• Betering
  • Posts
  • Betering #29 - Hoe een bordspel mij tonnair maakt

Betering #29 - Hoe een bordspel mij tonnair maakt

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over mijn favoriete spel Levensweg, en hoe dat mij inspireert om tonnair te worden.

En verder een kijkje in mijn portefeuille, een podcast over ETF's, een bezoekje aan BNR, kopen in crisistijd en een brief van een boomer.

1. Hoe Levensweg me helpt tonnair te worden

Ik hou van spelletjes.

Games, puzzels, maar vooral bordspellen. Vroeger was ik echt verslaafd aan bordspellen.

Laatst realiseerde ik me dat ik waarschijnlijk helemaal geen tonnair to-be was geworden zonder al die spelletjes. En dan vooral dankzij Levensweg.

Mijn favoriete spel was Levensweg.

Alleen al het opbouwen van het bord was een feestje: de heuvels, de dalen, de huizen, de universiteit, de auto’s, het rad van fortuin. Je zag een heel mensenleven verschijnen in een heerlijk behapbare compacte vorm.

Het spel is een soort complexe variatie op Ganzenbord. In een autovormige pion moet je een lange route afleggen.

Soms heb je gelukt: ‘Je wint de marathon, ontvang 10.000’.

Soms pech: ‘Beurskrach, lever 1 aandeel in.’

Soms kan het beide kanten op: ‘Midlifecrisis. Begin een nieuwe carrière.’

Net zo grillig als het echte leven dus.

De route begint bij je 18e levensjaar en de keuze of je gaat studeren of gelijk gaat werken en eindigt bij je pensionering.

Het doel van het spel: rijk worden. Want de rijkste speler wint.

Ik had het spel doorgrond. De beste carrières waren accountant of anders politieagent. Verzekeringen waren een must. Huizen kopen deed ik als een professional. Leningen loste ik zo snel mogelijk af. Aandelen kocht ik zo vroeg mogelijk in het spel, liefst zodra ik was afgestudeerd met mijn laatste geld.

Meestal eindigde ik met mijn pensioen in de miljonairsvilla in plaats van in de minder succesvolle boerderij. Meestal won ik.

Levensbepalende beslissingen als zetten in een spel

Levensweg maakte van een heel mensenleven een kwestie van geld.

Kijk, dat was tenminste simpel en duidelijk.

Het reduceerde een leven tot een reeks transacties. Wat er netto onder de streep overbleef, bepaalde je succes en, zo suggereerde het spel, je geluk.

Dat was een idee dat mij destijds ontzettend aantrok. Levensbepalende financiële beslissingen werden teruggebracht tot zetten in een spel.

Die simpliciteit motiveerde mij enorm. En zorgde ervoor dat ik wilde winnen.

Je zou denken dat ik daarna ook in het echte leven meteen een held met geld zou zijn geworden.

Dat was niet direct het geval.

Toen ik de bordspelletjesleeftijd ontgroeit was, bleken mijn levenswegvaardigheden niks meer waard.

Ik kocht geen aandelen. Ik had veel schulden. Verzekeringen boeiden me niet meer. En ik werd ook geen accountant (dat is overigens achteraf niet zo erg).

Die miljonairsvilla leek een bescheiden huurhuisje te worden.

Ook prima. Maar toch ook jammer.

Personal finance als spelletje

Totdat er onlangs iets veranderde.

Ik was eind dertig toen ik mijn financiële leven begon te beteren. Er kwam betering: mijn geldzaken kwamen op orde. Ik trof de FIRE-beweging op mijn pad en die inspireerde mij om te gaan werken aan mijn financiële onafhankelijkheid. Als eerste probeer ik nu tonnair te worden.

Maar wat was er veranderd dan?

Geld werd weer een spelletje. Het lukte me om af te stappen van het idee dat alles rondom geld moeilijk, eng en serieus is. Dat was nou eenmaal de visie die me met de paplepel ingegoten was.

Maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn, kwam ik achter. Het is heel goed mogelijk om je geldzaken te versimpelen. Om te denken in termen van winsten, verliezen, doelen en beurten overslaan.

Dus dat deed ik.

Ik maakte een geldplan dat op een bierviltje paste, met een kleiner aantal regels en doelen dan een gemiddeld bordspel.

Toen hoefde ik het alleen nog maar uit te voeren. Met andere woorden: het spel te spelen.

Zo heb ik een groot deel van de geldvraagstukken waar ik mee zat, ontdaan van alle onnodige emoties die er aanhingen. Het werd weer even abstract en simpel als toen ik vroeger Levensweg speelde.

En dat motiveerde me om het echte spel met geld nu eindelijk eens goed te spelen.

Natuurlijk denk ik nu niet meer dat het hele leven slechts een reeks van transacties is. Er zijn belangrijkere zaken in het leven dan geld. Geld is slechts een middel om die belangrijkere zaken mee te kunnen bereiken.

Daarom is het doel van het spel nu ook anders.

Het is niet meer: de rijkste wint.

Rijkdom is niet hetzelfde als geluk.

Het doel is nu: wie er het meeste plezier in heeft, die heeft er het meeste plezier in.

Het spel is het doel op zich.

TL;DR: Toen ik mijn geldzaken versimpelde en begon te zien als een spel dat gespeeld kan worden, kreeg ik mijn zaakjes op orde.

ACTIE: Maak een zo simpel mogelijk geldplan met een duidelijk doel (zoals tonnair), en speel het spel.

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille. Enkel ter lering en inspiratie. Dit is geen advies.

Deze week: Kopen in crisistijd

Mijn vermogen is met ruim een procent gedaald. Dat komt door de dalende beurs. Doe je niks aan.

Overigens is die beurs de afgelopen week op een plateautje beland. Het forse verlies bij mijn fondsen is te wijten aan de vertraagde updates die Meesman doorgeeft, waar ik een groot deel van mijn indexfondsen heb ondergebracht.

Zo'n plateau roept de vraag op of we misschien op de bodem zijn beland van deze berenmarkt?

Het zou kunnen.

Het zou ook niet kunnen.

Er is een veel aangehaalde uitspraak van Warren Buffett, een van de rijkste beleggers ter wereld.

Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful.

Zo heeft hij zijn miljarden vergaard.

Die uitspraak indachtig ben ik deze week voorzichtig wat extra ETF's gaan inkopen (7 x VWRL). Naast mijn standaard aankoop van € 1000 aan indexfondsen aan het einde van de maand.

De angst voor verdere daling is nog altijd groot, dus misschien was dit wel een uitstekend moment.

We zullen zien.

3. 🚀 Links en tips

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

💸 De beurs staat laag. Is dit een goed moment om te beginnen met beleggen. In mijn geldrubriek in de Volkskrant beantwoord ik die vraag. Het antwoord: Ja, maar niet om die reden.

🐷 Sahil Bloom deelt op Twitter vaak ongevraagd levensadvies. Dat komt niet zelden voort uit een soort boerenverstand. In deze tweetreeks noemt hij 23 leugens die vaak als bindend levensadvies worden gegeven.

🎧 In onze podcast Over geld praat je niet staat Aaf Brandt Corstius doodsangsten uit als ze een ETF aanschaft, haal ik beren en stieren door elkaar en kondigen we een uitdaging aan.

📻 Ook gingen Aaf en ik langs bij BNR Nieuwsradio om te praten over onze podcast. Voor de liefhebber.

🍺 En hier is nog een briefje van een boomer.

🎙️ Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF's en aandelen. Ze hebben nu een welkomstaanbieding.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder 'Apps' zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!