• Betering
  • Posts
  • Betering #45 - Simpeler is rendabeler

Betering #45 - Simpeler is rendabeler

Hallo vrienden,

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met drie korte ideeën, een citaat en vier tips.

1. Simpeler is rendabeler

I

Niks anders bepaalt je vermogen dan je vermogen om te sparen.

II

Simpel is nou eenmaal het meest rendabel als het gaat om geld. Zeker voor beginners, zoals wij.

Complexere plannen betekenen vaak grotere risico’s, meer kosten en onbegrijpelijke constructies. Als je als beginner iets moet zien te mijden als de pest, dan zijn het wel grote risico’s.

Grote risico’s gaan vaak ten koste van een goede nachtrust.

En laat het ultieme doel van ons plan nu juist een goede nachtrust zijn, zonder zorgen over geld of over gebrek aan werk.

Kortom: houd het simpel.

III

Simpel is niet hetzelfde als makkelijk.

Een rendabel geldplan is wel simpel, maar de uitvoering ervan vergt de nodige inspanning.

Vermogen opbouwen is een soort financiële fitness.

IV

Iedereen kan een beursgoeroe worden, legt psycholoog Gerd Gigerenzer uit in zijn boek Risk Savvy.

‘In zijn roman Pudd’nhead Wilson legde Mark Twain het geheim uit van onfeilbare voorspellingen. “Oktober. Dit is een van de meest gevaarlijke maanden om in aandelen te beleggen. De andere maanden zijn juli, januari, september, april, november, mei, maart, juni, december, augustus en februari.” Een wat subtielere methode is: blijf voorspellingen doen, maar houdt geen gegevens bij. Roger Babson wordt geroemd voor het correct voorspellen van de beurscrash van 1929. Wat minder bekend is, is dat hij al jaren een crash voorspelde. De kunst is om een daling zo vaak te voorspellen dat deze uiteindelijk uitkomt, en dan alle eerdere voorspellingsblunders te vergeten.'

'Elaine Garzarelli van Lehman Brothers werd de Roger Babson van de Black Monday-crash in 1987. Op 12 oktober voorspelde ze “een dreigende ineenstorting van de aandelenmarkt”. Vier dagen later crashte het echt. Ze werd door de media gehyped als de 'goeroe van Black Monday', en werd een van de best betaalde strategen op Wall Street. Maar de crash was haar laatste succes. Daarna klopten haar voorspellingen over de vraag of de markt omhoog of omlaag zou gaan minder vaak dan een gok op kop of munt. Degenen die hun geld aan haar hadden toevertrouwd, werden pijnlijk teleurgesteld.'

2. 🤑 Geld tellen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille.

Deze week: Woelige baren

Hommeles in cryptoland. Handelsplatform FTX kan de rekeningen en opnames niet meer betalen. Ik ben blij dat ik mijn lesje al eerder had geleerd.

Nog niet verwerkt in bovenstaande cijfers, maar de beurs knalde donderdag met 5% omhoog, toen bleek dat de inflatiecijfers in de VS meevielen.

Begin deze week kocht ik voor het eerst een nieuwe ETF met de klinkende naam: Vngrd FTSE All-Wld Hgh Div Yld UCITS ETF USD. Het gaat om een fonds met ruim 1800 bedrijven die allemaal dividend uitkeren, het een wat meer dan het ander. De verwachting is een dividendrendement van minimaal 3% op jaarbasis. Ik breid hiermee mijn portefeuille uit, zodat deze meer passief inkomen geeft.

3. 🚀 Links en tips

🐖 Nieuwe column in de Volkskrant. Over de do's en dont's van sparen in het buitenland.

💰 COOP het duurst, Dirk het goedkoopst. Waar doe je structureel goedkoop boodschappen?

🎙️ Nieuwe podcastaflevering! Een heel leuke, over de verlokkingen van passief inkomen. Word je slapend rijk of eerder zwoegend arm? Verder een hypotheekdilemma, een kinderbijslagtip en meer.

📱 Een treurig toekomstbeeld:

🎙️ Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag is er een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF's en aandelen. Ze hebben nu een jubileumaanbod: 500 euro transactietegoed.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman. Indexbeleggen was nog nooit zo makkelijk. Aardige mensen ook.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder 'Apps' zijn gesponsord. Geld is leuk, maar een stel goede vrienden is leuker.