• Betering
  • Posts
  • Betering #92 - Theatergroep betaalt jou als publiek en andere tips

Betering #92 - Theatergroep betaalt jou als publiek en andere tips

En turbobespaartip: alternatieve kosten berekenen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3800+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: Theater waarvoor je betaalt krijgt, zorgpremiegedoe, alternatieve kosten berekenen en een megastijging in mijn portefeuille.

GEEF EEN VERMOGEN CADEAU!

Het is het ultieme Sint- of kerstcadeau. OVER GELD PRAAT JE WEL, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, consuminderen en simpel beleggen.

1. Wat ik afgelopen tijd heb gelezen en geleerd

Het is weer tijd voor een overzicht van alle handige tips, nieuwtjes en inspiratie die ik de afgelopen maanden heb gevonden.

Doe er je voordeel mee.

🟢 De begroting voor 2024 opmaken

Mijn favoriete geldnerd Geldnerd is al begonnen met de voorbereidingen voor zijn begroting voor 2024. Een begroting voor een huishouden? Moet dat? Nee hoor, dat is iets voor echte geldnerds. Ik maak ook geen begroting in Excel. Ten eerste omdat ik met geen mogelijkheid mijn inkomsten kan voorspellen. Maar vooral omdat ik daarvoor te lui ben.

Maar het is wel handig om op zijn minst even vooruit te denken. En:

  • Grote aankopen in 2024 te voorspellen.

  • Evenals vakantiebestemmingen en bijhorende kosten en daarvoor een potje aan te leggen.

  • Hetzelfde geldt voor verbouwingen of verhuizingen.

  • Klopt je boodschappenbudget nog?

  • Alle abonnementen nalopen en opzeggen waar nodig.

  • En onderstaande zaken na te kijken.

🟢 Eerste zorgpremies bekend

De eerste zorgverzekeringen komen deze week door met hun nieuwe premies voor 2024. Menzis gaat 146,75 euro per maand vragen. Dat is een verhoging van 5,50 euro. Vergelijker Zorgkiezer verzamelt alle nieuwe tarieven zodra ze binnenkomen. Dat is uiterlijk zondag 12 november.

Mijn huidige (2023 dus) maandbedrag is 112,45 euro bij Zilveren Kruis. Dat is met verhoogd eigen risico. Ik ben benieuwd hoeveel ik omhoog ga. Als ik mijn verzekering binnenkort aanpas, zal ik het laten weten.

🟢 Kinderopvangtoeslag 2024 extra verhoogd

In FiscAlert zag ik deze reminder, die voor ons thuis ook geldt. De maximumtarieven van de kinderopvangtoeslag gaan omhoog. Natuurlijk omdat de prijzen van de kinderopvang ook omhoog gaan. Maar je moet het wel zelf aanpassen op toeslagen.nl! Dan kan je gelijk even kijken of je andere gegevens, zoals inkomen, nog kloppen.

🟢 Besparen op energie als een nerd

Het stookseizoen is inmiddels natuurlijk begonnen. Hier ook. Dus ook het grote besparen-op-energie-seizoen is weer begonnen. Ik schreef al eens een lijst met zo’n 100 tips. Sinds kort hebben we ook deze jongen in huis staan.

Over nerds gesproken. Dit handige schermpje van Homewizard geeft via de bijbehorende app en meter ons energieverbruik aan. En ook de temperatuur in huis: 19,8 graden nu. Het ding is met name effectief om het waterverbruik in de gaten te houden. Heel heftig om te zien hoe snel je op een dag aan de 200 liter zit! Ik ben er korter door gaan douchen. Meten is weten.

🟢 Theater kijken als testpubliek voor een tientje

Ga naar de voorstelling Tientje van het Utrechtse Rosa Ensemble, en ontvang een tientje. Win-win.

🟢 De OV-fiets gaat de wereld redden

Ten slotte is hier een ode aan de OV-fiets. Een goede vrek kan niet zonder. Wist je dat NS er eerst helemaal niet op zat te wachten, maar dat ie tegenwoordig over de hele wereld wordt geprezen?

Heb jij nog meer tips om te besparen of verdienen? Dan hoor ik ze graag.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: De weg terug

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Zo hee. Eindelijk weer eens goede cijfers. 4,6%! En dan ook nog vooral rendement in plaats van inleg.

🟢 Deze week stortte ik 1.100 euro in een indexfonds van Meesman en de 46 euro aan koopzegels zijn ook spaargeld. De rest, 3.768 euro, is rendement.

Koerswinst. Plop

De markt zit sinds begin november weer in de lift, vandaar. Misschien krijgen we een eindejaarsrally. Dat zou mooi zijn.

🟢 Zo’n 1000 euro van de winst op de losse aandelen komt trouwens op het conto van mijn twee weken geleden gekochte aandelen Adyen. (4 stuks, zie bovenstaande link naar PDT.) Eerder schreef ik al over mijn nieuwe aandelenstrategie. Deze stegen donderdag met 35% in waarde na een positief bericht van het bedrijf. Slim? Nee puur geluk. Tegen de huidige prijs zou ik ze overigens niet meer kopen.

🟢 Over eindejaar gesproken, ik overweeg serieus om nog voor 1 januari een pensioenbeleggingsrekening te open en daarop een flink bedrag te zetten. Het wordt me inmiddels van alle kanten aangeraden.

De belastingvoordelen zijn niet meer te ontkennen. Dat geldt zeker als straks op peildatum 1 januari 2024 mijn vermogen wordt gemeten voor de toekomstige vermogensbelasting over 2024. Het bedrag wat vast op mijn pensioenrekening staat, telt dan niet mee. En er is ook aftrek bij de inkomstenbelasting.

Binnenkort een langer artikel hierover als ik mijn definitieve keuze heb gemaakt.

🐦 Geld voor beginners in de Volkskrant: Wie wil echt besparen moet de alternatieve kosten meewegen.

💼 Ondertussen op LinkedIn: F*ck rijkdom!

🎤 En dan is er nog onze eigen podcast Over geld praat je niet: Over aandelen kopen, en hoe het niet moet.

Apps die ik aanraad

Dit zijn affiliatelinks die ik van harte aanbeveel. Hiermee steun je ook Betering en houd je de artikelen gratis, bedankt!

Bunq: Hier bankier ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Brand New Day voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Wool socks. Een automatische cashback-app.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Tot 500 euro garantie op je eerste investering met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door. Alle 90+ oude Beteringen lezen en lid worden kan hier. Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord.