• Betering
  • Posts
  • Betering #30 - 9 simpele acties die je beter met geld maken

Betering #30 - 9 simpele acties die je beter met geld maken

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over mijn eerste stappen richting betering. Dit zijn 9 acties die ik ondernam en die mij beter maakten met geld.

En verder een kijkje in mijn portefeuille, een nieuwe podcastaflevering over 4 dagen niks uitgeven, een artikel over ETF's en meer.

Deze week zijn er weer 40 nieuwe abonnees! Veel dank voor het lezen.

1. 9 acties die je meteen beter met geld maken

Ik dacht altijd dat ik goed bezig was.

Over geld hoefde ik nooit na te denken. Er was altijd precies genoeg.

En als er even niet genoeg was, dan leende ik wat van mezelf. Dan plunderde ik mijn spaarrekening.

Ik dacht dat dat rijkdom was: niet hoeven nadenken over geld.

Ik had het bij het verkeerde eind.

Ja, het was fijn om lekker onnadenkend door het leven te gaan, maar ik hield nooit iets over.

Natuurlijk, op dat moment ging alles goed. Ik was was jong, flexibel en had weinig verantwoordelijkheden.

Maar wat als het opeens niet zo goed meer ging? Er komt een moment dat ik niet meer zo jong, flexibel en achteloos kan zijn.

Misschien al sneller dan ik denk. (Ik was 37 toen ik dat dacht.)

Ik moest iets veranderen.

Ik maakte een plan. Een geldplan.

Dat was niet in één middag gebeurd. Het plan kwam geleidelijk tot stand. Ik las blogs en boeken. Ik probeerde uit te vogelen hoe beleggen werkt. Ik worstelde me door pensioenopgaves en rekeningafschriften.

Uiteindelijk kreeg ik mijn geldzaken op orde.

Gewoon door van alles te proberen.

Dit zijn de 10 acties die voor mij in het begin van dit avontuur het meest effectief waren.

1. Open een (extra) aparte spaarrekening.

Ik spaarde al wel. Maar alleen als ik er toevallig aan dacht en toevallig wat overhad. Dat maakte ik dan over naar de spaarrekening van mijn betaalrekening.

Zoals gezegd, moest ik dat later altijd weer helemaal opnemen om gaten te dichten.

Ik begon pas echt te sparen met een extra spaarrekening met automatische overschrijving van in mijn geval € 300. Bij een andere bank, als extra drempel tegen het snel weer terugschrijven.

Tip. Bunq (geen reclame) heeft nu een gratis spaarrekening met zelfs 0,09% rente.

2. Omarm Marktplaats.

Ja, het ziet er shabby en ongezellig uit. Maar als je er even wat tijd in steekt, dan kan je er best heel goed verkopen. Ik ging naar de schuur en fotografeerde en verkocht alles wat we meer dan 2 jaar niet hadden gebruikt.

Ik verdiende daarmee een paar duizend euro, die ik meteen belegde.

In Betering#8 schreef ik al eens hoe ik dat deed.

Lang verhaal kort:

  • Veel en goede foto's.

  • Op alle berichten (ook de eenregelige) vriendelijk reageren.

  • Zo veel mogelijk goede reviews binnenharken. Goede reviews trekken betere klanten binnen.

3. Vier dagen niks uitgeven.

Besparen is beter dan verdienen. Dat is de FIRE-lifestyle in een notendop.

Om een beetje te oefenen in zuinig leven, kan je jezelf een uitdaging geven, zoals: 4 dagen niks uitgeven.

In de laatste aflevering van onze podcast vertellen Aaf Brandt Corstius en ik hoe ons dat afging.

Is goud fout? En moet je het kopen? En wat is het verschil tussen gokken en beleggen? Vincent geeft toe dat hij ooit ook weleens een gokje waagde op de beurs. Gelukkig kan de toekomstige tonnair het hebben. Er was een uitdaging: vier hele dagen niks uitgeven deze week. Terwijl Aaf zich met moeite aan haar boodschappenschema hield, lukte het Vincent gewoon niet om geld uit te geven – behalve dan aan de nodige meubelviltjes.

4. Controleer je rekeningen.

Hoe kan je ooit minder uitgeven, als je niet eens weet wát je uitgeeft?

5. Begin een gesprek over geld met je partner.

Je hoeft er niet dezelfde opvattingen op na te houden (dat doen wij ook niet). Maar een goed gesprek over geld is een must. Inspireer elkaar.

Over geld praat je wél.

6. Beleg je eerste € 100.

Sparen levert niks meer op. Met de huidige inflatie wordt je geld alleen maar minder waard.

Beleggen geeft een veel grotere kans op rendement. Daarom is het verstandig om tegelijk te sparen en beleggen.

Beginnen met beleggen is een grote stap. Dat was het voor mij ook.

Toch heb ik het op een moedige middag gedaan. Hup, een paar honderd euro overgemaakt, die ik echt wel even kon missen.

Ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Een beleggingsrekening open je bij je eigen bank of bij een van de bedrijven onder aan deze mail.

7. Koop een ETF.

Pas als je het doet, weet je wat het is. Je kan eindeloos lezen over beleggen, maar gewoon een keer beginnen is de beste leerschool.

8. Zeg abonnementen op.

Maak een lijst met alle abonnementen die je hebt. Netflix, Disney+, tijdschriften, kranten, software, boeken, groenten, sokken, pillen, onderbroeken, alles.

Het zijn er vast meer dan je nu denkt.

Deel de lijst in tweeën. Zeg de onderste helft op.

Probeer het gewoon. Je kan altijd losse nummers of items kopen.

9. Maak een simpel geldplan.

Waar wil je over 10 jaar staan? Geef jezelf een doel. Gepensioneerd, tonnair, financieel vrij, eigen huis en tuin, fuck-you-money.

Dat was het.

Dit zijn 9 mogelijke startpunten. Probeer het gewoon.

Toen ik eenmaal met geld bezig was, ging het vanzelf. Inmiddels heb ik een aardig vermogen (zie hieronder) en ben ik hard op weg naar semi-financiële onafhankelijkheid.

TL;DR: Iedereen kan goed met geld omgaan.

ACTIE: Kies een van bovenstaande punten en begin gewoon.

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille. Enkel ter lering en inspiratie. Dit is geen advies.

Deze week: Omhoog of omlaag?

Groene cijfers, maar voor hoelang? Aandelen en fondsen deden het best goed afgelopen week.

Ik deed ook mijn maandelijkse inleg.

Mijn bitcoins staan nog steeds muurvast bij Celsius en worden daar ook niet meer waard.

Er is veel onzekerheid. Ik las voorspellingen die zeggen dat de beurs dit najaar weer stijgt naar het niveau van januari.

Ik las ook voorspellingen die zeggen dat de grootste klap nog moet komen.

Lekker dan.

Ik probeer me voor te bereiden om beide scenario's.

Ik houd me bij mijn plan. Ik blijf € 1000 per maand inleggen in indexfondsen. Heel soms iets extra's.

Ik raak crypto niet meer aan.

En ik ga er ook voor zorgen dat mijn cash (cash is ook een investering) ook nog iets verder stijgt tot misschien € 20.000.

Maar dat is waarschijnlijk een project voor het najaar.

Eerst de aankomende vakantie maar eens betalen.

3. 🚀 Links en tips

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

📙 Ik schreef een artikel voor de FAQ van BeleggerUitlegger, een handige site voor elke beginnende belegger. De vraag die ik beantwoord: Waarom zijn de namen van ETF’s zo lang en wat betekent het allemaal?

₿ De cryptomarkt is ingestort. Op Nu punt nl lees je waar je op moet letten als je overweegt om nu in te stappen.

🎙️ Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF's en aandelen. Ze hebben nu een welkomstaanbieding.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder 'Apps' zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!