• Betering
  • Posts
  • Betering #3 - Stoïcijns beleggen zonder angst

Betering #3 - Stoïcijns beleggen zonder angst

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, mijn nieuwsbrief over geld en beleggen.

Deze week over het grootse struikelblok voor iedereen die wil beginnen met beleggen: emoties. Om precies te zijn: angst en hebzucht. Hoe zorg je voor een evenwichtige beleggingsstrategie? En verder: een bespaartip die een ander gezin drie weken blij kan maken. En een lezersvraag over duurzaam beleggen.

Inmiddels zijn er meer dan 120 abonnees. Dank jullie wel. Schroom niet deze nieuwsbrief door te sturen naar je vrienden. Inschrijven kan via Revue.

1. Beleg verstandig, schakel je emoties uit

Zo deed ik dat

Veel mensen zijn bang om te beginnen met beleggen

Nog niet zo lang gelezen was ik ook zo’n mens.

Mijn gedachtegang was: Beleggen is risicovol en iets wat ik niet begrijp. Dus is het verstandig om er niet aan te beginnen.

Ik vond mezelf een verstandig mens.

Toch wilde ik iets doen met mijn pas vergaarde spaargeld, dat op een renteloze spaarrekening stond.

Er zat niets anders op: ik moest me gaan verdiepen in die rare, financiële wereld, waarover ik sinds de economische crisis van 2008 uitsluitend negatieve berichten had gelezen.

Mijn onkunde overwinnen

Vorige week schreef ik al over het onverwacht warme en positieve ontvangst dat ik voelde toen ik in de online wereld van personal-finance-bloggers terechtkwam.

Daar leerde ik dat beleggen niet uitsluitend een spelletje is van immorele, rijke zakenmannetjes (m/v). Maar dat ook de gewone man/vrouw met een lager dan modaal inkomen (in mijn geval € 2.000 a € 2.500 per maand destijds) daar prima aan mee kan doen. Mede dankzij de vooruitgang die dezelfde online wereld ons heeft opgeleverd.

En dat is: de online broker. Of het nou DEGIRO is of Peaks, of de online beleggingsomgeving van klassieke banken als ING of Triodos, moderne financiële instellingen hebben beleggen toegankelijk gemaakt voor bijna iedereen.

En dat is een ontwikkeling om erg blij mee te zijn.

Tegenwoordig is beleggen prima mogelijk voor iedereen:

  • Met een kleine beurs. Omdat de (transactie)kosten van beleggen veel lager zijn geworden.

  • Met weinig verstand of interesse in beleggen. Vanwege de steeds publieksvriendelijke platforms.

De cijfers liegen niet. 1,6 miljoen Nederlanders belegt tegenwoordig. Dat is 1 op de 5 huishoudens. De verdwenen spaarrente heeft daar vast iets mee te maken.

Mijn angst overwinnen

Een van mijn twee twijfels was weg: dat ik er geen verstand van zou hebben. Beleggen is eigenlijk oersimpel. Mits je complexe producten links laat liggen.

Bleef over: de angst. Ofwel: Wat nou als ik al mijn geld verlies!

Die drempel was lastiger te nemen.

Angst is een van de twee emoties waar beleggers het meeste last van hebben. De andere is hebzucht. Alleen die voel je pas, nadat je begonnen bent. Angst en hebzucht zijn twee kanten van dezelfde medaille.

CNN heeft de Fear & Greed Index op haar site staan. Dat is een meter die aangeeft welke emotie vandaag de beurs bepaalt.

Bij 'extreme fear' wordt er veel overhaast verkocht.

Bij 'extreme greed' wordt er veel overhaast gekocht.

Overhaast is nooit goed.

Hoe houd je deze emoties in bedwang? Dat wilde ik weten.

Ook nu hielp het me om te lezen hoe anderen dat hebben gedaan.

Een interessant artikel wat dat betreft is van de Engelstalige Nederlander Darius Foroux: 

As a Stoic investor, you can become more consistent through the ups and downs of the market. Use Stoicism to stick to your investing strategy.

Hij heeft het over beleggen als een stoïcijn.

De stoïcijnse filosofie is tegenwoordig weer reuzepopulair. Juist tijdens de coronacrisis zijn mensen op zoek gegaan naar concrete handvatten om om te gaan met tegenslag, onzekerheid en emoties. En dat zijn precies de gebieden waarop antieke stoïcijnen, zoals Seneca en Epictetus antwoorden hadden.

Twee voorname stoïcijnse lessen:

  • Richt je op de lange termijn, niet op de korte.

  • Maak je niet druk over zaken die buiten je macht liggen.

Het stoïcisme levert volgens Foroux een aantal concrete lessen op voor beleggers, waardoor het een minder angstige bedoening wordt.

❇️ Gewoon beginnen

Een groot deel van de angst is niks anders dan angst voor het onbekende. Stoïcijnen benadrukken dat je alleen een beter mens kan worden door veel te oefenen. Dat geldt ook voor beleggen. Ja, je gaat fouten maken. Daar leer je van. Begin gewoon.

❇️ Beleg niet in producten die je niet kent of snapt

Laat je niet verleiden door advertenties die reppen over 100% of meer rendement, als je een of ander cryptomuntje koopt of je geld inlegt in een mindblowing financiële constructie die niemand begrijpt. Dit is kortetermijndenken. Wij, stoïcijnen, doen aan langetermijndenken.

❇️ Investeer in indexfondsen

Indexfondsen, die op de beurs verhandeld worden als ETF, zijn in 1976 uitgevonden door de Amerikaan John Bogle, oprichter van The Vanguard Group. Zijn onderzoek wees uit dat het kopen en houden van individuele aandelen voor de gemiddelde belegger te riskant is.

In 9 van de 10 gevallen is die gemiddelde belegger beter af door een mandje met fracties van heel veel verschillende aandelen te bezitten.

Daarom introduceerde hij destijds het Vanguard S&P500 indexfonds. Wie daarvan één stuks koopt, bezit 1/500 aandeel van elk van de 500 grootste bedrijven in Amerika. Later kwamen daar vele andere indexfondsen bij, zoals VWRL, dat duizenden bedrijven van over de hele wereld omvat.

Gemiddelden (grove gemiddelden) stellen dat je per jaar 7% rendement mag verwachten op een breed gespreid indexfonds.

Steady as she goes, dat geeft rust. Op de lange termijn gaat de beurs altijd omhoog.

❇️ Investeer maandelijks en automatisch

Desalniettemin kunnen ook indexfondsen lange tijd dalen. Indexfondsen volgen immers de markt als geheel en bijvoorbeeld in 2008 daalde de AEX-index (de Nederlandse markt) met 52,3%.

Het is nooit leuk om je belegde geld in waarde te zien halveren.

Toch is het dan zaak om stil te blijven zitten. Niks overhaast verkopen en gewoon elke maand je vaste inleg te doen.

Omdenken: je koopt tijdens een daling je aandelen met een forse korting.

Wil je die jaarlijkse 7% rendement halen? Dan is het van belang dat je rustig blijft inleggen.

Maar met al die negatieve berichtgeving kan dat psychologisch gezien extreem lastig zijn.

De oplossing: automatisch beleggen. Stel één keer een bedrag in en een bepaalde dag van de maand en kijk er daarna niet meer naar om. Log uit, gooi de sleutels weg, maak het jezelf zo moeilijk mogelijk om dit terug te draaien.

Als de beurs weer eens gaat dalen, hoef je dan alleen maar niks te doen: dat is een stuk makkelijker. 

Zo lukte het me om tijdens de coronacrash in maart 2020 te blijven investeren. Ik deed dat bij Meesman en Peaks. DEGIRO heeft nog niet de optie om automatisch aankopen te doen.

Toen de beurzen in mei weer gingen stijgen, vond ik mezelf een verstandig mens.

TL;DR: Beleggen is altijd verstandig, maar emoties als angst en hebzucht zitten ons in de weg 

ACTIE: Automatiseer je beleggingen. Geef emoties geen kans. 

2. Bespaartip: Koop geen oudejaarslot

Doe het niet. Je verliest er geld mee.

In 2020 werden er ruim 7 miljoen staatsloten verkocht voor de Oudejaarstrekking. Dat maakte de kans op het winnen van de jackpot 1 op 7 miljoen, ofwel 0,00000014.

De kans dat je binnen drie keer de pincode van een gevonden pinpas raadt, is ruim 2143 keer groter.

De kans dat je acht keer op rij 6 gooit met een dobbelsteen is ruim 4 keer groter.

De kans dat je een vallende ster ziet is 2.642 keer groter.

Maar er zijn toch meer prijzen? De winkans van de Staatsloterij is 51,6%, zeggen ze.

Klopt, maar winkans is geen winstkans. Als je een prijs wint van € 5, heb je wel iets gewonnen, maar je verliest nog steeds een tientje.

De winstkans van de Staatsloterij is 13,7%. 

De verlieskans van de Staatsloterij is dus 86,3%.

ACTIE: Geef die € 15 aan een goed doel. Met dat geld helpt de Voedselbank een gezin 3 weken aan eten.

3. Lezersvraag: Beleg jij duurzaam?

Elke week beantwoord ik jullie prangende geldvragen. Insturen kan als reply op deze mail of via LinkedIn of Twitter. Niets wordt ongevraagd gepubliceerd.

Deze week kreeg ik twee vragen over duurzaam beleggen.

1. Doe ik dat zelf? Antwoord: nee.

2. Hoe zie ik of een belegging duurzaam is?

Dat is een lastigere vraag. Er bestaat een keurmerk voor duurzame beleggingen. Dat heet ESG. Dat staat voor Environmental, Social, Governance. Sommige indexfondsen sluiten bepaalde bedrijven en sectoren uit vanwege slechte ESG-scores. De ETF VWRL (waar ik het hier eerder over had) doet dit niet, maar V3AA wel. Ook de indexfondsen van Northern Trust, waarin ik beleg via Meesman hebben ESG-uitsluitingen.

Maar heel zaligmakend is dat ESG-keurmerk niet. Oliebedrijven worden bijvoorbeeld niet per definitie uitgesloten door indexfondsen met ESG-uitsluitingen. Bijvoorbeeld vanwege hun 'klimaatneutrale' doelstellingen. Greenwashing is een probleem, ook hier.

Er wordt gewerkt aan allerlei andere, duidelijkere keurmerken en impactmetingen voor beleggingen. Dat juich ik uiteraard toe. Maar zolang die er nog niet zijn, ben ik niet in staat om een goede afweging te maken tussen bedrijven die wel en niet duurzaam zijn. Vandaar dat het antwoord op de eerste vraag nee is.

Dat was het voor deze week. Fijne kerstdagen en tot volgende week vrijdag! Dan is het oudjaar en gaan we het hebben over goede geldvoornemens!

Apps en platforms die ik aanraad

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot, maar je kan ook gewoon kosteloos ETF's als VWRL aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen. Kortingscode: VINCE8VNK.

  • Brand New Day: Ideaal om belastingvrij te beleggen voor je pensioen. Eveneens automatisch.

  • Meesman: Indexbeleggen doe ik hier. Volautomatisch en tegen lage kosten (net verlaagd).

  • Lendahand: Hier beleg ik (voorzichtig, in kleine beetjes) in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Kortingscode (€ 25): Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik om de maand wat bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn affiliatelinks. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Ja toch?