• Betering
  • Posts
  • Betering #47 - 6 manieren om vermogen op te bouwen

Betering #47 - 6 manieren om vermogen op te bouwen

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met manieren om te beginnen met vermogen opbouwen, een nieuwe podcast en meer.

Vanaf vorige week wordt deze nieuwsbrief gemaakt en verzonden met Beehiiv. Voor oude nummers, opzeggen en lid worden moet je hier zijn: https://betering.beehiiv.com

1. Beginnen met een vermogen opbouwen

Of je nu tonnair wil worden, zoals ik, financieel onafhankelijk of gewoon eens wil kijken hoe ver je kan komen met sparen, je zal vermogend moeten worden. 

Vermogen is het geld dat je niet uitgeeft.

Dat kan je sparen, beleggen, in een oude sok stoppen of in vastgoed. 

Het probleem met vermogend worden is dat er weinig zichtbare rolmodellen zijn. Zoals Morgan Housel schrijft in zijn boek De psychologie van geld: vermogen is onzichtbaar (het staat op bankrekeningen). Wat wel heel zichtbaar is is rijkdom. Rijkdom zie je terug in dure auto's, huizen en heel veel spullen. 

Rijkdom is geld dat je wel uitgeeft.

Maar rijkdom nastreven is heel wat anders dan een vermogen nastreven. Rijkdom vergt een hoog inkomen. Dat is lastig te bereiken en lastig vol te houden.

Vermogen vergt helemaal geen hoog inkomen. Het vergt vooral lage uitgaven. Het is veel makkelijker te bereiken dan rijkdom. Alleen omdat het zo onzichtbaar is, weten veel mensen dit niet. 

Soms is het een kwestie van een paar nieuwe gewoontes aanleren. Een andere mentaliteit. Voor de een is dat makkelijker dan de ander. Hier zijn 6 manieren om te beginnen met bouwen aan een vermogen.

1. Houd je vermogen bij

Hier zijn natuurlijk apps voor. Maar houd het simpel.

Ik heb een Excelbestandje (zie hieronder). Daarin noteer ik elke week mijn spaargeld en het saldo op mijn beleggingsrekeningen. Zet daaronder je schulden en trek die eraf. Dat is je vermogen. Houd de waarde van je huis en hypotheek erbuiten, om het eenvoudig te houden.

Geef jezelf een concreet doel: tonnair worden. Halve tonnair. Concrete doelen werken het beste. Je vermogen bijhouden is de beste motivatie die er is.

2. Betaal jezelf eerst uit

Wacht niet tot het einde van de maand, om vervolgens het resterende bedrag op je bankrekening te sparen. Spaar meteen (en met een automatische overschrijving) als je salaris gestort wordt.

Zorg ervoor dat er precies genoeg overblijft op je betaalrekening voor de vaste lasten en boodschappen. Dwing jezelf zuinig te leven. Pas de bedragen aan als je niet uitkomt.

3. Bespaar op de drie grootste uitgaven

Voordat je kopjes koffie en cadeautjes uit je leven gaat bannen, voordat je naar cashbacksites gaat en voordat je enquêtes gaat invullen voor een grijpstuiver, is het verstandig om naar de grote zaken te kijken.

Hierop besparen levert in het begin het meeste rendement op:

  1. Wonen

  2. Vervoer

  3. Eten

Samen vormen deze Grote Drie meer dan 60 procent van het gemiddelde huishoudbudget.

Neem deze onder de loep.

Kijk naar je hypotheek, inboedel, aankomende reparaties, Airbnb.

Kijk naar een goede fiets, zuiniger rijden, minder rijden, goedkope benzine, treinabonnementen, carpoolmogelijkheden en thuiswerken.

Kijk naar wekelijkse boodschappen, A-merken, spaaracties, een diepvriezer, minderen met eten bestellen of uit eten gaan etc.

4. Probeer het eens

Luxe went. We weten het allemaal.

Sinds ik een auto heb, rijd ik bijna overal heen. De trein gebruik ik zelden nog. De fiets soms, maar te weinig. Sinds we Netflix hebben, denk ik dat we niet meer zonder Netflix kunnen. Spotify idem dito.

Het is heel makkelijk om zaken toe te laten in je leven. Het is pijnlijk om zaken weg te halen.

Maar probeer het eens. Hoe is het om zonder Netflix te leven? Hoe is het om die auto wat vaker te laten staan. Je hoeft hem niet meteen weg te doen, je hoeft alleen maar een tijdje te proberen.

5. Go with the flow: verzet je niet

Ik las een inspirerend interview uit 2016 met Mr. Money Mustache, een Amerikaanse geldgoeroe die aan de basis staat van de FIRE-beweging. Hij ging op zijn 30e met pensioen door extreem zuinig te leven.

Zijn levensinstelling is verfrissend.

Over parkeren zegt hij bijvoorbeeld:

Paying for parking is a sign from God that you’re in an area not designed for a car. You are fighting the design of your city.

Als je ergens voor kan betalen, betekent dat niet dat je het moet doen. Zoek alternatieven (de fiets).

6. Leer het rente-op-rente-effect kennen

Samengestelde rente, of het rente-op-rente-effect is de motor achter langetermijnbeleggen. Je geld groeit niet lineair, maar exponentieel.

Elke maand 1000 euro sparen (tegen 0 procent rente) levert na 20 jaar 240.000 euro op. Mooi, maar laat het renderen tegen 7 procent en het is dan 510.406 euro waard, meer dan het dubbele.

Maak je eigen exponentiele berekeningen op Berekenhet.nl. Kies een maandinleg die voor jou haalbaar is (en kijk daarna vooral ook naar wat er gebeurt als je die verdubbelt) en neem een looptijd van minstens 20 jaar. Hanteer voor het rendement het gemiddelde marktrendement van 7 procent. Laat je inspireren. 

Zet daarna je eerste 100 euro op een beleggingsrekening (zie links onderaan deze mail) en je bent op weg.

Ik beloof je dat je voor altijd anders tegen geld zal aankijken.

2. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: ... and it's gone

Vorige week berichtte ik enthousiast dat mijn vermogen weer door de 90K is gebroken. Deze week moet ik helaas melden dat we weer eronder zijn gevallen. Niet ver. Maar toch.

Dat komt vooral door een hap uit mijn spaargeld. Geen paniek, dat is om mijn maandelijks inleg in indexfondsen te kunnen bekostigen, terwijl mijn facturen pas komende week worden uitbetaald. Dan zal ik het gat meteen weer aanvullen.

Het is rustig op de beurs. Een nieuwtje van de week: groene fondsen steken toch geld in vervuilende industrieën. Het werd gebracht als groot nieuws, mij verbaasde het niet. Ik had al vaker gelezen en gezien dat sommige 'duurzame' fondsen geld steken in olie en banken. Het ligt helemaal aan de criteria die worden gehanteerd en hoe fondsen en bedrijven die interpreteren. Echt duurzaam is vooralsnog heel moeilijk te bereiken in deze wereld. Daarom steek ik daar weinig energie in.

Veel meer impact heeft het volgens mij om duurzaam te leven.

Oftewel: geen plastic shit meer te kopen. Zie ook punt 4 in bovenstaande tekst.

3. 🚀 Links en tips

👨‍⚕️ Column in de Volkskrant. Zo bespaar je honderden euro's op je zorgverzekering.

💰 Ik stuitte van de week op deze 17 ongebruikelijke bespaartips. Ik heb inmiddels al veel bespaartips gezien, maar deze vond ik soms echt origineel.

🎙️ Nieuwe podcastaflevering! Deze week praten Aaf en ik over geld uitgeven. Ik vind het lastig, Aaf heeft er minder moeite mee. We nemen de Sintaankopen door. Zijn koopjes altijd duurkoopjes? Is Black Friday erg? Hoe gaat mijn gezin om met mijn spaarobsessie?

 Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid. Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.  

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.