• Betering
  • Posts
  • Betering #103 - Gratis stroom en andere winstgevende tips

Betering #103 - Gratis stroom en andere winstgevende tips

En belastingen simpel uitgelegd

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4600 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: gratis stroom, een winstgevende boektip, verdienen met enquêtes, een kijkje in mijn portefeuille en meer.


1. Gratis stroom en meer winstgevende tips

Dit is wat mij deze week bezig hield op geldgebied.

🟢 Enquêtes invullen voor 768 euro per maand

Ik had wat tijd over en ben weer begonnen met het invullen van online enquêtes.

In ruil voor geld. Of nou ja, geld.

Voor punten, die ik uiteindelijk kan omruilen voor een cadeaubon van Bol, Media Markt of Google. Best handig.

Bij GfK, waar ik dit onder andere doe, krijg je gemiddeld zo’n 200 punten per ingevulde enquête. Dat komt neer op € 1 aan cadeaubonnen.

Bij YouGov kan je naast bonnen ook kiezen voor een contante uitbetaling

Ik doe, wederom gemiddeld, zo’n 5 minuten over een enquête. Dus dat komt neer op een uurloon van € 12.

Uit het semiprofessionele enquête-invullerscircuit, waar ik ooit mijn licht opstak, hoorde ik dat het pas gaat lonen als je je bij zoveel mogelijk enquête-aanbieders tegelijk aanmeldt. Dan zit je misschien wel 16 uur per week enquêtes in te vullen. Je loon is dan € 768 per maand.

Ik schreef me ooit ook in bij Euroclix, nog zo’n enquêteboer. Maar daar ben ik meteen gillend weer weggerend, omdat ze me overspoelden met reclames, aanbiedingen en andere spam.

GfK, las ik op de site, staat voor Growth from Knowledge. Groei door kennis. Alle beetjes helpen.

🟢 Boektip: winstgevende plannen

Vorige week schreef ik uitgebreid over mijn nieuwe plan en doel: een ton verdienen. Dit wil ik vooral doen door mijn online activiteiten en onderneming uit te breiden. Ik ben me inmiddels flink aan het inlezen in het ondernemerschap, voor mij een nieuwe tak van sport.

Deze week las ik het boek Winstgevende plannen. In 7 stappen een financieel succesvol bedrijf van Femke Hogema. Ik wilde jullie deze tip niet onthouden, omdat ik het een heel prettig boek vond met een duidelijke, simpel verwoorde basisuitleg over wat een goede onderneming is. Het gaat niet over de financiele details, maar over de voorwaarden voor een levensvatbare onderneming. Aanrader voor andere zzp’ers en beginnende ondernemers met winstdromen.

🟢 10 uur gratis stroom per week

Geen reclame, wel fascinerend. In de krant lees ik dat klanten van Budget Energie vanaf nu 10 uur gratis stroom krijgen in de weekenden van de vijf zonnigste maanden van het jaar. ‘Nieuwe klanten krijgen een vast tarief, maar in de maanden april tot en met augustus hoeven zij tussen 12 en 17 uur alleen energiebelasting te betalen (circa 13 cent per kilowattuur). Budget geeft de energie dus gratis weg.’

Dit is vooral handig en voordelig voor mensen die flexibel zijn in hun stroomgebruik en ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een auto op te laden tijdens die uren.

🟢 10 belangrijkste veranderingen bij belastingen

Bij indexbelegger Brand New Day hebben ze de 10 belangrijkste veranderingen op het gebied van belastingen in 2024 op een rij gezet, en wel zo dat het nog te begrijpen is ook. Een hele kunst.

In zijn algemeenheid komen we er goed van af. Uit het artikel: ‘Het verschilt natuurlijk per huishouden, maar volgens de berekeningen gaan inkomens er dit jaar met gemiddeld 1,8% op vooruit. Tweeverdieners met kinderen gaan er het meeste op vooruit.'

Als tweeverdienende ouder met kinderen zeg ik: nice.

🟢 Indexeert jouw pensioenfonds?

Mijn collega bij de Volkskrant, Reinout van der Heijden, legt uit of, hoe en wanneer de pensioenfondsen de pensioenen gaan indexeren.

🟢 Ten slotte, een vraag

En dan heb ik nog een enquête van mezelf. 5 vragen, 30 seconden werk.

Ik stuur deze mini-enquête tegenwoordig naar nieuwe abonnees, om ieders voorkeuren en voornamen beter te leren kennen. Ben je meer dan een week lid van BETERING? Dan heb je hem nog niet kunnen invullen. Dat kan nu alsnog.

Geen cadeaubon als beloning, wel eeuwige dank en een duimpje 👍.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: All time high

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. 16 euro extra gespaard dankzij ‘pinsparen’, een nieuwe functie van mijn rekening bij ING. Alle beetjes helpen.

Aandelen(fondsen). Een lichte massahysterie maakte zich meester van beleggers deze week toen Amerikaanse indexen all time highs bereikten. Aangezien Amerika nog altijd meer dan 50% van de wereldeconomie uitmaakt, betekent dat dat mijn wereldwijde aandelenfondsen ook hoger dan ooit staan. Stug door blijven kopen in een jarenlange dip betaalt zich nu uit.

Crypto. Na alle euforie hier, gaat deze even omlaag. Prima.

Goud. Dit maandelijks automatisch aangevulde spaarpotje bij Gold Republic wordt steeds vetter. Terwijl crypto en crowdfunding (leningen) bewust iets meer risico aan mijn portefeuille toevoegen, zorgt goud juist voor meer veiligheid.

Koopzegels. Over risicovrij sparen gesproken. De koopzegels stijgen ongemerkt mee. 6 euro van die 119 euro is rente. Das toch mooi een pak koffie.


📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: Als je in 2024 slimmer met je geld wil omgaan, zou ik dit doen

🎤 Onze podcast Over geld praat je niet: Live the bigger life. Over inspirerende gelcitaten, Aafs boodschappenlifestyle en mijn nieuwe gelddoel.


Apps die ik aanraad

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in echt fysiek goud.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.