voor de tip, Leo Kouters!) Op vrij droge toon worden dagelijks tips over hypotheken, belastingen, pensioenen en beleggen gegeven. Je kan een abonnement afsluiten voor € 29,50 per jaar, maar ongeveer de helft is gratis te lezen.

🟢 Eens in de zoveel tijd ga ik terug naar de blog waar het allemaal begon: Mr. Money Moustache. Deze geldsnor is de godfather van de FIRE-beweging. Hij schrijft sinds 2011 over besparen als sport. Grappig genoeg heeft juist hij onlangs een Tesla Model Y gekocht. In dat artikel verdedigt hij die aankoop. Het lukt hem, mij betreft, niet helemaal. Maar het is hem gegund.

🟢 Ook herlas ik van hem onlangs dit klassieke artikel over boodschappen doen met je middelvinger. Daarin zien we hem in meer activistische tijden, uitleggen wat je allemaal NIET moet kopen.

🟢 Ook nu.nl heeft een goede geldrubriek, die ik hier al eerder heb gedeeld. Vorige week legden ze supersimpel uit hoe een dynamisch energiecontract werkt, waaruit ik afleidde dat het misschien toch wel iets voor ons is.

🟢 Ook het melden waard. Ik merkte dat de cashbackapp van Wool socks een prijzenrad heeft, waaraan je kan draaien. Omdat ik wat geld (15 euro) liet uitbetalen en mijn adres daarvoor invoerde, mocht ik drie keer draaien. Ik verwachtte er niks van, maar won tot mijn verbazing € 0,10 én een cadeaubon van € 50 van Bol.

De bon wordt automatisch verzilverd als ik iets bij Bol koop met de gekoppelde rekening. Wat precies de kans is op zo’n bon, weet ik niet, maar onmogelijk is het dus niet.

Probeer het zelf via bovenstaande affiliate-link. Daarmee ondersteun je ook Betering.

En dan dit.

🟢 Ik kreeg mail van de Belastingdienst. Maar anders dan normaal. Dit keer was het van een pr-dame. Ja, de Belastingdienst heeft een pr-afdeling. Kennelijk sta ik, ‘finspirator’, op een lijst. Ze vroeg me of ik aandacht wilde schenken aan het volgende:

‘Uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst blijkt dat 4 op de 10 mensen niet weten wat ze moeten regelen na een scheiding.’

Nu is het vandaag (de 15e) de Dag van de Scheiding. Jawel. En daarom geeft de Belastingdienst tips en een checklist bij scheidingen. Bij deze.

🟢 Volkskrant-collega Ionica Smeets ten slotte schreef een stukje over de vraag: hoe bied ik op een huis, zodat ik het hoogste bod heb, maar toch niet veel te veel betaal?

Meer lees-, kijk- of linktips zijn altijd welkom trouwens. Ik heb een Whatsappgroep met alleen mezelf, waarin deze bewaar. Ik wil ze vaker gaan delen in Betering.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Procentje erbij

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Procentje erbij. Dat is best veel in één week. 25 euro daarvan is eigen geld dat ik heb ingelegd (de koopzegels). De rest, 960 euro dus, is waardegroei, waar ik helemaal niets voor heb hoeven doen. Niets!

Nou ja, behalve dan alles wat ik heb gedaan om het tot dit punt te laten komen.

Het blijft wonderlijk, hoe dat werkt.

Als je mij 5 jaar geleden had gezegd dat een week met een kleine 1000 euro winst, zonder er iets voor te hoeven doen, normaal zou zijn, dan zou ik je voor gek hebben versleten.

Natuurlijk, volgende week kan ik net zo goed op 1000 euro verlies staan. Dat weet ik. Maar toch.

Wat is er trouwens met crypto gebeurd? Niet veel. Het was even weggezakt en is nu weer gestegen naar het niveau van een maand geleden.

3. 🚀 Links en tips

📢 Winactie! Genoeg, de opvolger van de Vrekkenkrant, geeft 3 x mijn boek weg in ruil voor je beste spaartip. Ook leuk: in het blad sta ik met een groot persoonlijk interview, en mijn eigen tips! En ten slotte: mijn boek kan je ook bij Genoeg kopen.

🎤 Geld voor beginners in de Volkskrant: 5 plekken waar veel mensen geld laten liggen.

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Homewizard. Ik bespaar op energie met hun P1-meter (stroom) en de watermeter. Besparen gaat beter als je het effect meteen ziet.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang 25 of 50 euro tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Meer weten over hoe je je geldzaken op orde krijgt of tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 3200+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.