• Betering
  • Posts
  • Betering #105 - Huizen kopen met je middelvinger en andere tips

Betering #105 - Huizen kopen met je middelvinger en andere tips

En schatzoeken naar verstopte honderdjes

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 4800 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: goedkope huizen vinden, obligaties, haatmail, gratis geld en meer.


1. Goedkope huizen vinden en meer tips

Gratis geld, een huizenprobleem, een obligatiedilemma en het einde van mijn Marktplaatsverdiensten?

Ik verzamelde weer een aantal geldtips deze week. Doe er je letterlijke voordeel mee.

🟢 Fastned-obligaties tegen 6% rente per jaar. Doen of niet doen?

Ik kreeg vorige week een beleggingstip via de ouderwetse post. Dat was voor het eerst.

Nou ben ik geneigd om alle financiële beloftes die via de brievenbus komen met een korrel zout te nemen (Postcodeloterij, medium Ashanti) maar dit zag er toch al wat beter uit.

De folder van Fastned die in de bus kwam

Het was van laadpalenbedrijf Fastned, dat obligaties uitgeeft tegen 6% rente per jaar.

Obligaties zijn een soort leningen. Met het opgehaalde geld investeert het bedrijf in zijn laadpalennetwerk. Ons geld staat dan 5 jaar vast tegen een rente van 6% per jaar. Dat is best hoog, vergeleken met andere obligaties en zeker met de huidige spaarrentes. 4% is dan zo’n beetje het maximum.

Maar. Een zinnetje viel me wel op bij de kleine lettertjes.

‘Fastned heeft in het verleden verlies gerapporteerd en zou in de toekomst mogelijk niet winstgevend kunnen worden.’

Het bedrijf heeft nog nooit winst gemaakt en heeft (las ik in een analyse elders) een schuldgraad van 80%. Ook uit de analyse: ‘De laadpalenmarkt is er een van eten of gegeten worden. Grote oliebedrijven als Shell en TotalEnergies zijn als de bliksem laadpalen aan het installeren.‘

Met andere woorden: dit is gewoon een zeer risicovolle belegging. Ik ga geen financieel advies geven, maar zeg wel: alleen aan te raden voor een klein deel van je portefeuille.

Vergeet niet dat je als kleine belegger zat alternatieven hebt. Als je veiliger 4% wil halen, kijk dan naar:

- Het rentefonds van Meesman. Geen vaste looptijd.
- De diverse Europese spaardeposito’s die platform Raisin aanbiedt. Garantie tot een ton.
- Een goed en simpel indexfonds. De basis van iedere portefeuille.

🟢 Huizen kopen met je middelvinger

FIRE-godfather Mr. Money Moustache publiceerde een nieuw artikel over de (on)betaalbaarheid van huizen tegenwoordig. Hij reageert op een van zijn lezers die klaagde dat het 15 jaar geleden inderdaad makkelijk was om financieel onafhankelijk te worden, met de lage huizenprijs van toen.

Hoewel huizen inderdaad duurder zijn geworden, in Amerika en hier, zou de geldsnor de geldsnor niet zijn, als hij de lezer deze beperkende gedachte niet laat omdenken. De spreekwoordelijke middelvinger.

Want: er zijn altijd alternatieven. Als je maar openstaat voor de mogelijkheden. Dit geldt ook hier in Nederland. Check dit kaartje van het CBS.

Je hóéft natuurlijk niet in een donkerblauw gebied te wonen, zou Mr. MM zeggen.

Er bestaat bij veel mensen een irrationeel sterke behoefte om in donkerblauwe gebieden te wonen, waardoor die irrationeel duur zijn. Maar waarom zou je?

Stel jezelf ook de vraag: wil je liever 15 jaar van je leven extra werken om in zo’n gebied te wonen. Is dat het je waard? Zo ja, prima. Zo nee, kies dan niet voor het gebaande pad.

Ter inspiratie en om de hoop niet helemaal te verliezen is het prettig om naar het Instagramaccount Funda’s goedkoopste huizen te kijken. Je krijgt dan mooie huizen met een steekje los. Denk aan: tiny, klussen, grensgebied of ludiek.

Protip. Niet voor iedereen weggelegd, maar denk ook eens aan een familiehypotheek.

🟢 Moet ik nu belasting betalen over verkopen op Marktplaats of Vinted?

Een nieuwtje. Platforms als Marktplaats, Vinted en ook Bol moeten vanaf dit jaar de inkomsten van tweedehands verkochte spullen doorgeven aan de Belastingdienst. Dit gold al voor platforms als Airbnb, Natuurhuisje en Snappcar.

In de Volkskrant een overzicht van de details rondom deze ontwikkeling.

Het belangrijkste om te weten: ‘Het moet gaan om meer dan dertig transacties per jaar óf meer dan 2.000 euro aan jaaromzet.’ Dit zijn de grenzen per platform. Blijf je daaronder, dan wordt er niks doorgegeven.

🟢 Schatzoeken naar gratis geld op Instagram

Instagram-account @cash_catch geeft om de dag 100 euro weg. De twee jongens achter het account verstoppen een bankbiljet ergens in Nederland, delen een foto van de locatie met hun duizenden volgers en kijken (en filmen) dan wat er gebeurt.

Journalist Haro Kraak sprak ze en vroeg hoe en waarom de twee ondernemers dit doen: ‘Onze volgers willen liever een vis dan een hengel‘

@cash-catch op Instagram

🟢 De onbetaalbare vreugde van dingen niet willen hebben

Mijn favo minimalisme-goeroe Joshua Becker schreef een inspirerend bericht over een fantastisch gevoel dat ik wel ken. Dat moment dat je door een tjokvol warenhuis loopt en alleen maar kan denken: al deze spullen wil ik helemaal niet hebben. Onbetaalbaar.

Voor meer inspiratie: op zijn site geeft Joshua zijn boek Simplify: 7 Guiding Principles to Help Anyone Declutter Their Home and Life gratis weg.


2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Knalgroen!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaargeld. 8 euro gespaard door wisselgeldsparen.

Pensioen. Mijn pensioenrekening bij Bright Pensioen wordt maandelijks bijgewerkt. Alleen wordt mij niet duidelijk wanneer precies. Dit is nog steeds de stand van december 2023. Dus ik vermoed dat hier ondertussen wel een paar tientjes bij zijn gekomen.

Aandelen(fondsen). 1100 euro ingelegd in de fondsen. De rest is koerswinst. Het is feest op de beurs. De AEX staat op het hoogste punt ooit: 830, terwijl ik dit schrijf. De Amerikaanse S&P500 dreigt voor het eerst door de 5000 punten te breken. Pas op: tijd voor een correctie, zeggen dan velen. En dat klinkt logisch en zal op den duur ook wel gebeuren. Maar laat je niet gek maken. Wij zijn langtermijnbeleggers. Wij trekken ons daar niks van aan. Ook als je nu wil beginnen met beleggen, kan dat gewoon. Maandelijks inleggen en niet kijken naar dag- of weekkoersen.

Crypto. Het heuglijke nieuws bereikte mij dat Celsius, mijn oude broker, uit de dood is opgestaan. In 2021 failliet verklaard en nu toch weer niet. Ze beloven een groot deel van de schuld aan oude gebruikers terug te betalen. Ik wacht rustig af.

Goud. 50 euro ingelegd via het automatische spaarplan bij Gold Republic. Verder blijft de goudprijs ook maar stijgen, omdat het edelmetaal in trek blijft als veilige belegging in tijden van hoge inflatie en volatiele beurzen.

Koopzegels. ❤️


💼 Ondertussen op Instagram: Een spannend tweeluik: ‘Kouters weet niet met geld om te gaan.’

📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: Waar moet ik op letten, als ik in ETF’s ga beleggen?

🎤 Onze podcast Over geld praat je niet: ‘Alsjeblieft, hier is een Tikkie van 0,50 voor een handje chips.’


Apps die ik aanraad

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Raisin. Hogere rentes (tot 4%) op spaardeposito’s bij Europese banken vind je via deze handige spaarbemiddelaar. Vergelijken en afsluiten is gratis.

Gold Republic: Via hun superhandige, automatische spaarplan beleg ik maandelijks een vast bedrag in echt fysiek goud.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. De enige die ik gebruik.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Hier vind je nog meer van mijn favoriete diensten. Sommige links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!


Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

➡ Is deze mail doorgestuurd? Wordt zelf gratis lid door hier te klikken.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now