• Betering
  • Posts
  • Betering #49 - Hoe word je tonnair en al het andere

Betering #49 - Hoe word je tonnair en al het andere

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met groot nieuws, energiebespaartips, de eerste lezersvraag, een nieuwe podcast over erfenissen en een kijkje in mijn portefeuille.

1. Het boek: Over geld praat je wel

Ik schrijf nu ruim een jaar over geld.

Over hoe ik beter met geld ben omgaan. Over hoe ik tonnair probeer te worden, om meer financiële vrijheid te creëren. Om flexibeler met werk om te kunnen gaan. En uiteindelijk meer tijd over te houden.

Ik schrijf over sparen, besparen, aflossen en beleggen. Op verschillende plekken en vaak door elkaar.

Voor iedereen die nu eindelijk eens het complete verhaal wil horen, van A tot Z, het stappenplan waarmee ik mijn geldzaken onder controle kreeg en tonnair probeer te worden, is er straks het boek Over geld praat je wel.

Ondertitel: Hoe word je tonnair en al het andere wat je altijd al had willen weten over je geldzaken

Jawel. Ik kan het nog nauwelijks geloven, maar ik mag een boek schrijven over mijn favoriete ruilmiddel: geld. Naar aanleiding van de podcast Over geld praat je niet, die ik maak met Aaf Brandt Corstius, verschijnt volgend jaar mei Over geld praat je wel.

Over hoe ik een paar jaar geleden mijn geldzaken op orde kreeg en van schuldenaar veranderde in (bijna) tonnair. Het wordt een boek met een voorwoord van Aaf en heel veel geldtips, inspiratie en de nodige liefde voor de poeplap.

Voor iedereen die nu eindelijk eens zijn geldzaken op orde wil krijgen.

Als het goed is, tenminste. Ik ben nog hard aan het schrijven. Reserveren is al wel mogelijk via alle bekende online boekhandels.

Ik ken mensen die deze nieuwsbrieven uitprinten en er zo zelf een boek van maken. Echt waar. Dat is natuurlijk een enorm compliment, en bovendien heel zuinig (pluimpje). Maar voor wie daar toch niet aan wil beginnen, is er straks dit boek.

Het zou ook Het beste van een jaar aan Betering kunnen heten. Alleen was die titel commercieel niet zo handig.

Zo gaat het boek eruit zien:

De komende tijd zal er met enige regelmaat wat stukjes uit voorpubliceren.

Het allereerste voorproefje:

'Zoek niet naar manieren om eerder te stoppen met werken. Zoek naar manieren om eerder te beginnen met wat je het liefste zou doen.' - uit Over geld praat je wel.

2. 📬 Lezerspost: wat raad ik mijn volwassen kinderen aan?

Reply op deze mail, met al je geldvragen en -tips. Ik kan geen persoonlijk advies geven. Ik kan wel zeggen hoe ik zelf zaken heb aangepakt.

Brief van François. Proficiat met je jaarjubileum! Zelf ben ik niet belegd, maar wel belegen. Met de kerst geef ik mijn drie neefjes/nichtjes jaarlijks een bedrag, omdat ik ze graag alle mogelijkheden gun voor een leuk leven.

Ze zijn halverwege de 20 nu en ik wil ze graag aanzetten tot beleggen voor later, voor hun pensioen zelfs al.

Een rekening voor ze openen is gezien hun leeftijd geen optie. Maar ik wil ze naast die paar honderd euro ook graag een zinnige, concrete tip meegeven over hun eerste stappen in de wereld van aandelen en fondsen. Het moet het vooral makkelijk voor ze maken om te starten.

Mijn vraag: wat vertel ik ze, welk bedrijf kan ik aanraden en wat moeten ze kiezen?

Antwoord: Beste François, dank je wel. Halverwege de twintig is een uitstekend moment om te beginnen nadenken over beleggen. Ik begon op mijn 38e en miste daardoor 15 jaar aan mogelijk rendement. Ook weet ik dat veel twintigers met heel andere dingen bezig zijn dan geld. Dus het is inderdaad zaak om het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

Ik wil ze niet in de richting wijzen van specifieke bedrijven. Ik zou ze vertellen wat indexbeleggen is. Namelijk dat ze maandelijks een vast bedrag automatisch overmaken naar een aandelenfonds, en er verder niet meer naar hoeven omkijken. Ook zou je ze kunnen wijzen naar bronnen over financieel onafhankelijk worden, zoals Financieel Onafhankelijk Blog of deze nieuwsbrief (of straks mijn boek ;). Je kan ze ook vertellen wat je zelf met je geld hebt gedaan. Of je het liefst had willen doen, toen je zelf twintig was.

Het gaat er vooral om ze te inspireren, om ze erover na te laten denken. Dat is het belangrijkste. Fijne feestdagen!

3. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Jammerrr

Ik kon 1000 euro extra sparen deze maand. Dat maakt de 1000 euro die ik vorige maand moest opnemen van mijn eigen spaarrekening weer goed.

Verder is de beurs weer gezakt. Volgens de nieuwssites (korrel zout aanbevolen) komt dat door de bekendmaking deze week dat de retailsector (de winkels dus) het afgelopen november slechter deed dan vorig jaar. Mensen kopen minder, zelfs in aanloop naar de feestdagen.

Op micro-niveau is dat goed voor ieders portemonnee.

Op macro-niveau is dat slecht voor de economie en dus de beurs.

Hoe dan ook, niks aan te doen.

Gelukkig gaat het beter met crypto. Vier eurootjes erbij.

Always look on the bright side of life.

4. 🚀 Links en tips

🐖 De Volkskrant geeft antwoord op de prangende vraag: wat kosten al die adapters die ongebruikt in het stopcontact zitten?

🎙️ Nieuwe podcastaflevering! Over geld praat je niet: We praten over de erfenissen die hebben gehad en die we ooit hopen weg te geven. We presenteren het aankomende boek en waar heeft Aaf deze weken een klein fortuin aan uit gegeven (hint: winter)?

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid? Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.