• Betering
  • Posts
  • Betering #28 - WTF is een ETF? (En een cryptocrash!)

Betering #28 - WTF is een ETF? (En een cryptocrash!)

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week met de ultieme uitleg van het verschil tussen ETF's en indexfondsen.

En verder een kijkje in mijn portefeuille met een echte, nare cryptocrash, een hilarische kijk op de huizenmarkt, spaarverslaving en antwoord op de vraag of dit het ultieme moment is om te beginnen met beleggen.

1. ETF's of toch indexfondsen?

Goed, we hebben een geldplan.

Onderdeel van dat geldplan is dat je gaat beleggen, en dan niet om snel rijk te worden, maar voor een redelijk rendement op de lange termijn.

Wat ga je nu doen?

Een van de opties die je hebt, is om geld te beleggen in losse aandelen.

Je kan losse aandelen kopen van bedrijven die je leuk vind.

Apple.

Tesla.

Ahold.

Iets dat zonnepanelen verkoopt.

Klinkt leuk, maar eigenlijk is dat geen goed idee. Zeker niet als je net begint.

Ik schreef al eerder hoe mij dat verging. Spoiler: niet goed.

Het risico is te groot.

Verstandiger is het om te beginnen met beleggen in aandelenfondsen. Dat zijn mandjes met meerdere aandelen.

Dat kunnen de 500 grootste bedrijven zijn van een bepaald land of continent of de 100 belangrijkste bedrijven in een bepaalde sector, zoals energie of banken of winkels.

Daarin investeren kan op twee manieren:

Met ETF's of met indexfondsen.

Deze twee lijken sterk op elkaar, maar er zijn ook cruciale verschillen.

Dit zijn de voor- en nadelen van deze twee.

Redenen om te beleggen in een ETF

🟢 Een ETF is een fonds dat bestaat uit meerdere aandelen: dat kunnen er 50, 500 of 5000 zijn. Elke geïnvesteerde euro wordt dus verdeeld over dat aantal bedrijven. Zo heb je je geld vanzelf heel breed gespreid.

🟢 ETF's zijn goedkoop. Omdat de samenstelling van zo'n fonds helemaal automatisch gaat en de handel erin ook, zijn de transactiekosten vaak laag. En lage kosten werken op de lange termijn aanzienlijk door in je rendement.

🟢 Een ETF is verhandelbaar. Ieder moment dat de beurs open is, kan je ETF's kopen en verkopen. Dat maakt ze flexibel. Je kan kopen en verkopen wanneer je wil.

Er zijn ook nadelen aan ETF's:

🔴 Een ETF is verhandelbaar. Dit voordeel kan een nadeel worden. Je kan overhaast gaan kopen of verkopen. Terwijl op de beurs vaak geduld het meest rendabel is.

🔴 Er bestaan duizenden verschillende ETF's. De juiste uitzoeken kan best een uitdaging zijn. Hieronder zie je de mijne (geen koopadvies!). Maar van al deze fondsen (goud, zilver, Nasdaq, S&P500, Europa en de hele wereld) zijn ook andere ETF's te vinden, die hetzelfde thema of dezelfde regio bestrijken.

🔴 ETF's zijn vaak niet volledig automatisch aan te schaffen. Omdat je ze op een beurs koopt, moet je er een kooporder (limit of market) voor instellen. Daar moet je wel elke maand aan denken. Bovendien kan het psychologisch lastig zijn om een ETF te kopen als de beurs hysterisch aan het dalen is, zoals nu.

Het simpele alternatief voor ETFs: indexfondsen

Wie deze drie ongemakken wil omzeilen, kan er ook voor kiezen om te beleggen in indexfondsen. Dat kan bij banken als Meesman, Brand New Day en Bright Pensioen.

Deze banken bieden hun eigen indexfondsen aan. Dat zijn in principe dezelfde fondsen als de ETF's. Ze bevatten aandelen van de belangrijkste bedrijven uit Europa, Noord-Amerika, de hele wereld en nog zo wat.

🟢 Maar het verschil is: het zijn hun eigen fondsen en die worden niet verhandeld op de beurs. Vaak zijn ze maar 1 keer per dag aan te schaffen, voor een vaste dagprijs.

🟢 Als klant hoef je enkel eenmalig een bedrag in te stellen, dat vervolgens automatisch maandelijks van je betaalrekening wordt overgeschreven. Daarna investeert de bank het automatisch in het fonds dat je hebt gekozen. Je hoeft geen kooporders in te stellen of er ook maar aan te denken.

🟢 Een ander voordeel: deze banken hebben vaak maar een stuk of 10 fondsen. Er is geen keuzestress.

Het nadeel van indexfondsen

🔴 Geen keuzestress is leuk, maar er is ook zoiets als te weinig keuze. Bij ETF's heb je veel meer vrijheid en keuzemogelijkheden. Je kan kiezen voor duurzaam, nadruk op bepaalde sectoren, landen, of juist bepaalde uitsluitingen (geen vervuilers). Al die nuances kan je vaak niet maken als je volautomatisch belegt in indexfondsen. Dan moet je het doen met de standaard.

🔴 Bovendien rekenen deze banken wel transactiekosten.

Samengevat

ETF's leveren meer vrijheid en flexibiliteit (en risico) en zijn goedkoper.

Indexfondsen zijn simpeler en volautomatisch, maar er is minder keuze en ze zijn een tikje duurder.

Aan jou de keuze.

Ik heb ze allebei. Mijn ETF's zie je hierboven. En ik beleg daarnaast in de indexfondsen van Meesman en Brand New Day.

In onze podcast praten Aaf Brandt Corstius en ik deze week over het nut van ETF's en koopt Aaf er 'live' een aan.

Na een rectificatie over stieren en beren, een tip voor ongemerkt sparen en een prangende luisteraarsvraag ontrafelen we wat ETF’s zijn. Deze mandjes met aandelen zijn saai maar rendabel dus Aaf doet live een aankoop. Dat gaat gepaard met een hoop stress. Vincent wordt geen tonnair voor zijn verjaardag en we gaan door onze nieuwe challenge een schrale week tegemoet. Maar over 10 jaar wel lekker rendement.

Ten slotte. De beurs staat laag. Moet ik nu beginnen met beleggen?

Deze vraag krijg ik nu regelmatig. Het antwoord is ja, maar niet om die reden. Ik schreef erover in de Volkskrant.

De beurs is flink gezakt. Is dit een goed moment om te beginnen met beleggen? Dit is een vraag die ik veel krijg nu. Momenteel staan de belangrijks...

TL;DR: Investeren in ETF's en indexfondsen is een verstandige manier om te beleggen. Het zijn allebei fondsen. Er zijn ook verschillen.

ACTIE: Bedenk wat (voorlopig) beter bij je past: ETF's of indexfondsen.

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille. Enkel ter lering en inspiratie. Dit is geen advies.

Deze week: Cryptocrash!

Niemand zei dat het niet spannend zou worden, maar toch was ik er niet op voorbereid.

Het was geen leuke week voor beleggers. Alle aandelen zakten verder weg in het moeras.

Maar de grootste klap kwam deze keer in de cryptowereld.

Bitcoin, waaruit mijn bescheiden (goddank!) cryptovermogentje voor het grootste deel bestaat, zakte in een week (in 1 week!) zo'n 25%.

Mede dankzij een bericht van de Amerikaanse cryptobeheerder Celsius, dat ze geen opnames meer toestaan.

En laat mijn 0,05 bitcoin nou net door Celsius beheerd worden.

Heb ik weer.

Ik kreeg maandag deze doodenge email van ze.

Ik kan dus niet meer bij mijn geld daar. Het zit vast.

Waarschijnlijk omdat ze een klassieke bankrun voelden aankomen: iedereen wilde tegelijk zijn bitcoins opnemen. Dat is een groot probleem voor Celsius, want die hebben ze niet. Die hebben ze namelijk uitgeleend.

Spannend blijft het, zelfs als de cryptomarkt stabiliseert (waar ik wel van uitga).

Want wat gebeurt er als Celsius opnames weer mogelijk maakt? Grote kans dat iedereen dan alsnog, geschrokken door deze actie, zijn bitcoins gaat opnemen.

Wordt vervolgd.

3. 🚀 Links en tips

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

📝 Ook nu.nl had het deze week over ETF's. In een leerzaam en leesbaar artikel gaat het over de voordelen en risico's ervan.

🐷 Sparen kan weer leuk worden, verslavend zelfs, mede dankzij de profit-first-methode. In NRC een interessant en handig artikel hierover.

🏠 De huizenmarkt: het is oorlogsgebied. Comedian Merijn Scholten (groot op Instagram, hieronder even via Twitter) geeft even een hilarisch beeld:

🎙️ Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen en vragen stellen op Instagram.

📧 Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING.

Apps die ik aanraad

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • SAXO Bank. Hier kan je vrij beleggen in ETF's en aandelen. Ze hebben nu een welkomstaanbieding.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Lendahand: Hier beleg ik in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail, krant, podcast of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links onder 'Apps' zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!