• Betering
  • Posts
  • Betering #101 - Automatisch bitcoin sparen en meer slimme geldtips

Betering #101 - Automatisch bitcoin sparen en meer slimme geldtips

En cadeaubonnen inruilen voor cash

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin meer dan 4500 abonnees tips en inspiratie krijgen over geld en beleggen.

Deze week: automatisch bitcoin sparen, cadeaubonhacks, tips voor de voorlopige aanslag van de Belastingdienst, een kijkje in mijn portefeuille en meer.

1. Automatisch bitcoin sparen en meer tips

Deze weken verzamelde ik weer een hoop geldtips om met jullie te delen.

Steek ze in je zak.

🟢 Cadeaubonnen inruilen voor contant geld

Ik leerde afgelopen kerstvakantie dat er een levendige handel bestaat in cadeaubonnen. Via een site als Wissel kan je cadeaubonnen (van Bol, Mediamarkt of wat dan ook) inwisselen voor een andere bon. Of voor contant geld. Je krijgt nooit het volledige bedrag terug, maar een bod. Voor een Bol-bon van 20 euro bood Wissel mij 16 euro contant (of een Wehkamp-bon van 18 euro).

Het is een commerciële site. Ze verdienen zo geld en ook door jouw cadeaubon weer door te verkopen. Een tweedehands Bol-bon van 20 euro verkopen ze bijvoorbeeld weer verder voor 19 euro. Leuk om te weten.

🟢 De spaarrentes in 2024

De verwachting is dat de spaarrentes in 2024 niet of nauwelijks meer zullen stijgen. In 2023 stegen ze heel snel, van gemiddeld 0,6% naar 2,4%. Het is onwaarschijnlijk dat dat centrale banken het algemene rentetarief (waartegen banken kunnen lenen) nog verder omhoog gooien. En dat heeft invloed op de spaarrentes.

In Nederland zijn die vrij laag, rond de 1,5% (en 2,46% bij Bunq). Bij sommige buitenlandse banken is de spaarrente tussen de 3% en 4%.

🟢 Volautomatisch bitcoin sparen

Ik ben een tijd geleden overgestapt van Bitvavo naar Finst voor mijn cryptospaarpotje. Allebei zijn het Nederlandse bedrijven waar je heel simpel bitcoin en ethereum (en veel andere) cryptomunten kan kopen en verkopen.

Maar Finst heeft nu mijn voorkeur. Ten eerste zijn de tarieven er ietsje pietje lager. Maar belangrijker: ze bieden nu ook een spaarplan aan.

Auto Invest noemen ze het zelf. Dat betekent dat je automatisch maandelijks (of wekelijks) een vast bedrag kan sparen in je crypto naar keuze. Extra leuk: ze bieden ook bundels aan (een soort ETF’s dus, mandjes met verschillende cryptomunten), zoals ‘Top2’ (bestaat uit bitcoin en ethereum). Ik beleg zelf in de bundel ‘Top5’, daar zitten ook nog ripple, solana en cardano bij. Beetje spreiding kan nooit kwaad.

Auto Invest bij Finst

Auto Invest bij Finst

PS 1. Om er echt geen omkijken meer naar te hebben, moet je ook een automatische maandelijkse overschrijving van je bankrekening naar je rekening bij Finst aanmaken, zodat daar altijd genoeg geld op staat om de automatische aankoop uit te voeren.

PS 2. Crypto sparen is een vorm van beleggen, en best risicovol vergeleken bij normaal sparen. Doe dat dus alleen als je al een redelijke buffer hebt. Maar dan is het (met mate) ene prettige manier om te diversifiëren.

🟢 Kan ik ook gewoon een bitcoin-ETF kopen in Nederland?

Over bitcoin gesproken. Deze week was in het nieuws dat de Amerikaanse toezichthouder bitcoin-ETF’s heeft goedgekeurd. Dat gaf de koers een enorme boost (zie ook mijn overzicht hieronder).

In Europa kon dat al langer. Bij Morningstar vind je een technische uitleg van de bitcoin-ETN en een overzicht van de 10 meest verkochte.

🟢 5 ongewone manieren om dit jaar financieel stabieler te worden

Leestip: 5 Unusual Ways to Be More Financially Stable This Year. De blog van Darius Foroux (Nederlander die in het Engels blogt) is sowieso een aanrader met veel artikelen over verstandig beleggen, productiviteit en schrijven.

🟢 Hacks voor je voorlopige aanslag van de Belastingdienst

Ten slotte nog dit. Ik kreeg deze week, zoals ieder jaar, een voorlopige aanslag van de Belastingdienst voor 2024. Deze is gebaseerd op mijn inkomen uit 2022. Veel is intussen veranderd. Gelukkig kan ik de aanslag online nog aanpassen. De Consumentenbond legt het in begrijpelijk taal uit.

Kleine verandering. Vroeger gaf de Belas­tingdienst, als je moest betalen, een betalingskorting van 1% bij een betaling in 1 keer. Vanaf 2024 bestaat deze korting niet meer. Dus als je rente ontvangt over je banksaldo, dan is gespreid betalen nu voordeliger dan een betaling in 1 keer.

Protip. Via de voorlopige aanslag kan je ook alvast geld terugkrijgen van de belasting, zoals de hypotheekrenteaftrek over 2024, de inkomensafhankelijke combinatiekorting (als je kind jonger dan 12 jaar is) of de belastingkorting die je krijgt bij betalingen voor een aanvullend pensioen. Ook dit geld kan extra lang renderen als je het nu al incasseert.

2. 🤑 De tonnairsportefeuille

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Cryptopompje

Een gedetailleerdere weergave van mijn portefeuille vind je op Portfolio Dividend Tracker.

  • Sinds ik ‘wisselgeld spaar’ (mijn bank rondt alle pinbetaling naar boven af en schrijft het verschil naar mijn spaarrekening) gaat mijn spaarrekening ook weer omhoog. Nice.

  • Aandelen(fondsen) stijgen weer. Ik heb het geluk extra aandelen Microsoft te bezitten, die blijkbaar alleen maar kunnen stijgen (niet echt natuurlijk), waardoor het bedrijf deze week Apple van de troon stootte als Meest Waardevolle Bedrijf ter wereld ooit ever.

  • Crowdfunding bij Lendahand gaat even wat minder. 3 leningen zijn (gedeeltelijk) afgeschreven, wat me een verlies van ruim 100 euro oplevert. Enkele andere terugbetalingen zijn vertraagd. Nou deed ik deze beleggingen nooit voor de winst (die er nog steeds wel is), maar vooral vanuit een idealistisch idee. De rendementen zag ik als buffer voor de afschrijvingen die onherroepelijk zouden komen en er nu dus ook zijn. Toch stop ik voorlopig even met inleggen in dit potje. Ik wil even aanzien hoe het verder gaat en onderzoeken of er betere opties zijn om impact te creëren met mijn geld.

  • Ik heb mijn maandelijkse 50 euro ingelegd in mijn goudpotje en tegelijk 22 euro verlies geleden.

💼 Ondertussen op LinkedIn: Jarenlang heb ik rijkdom verkeerd begrepen.

📰 Geld voor beginners in de Volkskrant: Gewoontes waarmee je dit jaar een groot bedrag kan sparen.

🎤 De meest recente aflevering van onze podcast Over geld praat je niet: Juich- en miskopen. Over onze geldsuccessen en -missers van 2023.

Apps die ik aanraad

Bunq: Hier spaar ik. Prettige automatiseringen. En ja: 2,46% rente, wekelijks uitbetaald.

Wool socks. Een handige want automatische cashback-app. Ook op zorgverzekeringen!

Energiekiezer. Handige vergelijker voor stroom- en gastarieven.

GfK: Voor extra inkomsten vul ik de simpele enquêtes van GfK in.

YouGov: Ook dit is een goede enquêteboer, die zelfs contant uitbetaalt.

Finst. Simpele en handige app om bitcoin en ethereum te bewaren en sparen.

Homewizard. Ik bespaar op energie en water met hun meters.

Zorgkiezer. Overstappen is bijna altijd voordeliger. Check de beste zorgverzekering voor jou hier.

Youfone: Simonly is de only way to go, als je wil besparen. Goedkoop en simpel.

Dit zijn diensten die ik van harte aanbeveel en zelf ook gebruik. Onderstreepte links leveren Betering een vergoeding op. Dit kost jou niks. Bedankt!

Lees verder

➡ Vertel je vrienden en collega’s over Betering en stuur dit artikel door.

 Over geld praat je wel, mijn boek over tonnair worden met simpele middelen, turbosparen en simpel beleggen.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks.