• Betering
  • Posts
  • Betering #110 - 5 levensveranderende ideeën over geld die je rijk zullen maken

Betering #110 - 5 levensveranderende ideeën over geld die je rijk zullen maken

Van deeldividend tot schrijfinspiratie

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week: 5 ideeën die je tonnair zullen maken, 31 lucratieve zinnen, een kijkje in mijn portefeuille en meer.

GESPONSORDE TIP

Ben voor altijd goed verzekerd met Surebird! Jaarlijks vergelijkt Surebird de beste deals voor jouw pakket, om je tegen premiestijgingen te beschermen. Bespaar gemiddeld €500 per jaar. Check jouw premies.

‘Hoe fijn is het als je beter verzekerd bent en minder gaat betalen dan bij je huidige verzekeringen. Werken met Surebird (Taco) is een verademing als je het vergelijkt met de grote verzekeringsbedrijven. Persoonlijke service en goede gedetailleerde kennis krijg je als je voor Surebird kiest!’ - Menno L., Beteringlezer


1. 5 ideeën over geld die je leven veranderen en je rijk maken

Ik kom uit een arbeidersgezin.

Geld was er nooit in overvloed. Het werd bijna altijd als een probleem gezien.

Dat is een kijk op geld (een money mindset, zo je wilt, maar ik heb een hekel aan dat woord) die ik aan mijn jeugd overhield. Het gevolg was dat geld ook in mijn volwassen leven een probleem bleef. Ook als dat eigenlijk misschien niet meer hoefde.

De afgelopen jaren werd ik me daar steeds meer bewust van. Mijn kijk op geld van vroeger paste niet meer bij mijn huidige leven. Toen dat doordrong, zijn er een aantal zaken veranderd in de manier waarop ik over geld denk.  

Deze dingen, het zijn er 5, zijn er direct voor verantwoordelijk dat ik vorig jaar een ton bij elkaar gespaard en belegd kreeg.

En waardoor alle angsten rondom geldzaken voorgoed verdwenen.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat heel veel mensen de verkeerde kijk op geld hebben. Een kijk die stamt uit een andere periode uit hun leven, toen de wereld er anders uitzag.

Ik ben ervan overtuigd dat veel meer mensen, met de juiste kijk op geld, net zo makkelijk tonnair kunnen worden.

Of misschien wel miljonair.

Dit zijn de 5 belangrijkste ideeën over geld die mijn leven veranderden, en die mijn bankrekening uit zijn voegen deden barsten.

1. Schrijf over geld

Mijn bureau.

‘De beste manier om iets te leren is er les in te geven.’

Dixit de oude Romein Seneca. Het is ook waar over geldzaken.

Zodra je iets moet uitleggen, word je gedwongen er diep over na te denken.  

Ik ben daarom een liefhebber van de Feynman-techniek, als het gaat om studeren. Deze is vernoemd naar Richard Feynman, een Amerikaanse theoretisch natuurkundige, die de moeilijkste stof ter wereld (kwantummechanica) moest uitleggen aan studenten.

Zijn regel: je hebt een idee pas doorgrond, als je het zo kan uitleggen dat ook een kind het begrijpt.

Daarom schrijf ik.

Een boek, op LinkedIn, deze nieuwsbrief.

Ja, ik vind het leuk om mensen te helpen. En ja, ik vind het prettig dat ik er een onderneming van kon maken en nu geld verdien met mijn teksten over geld. Maar ook als dat allemaal niet was gebeurt, dan hadden mijn geldstukjes me veel opgeleverd.

Pas toen ik over besparen, beleggen en vermogen opbouwen ging schrijven, ging ik het ook echt serieus doen.

Je kan niet schrijven dat je belegt en het dan niet doen.

Je kan wel heel goed lezen over hoe je simpel belegt en het dan toch niet doen.

Dus daarom raad ik iedereen aan. Schrijf over geld. Dat hoeft niet meteen een blog of nieuwsbrief te zijn. Een kleine schriftje is genoeg. Een gelddagboek. Of beter: weekboek. Deze nieuwsbrief is mijn geldweekboek.

Zo schrijf ik hieronder (bij De tonnairsportefeuille) dat ik volgende week mijn spaarrekeningen moet uitzoeken. Normaal zou ik dat misschien bedenken en er dan nog drie jaar overheen laten gaan. Nu dwing ik mezelf ertoe.

2. Maak je geld zichtbaar

Een grafiek van mijn vermogen in Excel

Een aantal van deze ideeën komt neer op het creëren van goede gewoontes. Wekelijks schrijven en uitstelgedrag aanpakken vergen gedragsverandering.

Er is de laatste jaren veel gepubliceerd over gedragsverandering. Een van de belangrijkste terugkerende tips daarin, die je helpt bij het creëren van nieuwe gewoontes is: maak het zichtbaar.

Een bekend voorbeeld is: zet je hardloopschoenen zichtbaar in de gang bij de deur, als een constante herinnering aan je doel om meer te sporten.

Wat betreft geld helpt het ook om visuele aanwijzingen te hebben.

Zo werk ik iedere maand bovenstaande grafiek bij, die de groei van mijn vermogen weergeeft. Ik plak die waar mogelijk in mijn geldweekboek (zoals vandaag).

Hetzelfde geldt voor het oranje tabelletje hieronder. Ook dat geeft in een oogopslag weer hoe mijn zaken ervoor staan. En inspireert me wekelijks om eraan te werken.

Als je een concreet doel nastreeft (een afbetaald huis, een wereldreis, geen studieschuld meer) dan kan je dat visualiseren met een plaatje en dat op je koelkast plakken, of, iets kleiner, op je betaalpassen.

Wat me ook altijd helpt om extra te besparen is op Berekenhet berekenen hoe mijn vermogen over 15 of 20 jaar gegroeid is met verschillende inleggen.

De kracht van het rente-op-rente-effect in werking zien, blijft me positief verrassen.

3. Stop uitstelgedrag

Zoals met zoveel andere dingen (sporten, een dieet, een nieuwe baan, voor jezelf beginnen, kinderen) is het ook met geld een kwestie van gewoon beginnen.

Je hoeft geen studie economie afgerond te hebben, niet alle boeken over personal finance gelezen te hebben en niet alles te weten over belastingen.

Een gebrek aan kennis en ervaring mag nooit een excuus zijn om iets niet te doen.

Natuurlijk ga je fouten maken, daar leer je van.

Dus stop met dingen zeggen als:

‘Morgen ga ik beginnen met (be)sparen.’

‘Aan het einde van de maand spaar ik het geld dat overblijft op mijn rekening.’

‘Vooruit, nog één drankje.’

‘Pensioen? Dat zien we dan wel weer.’

‘Beleggen … dat moet ik ooit nog eens doen.’

Om vermogend te worden, tonnair of wat dan ook, om je geldzaken op orde te krijgen, moet je de stoute schoenen aantrekken. Nu!

Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik niet eerder begonnen ben met mijn geldproject.

4. Deeldividend, of: hoe anderen helpen jou helpt

Ik las van de week een inspirerend artikel van Ernst-Jan Pfauth over denkdividend. Dat ging niet over geld, maar over productiviteit.

Het is in wezen een ander voorbeeld van wat ik hierboven al benoemde: schrijf zo veel mogelijk op. Schrijven is een investering.

Later zal deze kleine investering je meer opleveren dan je van tevoren had kunnen bevroeden.

Pfauth noemt Larry David als voorbeeld. Deze Amerikaanse comedian loopt, zoals veel andere comedians, heel de dag rond met een opschrijfboekje en noteert daarin alle zinnetjes en ongemakkelijke situaties die hem interesseren.

Later, als hij gaat schrijven aan zijn comedy Curb Your Enthousiasm gebuikt hij die aantekeningen als basismateriaal, waardoor het schrijven 10 x sneller gaat. Denkdividend.

Afgeleid daarvan, zou ik hier het woord deeldividend willen coinen.

Net als dat het noteren van je gedachten een investering is, die later veel kan opleveren, zo is ook het delen van je tijd, kennis en geld een potentieel rendabele investering.

Kijk, het leven is geen nulsomspel. De winst van de ene persoon gaat niet per se ten koste van de ander.

In plaats van alles en iedereen te zien als concurrent, is het veel effectiever om je kennis, tijd en geld te delen. Wedstrijden, jaloezie en overal muren bouwen kost bakken met energie. En meestal zal het zich tegen je keren.

Werk gezamenlijk aan het vergroten van een taart voor iedereen. Zodat iedereen profiteert.

5. Automatiseer het

Dit heb ik al vaker gezegd (en geschreven!). Maar gewoontes zijn pas gewoontes als ze volledig geautomatiseerd zijn. Als je ze doet zonder nadenken.

Dat vergt een hoop training en kleine, dagelijkse inspanningen.

Maar in deze digitale wereld kunnen we steeds meer van die inspanning uitbesteden aan ‘de robots’.

Ik heb het niet over alles overlaten aan AI, kunstmatige intelligentie. Hoewel het in de toekomst wellicht mogelijk is om je hele geldplan door kunstmatige adviseurs te laten uitstippelen. (Ik betwijfel of dat werkt.)

Ik heb het over simpele automatiseringen, die de emoties, de twijfels, de angsten en de hebzucht, uit je financiële beslissingen nemen.

Automatiseer je spaargedrag.

Automatiseer je beleggingen.

Automatiseer je betalingen.

Automatiseer je cashbacks.

Automatiseer je koopzegels.

Automatiseer je inkomen.

Automatiseer je goede doelen.

Protip. Met een app als Flow kun je iets ingewikkeldere automatiseringen instellen. Deze werkt vooral goed met moderne banken als Knab en Bunq.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Overzichtelijk

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. Na begin dit jaar mijn beleggingen en vervolgens inkomen opnieuw gestructureerd te hebben, wordt het tijd om mijn spaargeldplan weer eens onder de loep te nemen. Nu staan er plukjes spaargeld op verschillende plekken tegen uiteenlopende rentes: ING, Bunq, Knab, Trade Republic. Eerlijk gezegd ben ik het overzicht kwijt. Volgende week zal ik eens wat aantrekkelijke spaarrekeningen uitzoeken en alles voor mezelf weer simpel maken.

Beleggen. Dankzij al mijn inspanningen om mijn inkomen te verhogen dit jaar (nieuw doel: een ton per jaar), begin ik langzaamaan wat meer te verdienen. De hoeveelheid cash op mijn zakelijke rekening begint op te bouwen en ik zou volgens mijn filosofie wat moeten inleggen op de beurs. Maar ik durf niet zo goed. Alles staat zo hoog en is zo duur. Ik heb hoogtevrees gekregen. De kans op een val lijkt zo groot. Irrationele angst natuurlijk, maar verhelp het maar eens.

Om deze verlamming te doorbreken, heb ik weer eens iets gedaan zonder er te lang over na te denken. Ik heb een automatische overschrijving van 500 euro per maand ingesteld naar mijn rekening bij DEGIRO (nog niet te zien in dit overzicht). Zodat het geld daar contant op de rekening staat, zonder er meteen aandelen of ETF’s van te kopen. Maar dat komt dan vast nog wel.

Goud. Dit stijgt rustig door, dankzij het automatische (zie tip 5 hierboven) spaarplan van Gold Republic. Geen omkijken naar.


📷 Mijn nieuwe column op Intermediair: 'Bijna iedereen kan een groot bedrag bij elkaar sparen.’

📺 Ik nam een filmpje op voor de Week van het Geld bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

🎤 Podcast Over geld praat je niet met Aaf Brandt Corstius: over geld, gezondheid en verzekeringen.


Apps die ik aanraad

SPAREN
Bunq. Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Raisin. Hogere rentes (tot 3,6%) op spaardeposito’s bij Europese banken vind je via deze handige spaarbemiddelaar. Vergelijken en afsluiten is gratis.

BELEGGEN
Trade Republic. Goedkope, simpele, allround broker. Met periodiek beleggen in ETF’s én 4% rente op onbelegd tegoed.

Centraal Beheer. Simpel indexbeleggen met lage kosten (voor hun Wereldwijd Aandelenfonds). Nu tot € 125 bonus bij openen.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in fysiek goud.

Finst. Simpele en handige app om automatisch bitcoin en andere crypto te sparen.

BESPAREN
Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

VERDIENEN
GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

MEER
Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

➡ Is deze mail doorgestuurd? Wordt zelf gratis lid door hier te klikken.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.