• Betering
  • Posts
  • Betering #46 - 3 handige bespaartrucs, voor een no spend friday

Betering #46 - 3 handige bespaartrucs, voor een no spend friday

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met bespaartrucs, zorgverzekeringtips, een nieuwe podcast en meer.

Dienstmededeling. Vanaf deze week verschijnt deze nieuwsbrief niet meer via Revue, maar via Beehiiv.

Dat is een andere nieuwsbriefdienst. Revue (onderdeel van Twitter) is de nek omgedraaid door Elon Musk. De inhoud is hetzelfde, maar de techniek net wat anders.

Dit kan betekenen dat je deze brief uit je spamfolder moest halen en mij opnieuw moet clearen.

Het kan ook zijn dat je deze brief van de week opzegde en er toch een krijgt, opzeggen en lid worden kan voortaan hier: https://betering.beehiiv.com. Sorry voor het ongemak.

1. 3 handige bespaartrucs

Het is vandaag Black Friday. Het is al heel de week Black Friday. Deze maand is het ook nog Singles Day en Cyber Monday.

Koopjes, aanbiedingen en kortingsacties overal. Vooral in mijn inbox.

Laat je niet verleiden. Ook al zeggen ze dat je vele euro's bespaart. De beste besparing is nog altijd om iets niet te kopen.

Daarom stel ik een No Spend Friday voor. Juist vandaag.

(Als je dit later leest, dan neem je gewoon een andere dag. Elke No Spend Day is het waard.)

Op LinkedIn waren de mensen enthousiast toen ik dit voorstelde.

Maar hoe zorg je ervoor dat je niks uitgeeft?

Hier zijn een aantal bespaartrucs die ik de afgelopen jaren heb geleerd.

1. Stop jezelf met anderen te vergelijken

Vraag je altijd af of je iets écht nodig hebt. Maakt het je leven echt beter/fijner/makkelijker? Of is het alleen maar ‘voor de heb’? Of voor de status.

Protip. Houd je huis opgeruimd en houd de spullen die je vaak gebruikt goed zichtbaar en bereikbaar. Zo vergeet je niet wat je al allemaal hebt.

2. Bereken de alternatieve kosten

Je kan het jezelf nóg moeilijker maken om geld uit te geven. Bereken de alternatieve kosten van een uitgave, dat wil zeggen de misgelopen opbrengsten van het best mogelijke alternatief van je uitgave.

In ons geval bereken je dan het rendement dat je misloopt omdat je je geld niet aan het werk hebt gezet op een beleggingsrekening.

Stel, je wil een beker moeilijke koffie halen voor 6 euro. Je kunt ook besluiten het niet te doen en die 6 euro te beleggen. Rekenend met een historisch jaarlijks rendement van 7 procent, is die 6 euro na tien jaar 11,80 euro geworden. Eigenlijk ben je dat bedrag dus kwijt.

En na twintig jaar: 23,22 euro. Dat is pas een duur kopje koffie.

Klinkt dat nog niet indrukwekkend genoeg? Elke werkdag zo’n bak bruin goud van 6 euro laten staan, bespaart je in tien jaar 22.560 euro.

Bij elke besparing kan je het gemiste rendement meenemen in je berekening van het voordeel. Om uit te rekenen wat een wekelijkse besparing je in 10 jaar oplevert, moet je de besparing met 752 vermenigvuldigen. Een maandelijkse besparing moet je met 173 vermenigvuldigen.

Doe maar. Dit levert soms duizelingwekkende bedragen op. En let wel, dan hebben we het nog maar over een termijn van 10 jaar. Als het goed is, beleggen we voor meer decennia.

Een besparing van 25 euro op je wekelijkse boodschappen, levert in tien jaar op: 25 x 752 = 18.800 euro.

Een keer per maand minder uit eten à 100 euro geeft je na tien jaar 100 x 173 = 17.300 euro.

Reken maar dat je gaat besparen als je de alternatieve kosten ervan gaat meewegen. Bij werkte dit trucje als een tierelier.

3. Zorg dat je voor iedere aankoop een plan B hebt.

Als je dan toch iets wil, moet of denkt te moeten aanschaffen, zorg er dan altijd voor dat je een plan B hebt voor je aankoop.

Dit geldt niet voor eerste levensbehoeften, zoals voedsel. Maar voor alle overige aankopen.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je minder uitgeeft. Maar ook dat je minder rommel en overbodige spullen in je huis verzamelt.

De meest voorkomende plan B's zijn: doorverkopen, weggeven en retourneren.

Doorverkopen: Als ik kleding, huisraad, speelgoed of andere spullen koop, dan vraag ik me altijd eerst af of het mogelijk is om het item door te verkopen, via Marktplaats of Vinted bijvoorbeeld.

Zo niet dan is dat een extra reden om het niet te kopen of verder te kijken.

Als iets niet past, niet geschikt is of toch niet leuk is, dan kom ik er altijd weer vanaf.

Protip. Doe dit bij tweedehands spullen, en je maakt zelfs kans op een beetje winst, als je het item goed verkoopt.

Weggeven. Niet alles is of hoeft doorverkocht te worden. Kinderkleding kan vaak doorgeven worden aan jongere kinderen. Kleding voor volwassen kan ook vaak weggegeven worden.

Boeken, iets wat ik zelf regelmatig koop, zijn lastig te verkopen, maar heel goed weg te geven. In eerste instantie aan vrienden. In tweede instantie aan kringloopwinkels, weggeefwinkels of van die boekenkastjes die mensen soms naast hun voordeur hebben staan.

Retourneren. De pakketbezorger is hier kind aan huis. Ik denk bij de meeste gezinnen. Vaak komen de dozen van Bol.com. Het fijne daaraan (en heel veel andere online warenhuizen) is het gemak waarmee je spullen tegenwoordig kan retourneren. Direct terug in de doos, vaak hoef je niet eens iets uit te printen.

Je hebt 30 dagen om dat te doen, maar mijn tip: doe het direct. Anders blijven spullen ongebruikt in huis liggen. Leg de retourdoos in het zicht bij de deur of in je achterbak.

Maar wat je ook doet, laat spullen niet ongebruikt in je huis liggen.

Niks of minder kopen is niet moeilijk. Het is een kwestie van jezelf een aantal nieuwe gewoontes aanleren.

2. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: 90K!

We zijn weer terug.

Op het niveau van afgelopen januari, bedoel ik. Ook toen doorbrak ik de 90.000 euro met mijn vermogen.

Ondertussen ben ik heel het jaar maandelijks ruim 1000 euro blijven inleggen op verschillende beleggingsrekeningen. Dus tel maar uit het verlies dat ik leed.

Maar als de groei niet uit rente of rendement komt, dan maar uit old fashioned sparen. Het gaat een stuk trager, maar mijn doel komt langzaam weer in zicht.

Deze week incasseerde ik daarnaast ook voor het eerst weer eens een flink rendement op mijn aandelen en fondsen.

Crypto heeft ondertussen een steeds kleiner gewicht in mijn portefeuille. En daar ben ik niet rouwig om, als ik al het nieuws lees over omvallende beurzen. Ik ben inmiddels niet de enige meer die zijn bitcoin kwijt is.

Mijn failliete cryptohuis Celsius stuurde overigens deze week nog een mail over het 'recoveryproces'. Dus er is nog hoop dat een deel van die 1000 euro aan BTC ooit naar me terugkomt. We zullen zien.

Ook ben ik aan het experimenten met online portefeuille trackers. Ik maak nu iedere week een staatje in Excel (zie boven), maar dat kan natuurlijk handiger (en mooier). Vooralsnog ben ik gecharmeerd van Portfolio Dividend Tracker. Daarmee kan ik mijn portefeuille ook met jullie delen. Wordt vervolgd.

3. 🚀 Links en tips

🐖 Nieuwe column in de Volkskrant. Zo bespaar je honderden euro's op je zorgverzekering.

💰COOP het duurst, Dirk het goedkoopst. Waar doe je structureel goedkoop boodschappen?

🎙️ Nieuwe podcastaflevering! Waarin Aaf live aandelen koopt, ik haar probeer af te remmen en we en passent ook nog wat andere financiële inzichten delen.

📱 Ga altijd voor de 1100%:

🎙️ Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol en ben je niet lid. Oude afleveringen lezen en lid worden kan hier.

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF’s en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF’s kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder ‘Apps’ zijn gesponsord.