• Betering
  • Posts
  • Betering #88 - Extreme bespaartips en extra inkomen

Betering #88 - Extreme bespaartips en extra inkomen

En zo beleg je echt duurzaam

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin 3600+ abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: extreme bespaartips, duurzaam beleggen, een kijkje in mijn portefeuille en meer.

1. Extreem besparen doe je zo

Deze week kreeg ik een 185 euro opleverende bespaartip.

Hij kwam van een krantenlezer. Als reactie op een oude column van me.

Mijn eerste reactie was: hoe oud zou Theun zijn? Geen telefoon?! Gekkie.

Maar daarna realiseerde ik: ja, je moet natuurlijk alles durven bevragen.

Niks zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Ik heb dit wel vaker geroepen. Maar ik vergeet het ook vaak genoeg weer.

Dus, zeg ik tegen mezelf:

Alles bevragen

Heb ik die telefoon echt nodig? (Antwoord: ja, ik denk het toch echt wel.)

En de auto? Keukenmachines? Elektrische fiets? Games? Een (extra) pak? Die caravan? Etentjes? Bezorgde maaltijden? Tijdschriften? Kookboeken? Nieuwe meubels? Bepaalde verzekeringen? Een nieuwe rugzak?

Ik heb in de afgelopen jaren veel spullen niet gekocht door mezelf oprecht af te vragen of ik ze nodig had.

Zo heb ik ook veel spullen weggedaan (en verkocht op Marktplaats).

Dit zijn een aantal extreme(re) bespaartips 

Sommige heb ik zelf uitgevoerd. Van sommige zou ik willen dat ik ze kon uitvoeren:

  • Om te beginnen schreef ik al eens hoe ik 10.000 overhield in een jaar door wat strenger te besparen.

  • Zoek een (bijna) gratis sport. Ik dacht dat ik een wielrenner was. Bleek niet zo te zijn. Vooral het onderhoud aan de fiets kon ik niet opbrengen. Ik verkocht mijn racefiets en alle accessoires en ging hardlopen. Ik kocht goede schoenen en dat was het. Rennen is gratis.

  • Koop minder kleding. Draag kleding langer. Was minder vaak. Droog aan de lucht. Je hoeft maar te googelen op ‘een jaar geen kleding kopen’ en je krijgt tientallen verslagen en tips van mensen die dit met succes deden.

  • Een autoloos leven lukt me nog niet. Ik las onlangs over Rogier die wel bewust autoloos door het leven gaat.

  • Leer spullen delen met buren of vrienden, zoals een auto, tijdschrift, caravan, tent, elektrische fiets, boeken, games, kleding.

  • Doe je tv weg. Als het aan mij lag was dit al gebeurd. Maar het ligt niet altijd aan mij.

  • Leer jezelf om spullen te maken of repareren. Ik (twee linker handen) repareerde al eens een wasdroger, installeerde een kraantje, monteerde kastplankjes, repareer fietsen bij de vleet en legde ooit een laminaatvloer.

Voor meer inspiratie (of voor de geruststellende gedachte: zó erg ben ik tenminste niet) beveel ik de blog Early Retirement Extreme aan.

De Deense Jacob Lund Fisker schrijft daarop hoe hij financieel onafhankelijk werd dankzij echt extreme middelen. Ongeveer zoals Mr. Money Moustache, maar dan niet leuk meer.

En daarom juist leuk om te lezen.

In 2009 ging hij op zijn 33e met pensioen (hij was astronoom) toen hij 25 x zijn jaarlijkse uitgaven bij elkaar had gespaard.

Hoe dan? Hij vertelt dat hij rondkomt van 5000 tot 7000 dollar/euro per jaar.

Yup, dat vergt extreme maatregelen. Zoals een tijdlang wonen in een camper. Hij beschrijft het allemaal op zijn blog. Dat is inmiddels 15 jaar oud, maar zijn ‘21 days makeover’ artikelenreeks is nog altijd zeer inspirerend.

Dat besparen verslavend kan zijn, blijkt ook uit Jacobs verslag.

Inmiddels heeft hij 125 x zijn jaaruitgaven.

Bonustip: een ander favoriet geldblog van me, Budgets are sexy, deed ooit min of meer hetzelfde (maar dan gezelliger) met de serie artikelen Challenge Everything! Is het ook waard om te lezen.

Wat heeft al dit extreme besparen voor nut?

Veel.

Minder spullen en keuzes geven je meer rust, tijd en vrijheid.

Het is beter voor de planeet.

En het geld dat je overhoudt, geeft je een vermogen. Mits je het meteen apart zet.

Dus vergeet niet om al je bespaarde geld, eventuele extra inkomsten en al het geld dat je verdient door spullen te verkopen op een (be)spaarrekening te zetten. Dat kan ook een beleggingsrekening zijn als je genoeg spaargeld hebt.

Voor je het weet ben jij ook op weg naar 25 x je jaaruitgaven.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: De stier is terug!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

De stier is terug. Dat las ik op verschillende beurswebsites. Oftewel: de beurs als geheel stijgt weer. +3,17% deze week voor mijn fondsen.

Ja, maar voor hoe lang?

Dat weet natuurlijk niemand. De verschrikkelijke oorlog in Israël en Palestina heeft vooralsnog weinig negatieve invloed op de wereldeconomie.

Vorige week schreef ik over mijn nieuwe ETF-strategie. Ik heb nog geen veranderingen aangebracht. Wel kreeg ik enkele goede tips.

Als alternatief voor VWRL (dat dividend uitkeert) bestaat ook VWCE. Dat is exact dezelfde ETF, maar dividend wordt automatisch herbelegd. Dat scheelt dus weer handelingen en belasting terugvragen.

Ook maakten mensen me erop attent dat de Vanguard-ETF’s last hebben van dividendlekkage. En dat het fonds van Meesman dat niet of nauwelijks heeft.

Voor uitleg en uitgebreide berekeningen verwijs ik naar deze vergelijking van Financieel Onafhankelijk Blog.

3. 🚀 Links en tips

🐦 Ondertussen op LinkedIn: tips voor extra inkomen. Van bedwantsverdelger tot stemmenteller en meer.

📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: Hoe beleg je duurzaam, maar dan echt?

🎤 Ik ben een vrije meid geworden. Want ik was te gaat in de Vrije Meid Podcast: Binnen 5 jaar tonnair.

📢 En dan is er nog onze eigen podcast Over geld praat je niet: Heeft je karakter invloed op je geld?

Apps die ik aanraad

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaald.

Wool socks. Een automatische cashback-app, de enige die je nodig hebt.

Homewizard. Ik bespaar op energie met hun P1-meter (stroom) en de watermeter. Besparen gaat beter als je het effect meteen ziet.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Ik koos Youfone als provider. Goedkoop en simpel.

Brand New Day voor automatisch indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

Portfolio Dividend Tracker. Al mijn investeringen in een oogopslag in één portefeuille. Probeer het ook, een maand gratis met deze link.

Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen. Ontvang 25 of 50 euro tegoed met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

Zo kan ik je verder helpen

➡ Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘apps’ zijn gesponsord.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now