• Betering
  • Posts
  • Betering #78 - De onbetaalbare geldles van een geknakte boom

Betering #78 - De onbetaalbare geldles van een geknakte boom

3 manieren om jezelf een grotere foutmarge te geven

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 2750+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 3 manieren om voorbereid te zijn op het grote onverwachte, een nieuwe podcast, 15 inspirerende grafieken voor beleggers en meer.

Meer praktische geldtips? Lees mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL.

Heel vermakelijk en het heeft mij erg gemotiveerd.’ - Lezersreactie in mail.

1. De geldles van een oude, geknakte boom

De storm van deze week heeft hier ook een slachtoffer opgeleverd.

Onze boom.

Hij stond fier voor ons raam, aan de rand van een gracht.

Hij is nu finaal doormidden gebroken en ligt zieltogend in het gras.

Ik vermoed dat hij meer dan 80 jaar oud was. Onze buurt in Amsterdam werd in de jaren 40 gebouwd. De boom zag eruit (qua grootte, attitude en de onpraktische plek) alsof hij hier al eerder was.

Treurig. Na zoveel jaar, en dan opeens is het afgelopen.

Het drukte me weer eens met de neus op de feiten: het grote onverwachte bestaat.

Ik vergeet het vaak want het is, per definitie, onverwacht.

Denk aan: dood en ziekte.

Maar ook ontslag, een scheiding of een verhuizing kunnen onvoorzien zijn.

Dat is allemaal niet leuk om over na te denken, maar daarom is het des te beter om er in praktische zin enigszins op voorbereid te zijn.

Wat heb je daarvoor nodig?

Tijd. Extra tijd.

Tijd om na te denken, te genezen, te rouwen, uit te rusten, nieuwe plannen te bedenken, op te ruimen.

Tijd waarin je niet (veel) hoeft te werken.

Die tijd ‘koop’ je met een vermogen. Een vermogen geeft je een vangnet.

Of een kreukelzone.

Foutmarge, noemt Morgan Housel het in De psychologie van geld.

Hoe je het ook noemt, het geeft je tijd als je die nodig hebt, en op de korte termijn rust, als je weer eens herinnerd wordt aan het grote, enge onverwachte.

Dit zijn drie manieren om een vermogen op te bouwen en daarmee tijd te winnen:

1. De 50-30-20-regel

Dit is een klassieker in de personal finance-literatuur.

Verdeel je uitgaven in drie categorieën

  • 50% gaat naar noodzakelijke uitgaven, zoals woonkosten, boodschappen en energie.

  • 30% gaat naar leuke dingen, zoals media, vakanties en uitjes.

  • 20% spaar en/of beleg je.

bron: unfcu.org

Als je dit op orde hebt, ben je al verder dan de meeste mensen. Gemiddeld sparen Nederlanders 6,5% van wat ze verdienen.

Zelf vind ik 20% nog weinig. Ik zou de laatste twee categorieën omdraaien.

Zeker als je bij nul moet beginnen, is het lonend om een goede start te maken.

2. Hypotheekvrij leven

Een andere weg is hypotheekvrij worden. (Als je een koophuis hebt.)

Dat betekent dat je al je spaargeld gebruikt om extra af te lossen.

(Ik zou wel een kleine spaarbuffer voor onverwachte uitgaven aanhouden van bijvoorbeeld 10K.)

Als je dat elk kwartaal doet, dan gaan elk kwartaal je woonlasten omlaag.

Het geld dat je daarmee bespaart, gebruik je ook weer om extra af te lossen, zodat de lening steeds sneller daalt.

Dit is een wat omslachtigere manier dan simpelweg sparen of beleggen.

Maar daar krijg je wel iets voor terug: zekerheid.

Je geld zit vast in je huis, maar het grote voordeel: je maandlasten gaan omlaag.

Met fors lagere maandlasten, geef je jezelf ook meer tijd.

3. Verminder je behoeften

Dit is de hele crux van de FIRE-beweging: Financially Independent; Retire Early.

Voor meer info en 15 jaar aan tips en inspiratie, zie Mr. Money Moustache.

Het idee is dat je door je uitgaven laag te houden (veel) eerder financieel onafhankelijk bent, oftewel dat je al je uitgaven kan betalen van passieve inkomsten als rente, rendement en dividend.

Dan hoef je dus niet meer te werken voor je geld.

Dan werkt je geld voor je geld.

Dit kan je zo extreem maken als je wilt: door jezelf alle luxe te ontzeggen, in een afbetaald tiny house te gaan wonen, geen auto te rijden, etc. De blog Early Retirement Extreme is een goed (en vermakelijk) voorbeeld daarvan.

FIRE op die manier is voor mij te extreem.

Maar ik heb me wel erdoor laten inspireren.

Zo lukte het me om duizenden euro’s per jaar te besparen door minder (geen) kleding te kopen, lidmaatschappen op te zeggen en veel spullen te recyclen. Waardoor mijn spaarpercentage (zie punt 1) richting de 50% ging.

Terwijl ik toch nog ‘wants’ als vakantie kon betalen.

Balans.

Daar gaat het om.

Een goede balans tussen deze drie pijlers van vermogensopbouw stelt je in staat om nu een leuk leven te leiden én om foutmarge te hebben in de vorm van extra tijd voor zaken waarvan je nu nog geen voorstelling hebt dat ze ooit kunnen gebeuren.

Bedankt voor de les, oude boom.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: rente en dividend.

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

Spaarrente. 19 euro aan rente deze maand. Kans is groot dat de rentepercentages binnenkort nog iets verder omhoog gaan.

Dividend. Indexfondsbeheerder Meesman keerde afgelopen maand het jaarlijkse dividend uit. € 332,08 is direct automatisch geherinvesteerd. 

Bitcoin piekt weer. Onder andere megasuperduper-investeringsmaatschappij Blackrock heeft de cryptomunt omarmd. CEO Larry Fink heeft het ‘digitaal goud’ genoemd en het daarmee aantrekkelijk gemaakt. Ik laat me niet gek maken en blijf tweemaandelijks 50 euro inleggen.

3. 🚀 Links en tips

✨ Ondertussen op LinkedIn. Geld maakt wél gelukkig en wel hierom.

🎤 Nieuwe podcast Over geld praat je niet: Huren versus kopen. Het antwoord zal je verbazen.

🐷 Geld voor beginners in de Volkskrant: over geldzorgen omdenken.

Apps die ik aanraad

Brand New Day: Ideaal voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele vragenlijsten van GfK in. Al vele Bol-cadeaubonnen heb ik hiermee verdiend.

Frits: Dit is mijn voordelige hypotheekadviseur. Gratis eerste gesprek, helder, realistisch en handig dashboard.

Wool socks. Dit is een cashback-app, de enige die ik echt gebruik, omdat alles automatisch gaat. Bij openen ontvang je meteen max. 5 euro back, op aankopen uit het verleden.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang € 25 tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Wil je meer weten over hoe je ook je geldzaken op orde krijgt of zelfs tonnair wordt? In mijn boek OVER GELD PRAAT JE WEL vertel ik in veel meer detail hoe ik het deed.

➡ Heb je iets dat van waarde is voor de 2600+ lezers van Betering? Adverteer dan in deze nieuwsbrief. Mail me voor voorwaarden.

➡ Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now