• Betering
  • Posts
  • Betering #23 - Hoera, het gaat slecht op de beurs!

Betering #23 - Hoera, het gaat slecht op de beurs!

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week over slechte beurzen en hoe je daarmee omgaat.

En verder een kijkje in mijn portefeuille, Arjen Lubach over crypto, de BeleggerUitlegger en een inflatiecorrectie.

Luister ook de geldpodcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius. Maandag om 12:00 een nieuwe aflevering.

Inmiddels heeft Betering 580+ abonnees! Welkom aan alle nieuwe lezers.

1. Wat is een berenmarkt en is dat eng?

Slecht nieuws is goed nieuws.

Dat is iets wat ik de afgelopen jaren heb geleerd van beleggen.

Veel aspecten aan beleggen zijn namelijk tegenintuïtief. Dat maakt het soms zo ontzettend lastig. Tegelijk maakt dat het soms ook, voor de doorzetter, heel winstgevend.

De beste beleggers zijn niet voor niets, zoals vaak wordt geopperd: overledenen, robots en vrouwen.

Negeer het nieuws

Er is veel slecht beursnieuws de laatste tijd. Lang verhaal kort: alles daalt!

Aandelen, fondsen, crypto, zelfs goud. De aandelenmarkt komt binnenkort misschien in een berenmarkt terecht. Dat is wanneer de meeste beleggers pessimistisch zijn en hun aandelen gaan verkopen.

Officieel begint de berenmarkt als aandelen meer dan 20% van hun hoogste waarde hebben verloren. Dat is voor een aantal afzonderlijke aandelen al zo. Sommige - Netflix, Just Eat Takeaway, Paypal) - staan zelfs op -70%.

De meeste indexen, dus de gemiddelden van de hele beurs, naderen nu de -20%. De Nederlandse AEX zit er al in!

Zo'n berenmarkt is een self-fulfilling prophecy. Nieuws van een berenmarkt doet nog meer mensen hun bullen verkopen.

Het tegenovergestelde van een berenmarkt is een stierenmarkt. Daarin zaten we de afgelopen 12 jaar.

Maar hoe erg is het nu echt?

Kijk naar deze twee grafieken van de populaire etf VWRL, die hele wereldmarkt volgt.

Met andere woorden: Behoud het juiste perspectief!

Wij beleggen voor de lange termijn. Wij doen niet aan daytrading of speculatie.

Wij kijken naar bewegingen over 20 of liever 30 jaar.

Eerder schreef ik al eens hoe ik een beurscrash overleef:

Betering - Hallo vrienden 👋Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak. Deze week over de grootste angst van iedere belegger: de beurscrash. En wat kan je eraan doen?

Berenmarkten zijn normaal

Als je naar de Amerikaanse index S&P 500 kijkt, dan zie je dat er sinds 1928 26 berenmarkten zijn geweest (de rode streepjes).

Wat nog meer opvalt als je kijkt naar de berenmarkten in de S&P 500:

  • Berenmarkten zijn doorgaans kort, gemiddeld 289 dagen.

  • De Amerikaanse markt (die ook van onze fondsen veruit het grootste deel uitmaakt) is 78% van de tijd aan het stijgen geweest.

  • Daling zijn altijd tijdelijk geweest.

  • Zonder risico en onzekerheid kan er geen winst bestaan

  • Het verlies op je beleggingsrekening is ongerealiseerd (niet echt dus), zolang je niks verkoopt.

Een lange berenmarkt is juist goed als je jong bent

Je kan het nog extremer trekken, zoals de schrijver van onderstaand artikel doet.

Hij stelt dat je je geen beter uitgangspunt kan wensen dan een ellenlange berenmarkt, zeker als je in de 20 of 30 bent, en waarschijnlijk nog minimaal 30 jaar voor je hebt, waarin je aandelenfondsen koopt.

Hoe langer de berenmarkt duurt, hoe langer je aandelen koopt tegen afbraakprijzen. Ooit gaat het weer stijgen en dan zit je geramd.

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wie houdt het vol om 20 jaar lang zijn geld te zien verdampen in de hoop dat het ooit weer omkeert?

Maar goed, je moet het artikel niet te letterlijk nemen. Het is bedoeld als inspiratie. Als denkoefening. Om een beetje in die tegenintuïtieve denktrant te komen.

It’s no secret, everyone wants their stocks to go up. But psychology aside, math and history tell a different story: young people should want a crash.

Belangrijkste citaat:

The most important thing when it comes to surviving a bear market is to make the right choices before it comes. If you manage your finances well and you have the right saving/investment strategy, then the only thing left to do is to have faith. Be faithful that what you are buying is good and that it will actually deliver returns over the very long term, even though it might go down in the short term.

Dat betekent dat je goed voorbereid moet zijn.

En daarvoor lees je natuurlijk Betering.

Dat laatste is iets anders dat ik van beleggen heb geleerd.

Positiviteit loont.

TL;DR: Berenmarkten zijn normaal. Dus wees voorbereid.

ACTIE: Beleg met geld dat je voor langere tijd niet nodig hebt. Wees onbevreesd en Verkoop! Nooit! Je! Beleggingen!

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

In deze rubriek laat ik zien wat er gebeurt in mijn beleggingsportefeuille. Enkel ter lering en inspiratie. Dit is geen advies.

Deze week: Serenity now!

Dat het niet erg is dat het slecht gaat op de beurs, betekent niet dat het niet pijnlijk is om de apps te openen en alle verliezen bij elkaar op te tellen.

5K verloren in twee weken.

Er zijn kwartalen geweest dat ik minder verdiende.

Tip: tenzij je een geldnieuwsbrief hebt en je je hebt voorgenomen om iedereen deelgenoot te maken van je vermogensreis, zou ik voorlopig lekker uitloggen en de automatische aankopen hun werk laten doen.

Er valt verder weinig meer te duiden. Behalve dat we deze meivakantie ook nog eens op reis gingen, waarvoor ik € 1000 van de spaarrekening nodig had. Tuurlijk, dat kon er ook nog wel bij.

Vergis je niet, ik doe er nu jolig over. Maar had je me 4 jaar geleden verteld dat dit soort mutaties in een week tijd mogelijk waren, dan had ik je voor gek verklaard.

Bottomline: ik ben blij met mijn riante cashbuffer.

3. 🚀 Ook interessant deze week

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

ℹ️ Voor alle beginners op de beurs is er nu een handige, onafhankelijke website met alle basisuitleg over beleggen, droogjes Beleggeruitlegger geheten.

Crypto. Sommigen haten het, anderen verliezen zich erin. Arjen Lubach is er klaar mee.

🤑 Bereid je voor op financieel mindere tijden: doe een ‘geldrampoefening’. Ik stuitte op dit oude artikel uit de Volkskrant. Actueel in 2020, maar eigenlijk nog steeds. Vol met geldtips. Zoals deze (hint: tonnair):

Normaal adviseert Heemskerk om een leuk spaardoel te bedenken, want dat motiveert. ‘Zorgen dat ik een mogelijke financiële crisis het hoofd kan bieden’ is niet zo’n gezellig, inspirerend doel. ‘Toch kun je er wel een spel van maken, of misschien zelfs een wedstrijd, door te kijken hoeveel je per maand kunt besparen. Doe het samen met je partner zodat je elkaar scherp houdt.’

✉️ Tot slot een reactie van een lezer. Lucie Pennings plaatst kanttekeningen bij de berichtgeving in de media over inflatie. Ze geeft een broodnodige relativering van de cijfers.

Bij inflatie zou je naar een maand-op-maandgroei moeten kijken. Nu wordt elke maand de actuele jaar-op-jaar groei gepubliceerd en is steeds het bericht in de media: nog stééds zo hoog, dubbele cijfers. Terwijl het logisch is met deze wijze van berekenen: na een eenmalige forse stijging, heb je er een jaar lang 'last' van in de reeks. Met alle zelfversterkende effecten door de media-aandacht tot gevolg. Hier staat de maandgroei en dan zie je dat het bijvoorbeeld in januari en februari best meeviel. (Het voorlopige cijfer van maart dan weer niet.)

Dat was het voor deze week. Voor meer inspiratie en goede geldgewoontes, kan je me volgen op LinkedIn.

Luister ook de podcast die ik maak met Aaf Brandt Corstius: Over geld praat je niet. Je kan ons ook volgen op Instagram.

Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING. 

Apps die ik aanraad

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Meesman: Indexbeleggen doe ik ook hier.

  • Lendahand: Hier beleg ik (voorzichtig, in kleine beetjes) in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!