• Betering
  • Posts
  • Betering #98 - 12 geldtips om knallend het jaar uit te gaan

Betering #98 - 12 geldtips om knallend het jaar uit te gaan

En ik heb een pensioen!

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4200 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: 12 geldtips om knallend het jaar uit te gaan, mijn nieuwe pensioen, een podcast vol kerstgeldtips en meer.

GEEF EEN VERMOGEN CADEAU!

Het ultieme cadeau voor onder de boom:

OVER GELD PRAAT JE WEL, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

1. 12 geldtips voor het einde van het jaar

December, je houdt er van of niet. Het is sowieso een overvolle maand.

Een maand die vaak een aanslag doet op je portemonnee.

Naast Sinterklaas, deadlines op je werk, kerst, kerstversiering, diners, familie, vakantie, uitjes, Oud en Nieuw, oliebollen en champagne is er vaak niet veel tijd meer over stil te staan bij wat simpele geldzaken.

Toch zijn er genoeg zaken die ons op de valreep van het jaar flink wat voordeel op kunnen leveren.

Hier zijn 12 tips om het maximale te halen uit je decemberfinanciën.

1. Ga nu nog naar de huisarts, fysio of tandarts. Heb je klachten, ga dan voor het nieuwe jaar nog naar een arts. Zeker als je je eigen risico voor 2023 al op hebt gemaakt. In januari moet je eerst je nieuwe eigen risico opmaken.

Een ander voordeel: mocht je nu onverhoopt ontdekken dat je de komende tijd een wat langer zorgtraject moet afleggen, dan kan je nog voor het einde van het jaar je zorgverzekering daarop aanpassen.

2. Check je zorgverzekering. Daarover gesproken. Je hebt nog een ruime week om de kijken of de premie en voorwaarden van je zorgverzekering nog bij je passen. Deze veranderen jaarlijks. Zelf zocht en vond ik een goedkopere verzekering dan waar ik zat. Of vergelijk ze zelf op het onvolprezen Zorgkiezer.

3. Check je toeslagen. Collega Reinout van der Heijden schreef in zijn geldrubriek in de Volkskrant over de verschillende vermogensgrenzen die er aan de huur- en zorgtoeslagen zitten.

‘Voor de huurtoeslag in 2024 geldt dat je vermogen op 1 januari 2024 niet hoger mag zijn dan 36.952 euro. Iemand met een toeslagpartner mag maximaal 73.904 euro aan vermogen hebben.’

Voor de zorgtoeslag gelden weer andere drempels. Zit je er 1 euro boven, dan vervalt je toeslag. Dat zou jammer zijn.

4. Geef aan goede doelen. Vergeet de kerstgedachte niet. Daarnaast kan het ook voordelig zijn op je aankomende belastingaangifte om dit jaar nog wat geld te schenken aan goede doelen. Of je nu geeft om dieren, mensen, de aarde, cultuur, sport of zelfs monumenten, giften zijn vaak fiscaal aftrekbaar. Zeker bij giften aan ANBI’s kan je de overheid flink laten meebetalen.

Als je een goede schatting kan maken van je inkomen dit jaar, kan het voordelig zijn om de gift nog dit jaar te laten meetellen. Giften zijn aftrekbaar als ze op jaarbasis in totaal hoger zijn dan 1% van je verzamelinkomen, tot maximaal 10% van je verzamelinkomen. Op Berekenhet.nl kan je de gruwelijke details van het hele belastingverhaal lezen, of gewoon een calculator invullen om te zien of nu schenken voordeliger is.

5. Zet de koopzegels aan van je supermarkt. Doe het voordat je dit weekend de grote kerstboodschappen gaat doen. Ik deed het bij Albert Heijn en spaarde in een half jaar ruim 500 euro. Daarover krijg ik (eenmalig!) 6% rente. Dat is 30 euro. Alle grote supermarkten doen het, ieder op hun eigen manier.

Protip voor AH-gangers. Zet Premium aan om dubbel zo snel te sparen. De kosten voor Premium kun je weer betalen met AirMiles!

6. Laat geen cashback liggen. Als je toch gaat uitgeven, gebruik dan een cashback-app. De beste (en simpelste) die ik ken is Woolsocks. Van Albelli tot streamingdiensten, thuisbezorgers en HEMA, op bijna alles kan je korting krijgen. Ook trouwens op heel veel zorgverzekeringen. Houd deze in de gaten.

7. Maak de jaarruimte van je pensioenrekening vol. Als je een aanvullende pensioenregeling hebt en je wil ieder jaar je jaarruimte (of oudere reserveringsruimte) helemaal opmaken voor het maximum aan belastingvoordeel, dan is het van belang dat je deze maand je jaarruimte (of reserveringsruimte) volmaakt. Vorige week vertelde ik hoe en waarom ik mijn pensioenrekening opende.

8. Belastingvrij schenken aan de kinderen. Ook aan belastingvrije schenkingen aan kinderen zit een jaarlijks maximum, momenteel van € 6035. Als je verwacht om binnen een jaar een groter bedrag te gaan schenken aan een kind, dan kan het voordeling zijn om een deel daarvan dit jaar nog over te maken. Als je je kind vertrouwd met dat geld natuurlijk. Actuele regels en haken ogen vind je op de site van de Belastingdienst.

9. Maak nieuwe doelen. Januari 2023, het lijkt alweer twee jaar geleden. Je had waarschijnlijk goede voornemens. Of misschien heb je wel doelstellingen voor het jaar gemaakt, zoals ik altijd doe. Wat is daarvan gelukt, wat niet? Waarom niet?

Sowieso niet getreurd, want 2024 staat voor de deur. Een nieuwe jaar met nieuwe kansen en 366 (bonusdag voor extra kansen) gloednieuwe dagen om je doelen te verwezenlijken. Het is altijd inspirerend om nieuwe doelen en voornemens te formuleren. Dit is een leuk klusje voor in de kerstvakantie. Tip: word tonnair!

10. De Oudejaarsloterij. Koop geen lot, spaar die 30 euro lekker. (Of doneer het.) Wil je toch meedoen: hier een tip om de grootste kans te maken op winst.

11. Vroegboek je vakantie. Het is even een klus, maar als je er tijd voor hebt dan zitten er veel voordelen aan het boeken van een zomervakantie in december of januari. Niet alleen zijn de prijzen lager, er is ook veel meer keuze. Plus: als het lukt, sleep je dit klusje niet nog een half jaar mee in je achterhoofd, en je krijgt gratis 6 maanden voorpret.

12. Lees Over geld praat je wel. Als je bij punt 9 hebt besloten om tonnair te worden, of een ander mooi spaardoel hebt geformuleerd, dan kan ik niet anders dan mijn eigen boek aanraden. Hierin vertel ik hoe ik het deed, en waarom. Ideaal leesvoer voor onder de boom en in de vakantie. Ik krijg heel veel leuke reacties. Mensen vonden het vooral prettig leesbaar, realistisch, en onmisbaar voor iedere beginner.

Dat was het. Zo kom je deze december warmpjes door.

Prettige feestdagen!

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Eindelijk pensioen!

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

De grote wijziging deze week is de toevoeging van mijn pensioenrekening.

Vorige week schreef ik hoe en waarom ik een pensioenrekening opende. Dat deed ik overigens bij Bright Pensioen. Maar er zijn ook andere goede aanbieders.

Ik was net op tijd om nog dit jaar een belastingvriendelijke eerste inleg te doen. Dat werd 4000 euro. En nu heb ik dus een echt pensioen. Hoe leuk!

60 euro per maand aan koopkracht al (mits alle prognoses op het gebied van rendementen uitkomen natuurlijk). Ik vind het alvast niet niks.

Hoe nu verder? Ik heb nog geen vaste maandelijkse inleg ingesteld, of andere bedragen gereserveerd. Daar denk ik later over na. Ik ben in ieder geval geïnstalleerd.

Dit is nu het enige item in mijn portefeuille dat niet (redelijk snel) vrij opneembaar is, maar echt heel lang vaststaat. Toch vind ik dat het bij mijn tonnairsvermogen hoort. In tegenstelling tot de overwaarde van ons huis. Dit pensioen gaat namelijk wel degelijk ooit echt opgenomen worden als extra inkomen. Dat huis niet.

Verder kruipt alles nog steeds verder omhoog in de eindejaarsrally van je dromen op de beurzen.

Volgende keer een jaaroverzicht. Maar echt mis kan het niet meer gaan (famous last words?).

💼 Ondertussen op LinkedIn: Keihard werken maakt je niet rijker.

📰 In de Volkskrant verscheen mijn rubriek Geld voor beginners: over wijze lessen van Charlie Munger en de beste spaarrentes.

🎤 Er is een nieuwe aflevering van onze podcast Over geld praat je niet: Scrooge & Splurge. Over kerstmis en je geld.

Apps die ik aanraad

Bunq: Hier bankier ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. Ook op zorgverzekeringen!

Zorgkiezer. Overstappen is bijna altijd voordeliger. Check de beste zorgverzekering voor jou hier.

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Dit zijn diensten die ik van harte aanbeveel en zelf ook gebruik. Onderstreepte links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door. Alle 90+ oude Beteringen lezen en lid worden kan hier. Lees mijn boek Over geld praat je wel en laat je vermogen groeien.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.

Abonneer om verder te lezen

Betering is gratis. Laat je mailadres achter en je krijgt toegang tot alle geldtips en -inspiratie

Already a subscriber?Sign In.Not now