• Betering
  • Posts
  • Betering #22 - Nieuwe podcast: Over geld praat je niet

Betering #22 - Nieuwe podcast: Over geld praat je niet

Hallo vrienden 👋

Welkom bij BETERING, waarin ik geld en beleggen simpel maak.

Deze week stond voor mij in het teken van de lancering van de podcast OVER GELD PRAAT JE NIET.

Hierin nemen Aaf Brandt Corstius en ik onze geldzaken onder de loep en gaan we samen beleggen. Luister en laat je inspireren.

Ook schreef ik een nieuwe geldcolumn in de Volkskrant. En er was deze week ook financieel advies van de grote baas van fietsenboer Van Moof.

1. Over geld praat je niet #1: Tonnair

Een podcast.

Zelf had ik daar nog nooit over nagedacht.

Maar toen was daar opeens Gijs Groenteman. Hij heeft een podcastproductiebedrijf, Meer van dit, dat verder bestaat uit Guusje de Vries en Teun van de Keuken. Konden we niet eens nadenken over een leuke geldpodcast?

Dat kon. En nu is daar opeens:

Over geld praat je niet.

Een tweewekelijkse serie waarin Aaf Brandt Corstius en ik praten over geld, beleggen en alles wat daar wel en niet bij komt kijken.

We behandelen elke keer een onderwerp. Aaf begint met beleggen en samen doen we verslag van onze beursavonturen.

De eerste aflevering is sinds deze week te beluisteren op alle bekende podcastplatforms.

Vier jaar geleden beleefde Vincent zijn financiële ontwaking en dat bleek leuker dan verwacht. Aangezien Aaf niet zelfvoorzienend in een bos woont voelt ze de noodzaak om eindelijk haar linkse anti-geldachtergrond van zich af te werpen. Vincent verhaalt over zijn doel om tonnair te worden en Aaf waagt ondanks haar aandelenangst de stap: ze gaat beleggen.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe afleveringen, volg dan ons kanaal op Instagram. Hier kan je ons ook vragen stellen.

2. Simpele geldregels voor freelancers

Freelancen is leuk. Maar je moet wel tegen een beetje onzekerheid kunnen. De grap is: dat kan bijna geen mens. Gelukkig kunnen we daar iets aan doen.

Heb ik de volgende maand nog opdrachtgevers? Kan ik straks rondkomen? Dat zijn vragen waar ik weleens van wakker lag.

Ik ben nu 16 jaar freelancer. Of een zelfstandige zonder personeel, zoals het officieel heet. In het begin (lees: de eerste 14 jaar) had ik geen benul van geldzaken.

Dit is wat ik heb geleerd.

Lees het in Geld voor beginners in de Volkskrant:

Freelancen is leuk. Maar je moet wel tegen een beetje onzekerheid kunnen. De grap is: dat kan bijna geen mens. Gelukkig kunnen we daar iets aan doen.

2. 📈 Mijn beleggingen: op weg naar tonnair

Deze week geen vermogensoverzicht. Ik ben op vakantie en dan kijk ik niet naar geld of aandelen. Uit ervaring weet ik dat je daarmee een ontspannen vakantie goed kan ontregelen.

3. 🚀 Ook interessant deze week

Tips en post zijn welkom via LinkedIn of Twitter.

💸 Inflatie, inflatie, inflatie. Als je het woord drie keer achter elkaar zegt, zijn ondertussen de prijzen een euro omhoog gegaan. Het gaat er al maanden over. Peter de Waard laat in zijn column in de Volkskrant zien hoe ongrijpbaar het fenomeen eigenlijk is.

De gedachte aan inflatie leidt tot inflatie. Inflatie is een selffulfilling prophecy. [...] Inmiddels is ook inflatiepsychologie gedefinieerd: ‘een gemoedstoestand die ertoe leidt dat consumenten sneller geld uitgeven dan ze anders zouden doen in de veronderstelling dat de prijzen stijgen.’

📈 Het ESG-keurmerk voor duurzaam beleggen heeft eigenlijk geen impact. Dat is volgens Daan Spaargaren de zorgelijke conclusie van het laatste klimaatrapport. Ik noem het ESG-keurmerk in de podcast en zeg daarbij dat het nog zeker niet zaligmakend is. Maar het blijkt misschien nog erger dan ik dacht. Toch moeten we het niet negeren, want het is het enige dat we nu hebben.

🚴 Tot slot ter overdenking. Van Moofbaas Taco Carlier weet wanneer het genoeg is. Qua vermogen kunnen je het beste op 12 miljoen blijven steken. 'Daarboven is ballast.' Helder.

Dat was het voor deze week. Voor meer inspiratie en goede geldgewoontes, kan je me volgen op LinkedIn.

Vond je deze nieuwsbrief waardevol? Dan zou ik het erg waarderen als je hem doorstuurt aan iemand anders. Die kan zich inschrijven via Revue.

Volgende week vrijdag een nieuwe BETERING. 

Apps die ik aanraad

  • DEGIRO: Hier beleg ik sinds 2018. Het aanbod is groot. Je kan sommige ETF's kosteloos aanschaffen. Met beleggen kun je je inleg verliezen.

  • Peaks: Zeer geschikt om te beginnen met een paar tientjes per maand. Deze app belegt iedere week automatisch je wisselgeld en andere kleine bedragen.

  • Brand New Day: Ideaal om automatisch te indexbeleggen, eventueel belastingvrij voor je pensioen. Ik heb hier rekeningen voor mijn kinderen.

  • Meesman: Indexbeleggen doe ik ook hier.

  • Lendahand: Hier beleg ik (voorzichtig, in kleine beetjes) in leningen aan kleine ondernemers in opkomende landen, veelal in Afrika en Azië. Voor de extra impact. Ontvang € 25 met deze code: Q7WF-WA4P-E9F3.

  • Bitvavo: Bij deze Nederlandse crypto exchange koop ik bitcoin en ethereum. Voor de lange termijn.

  • Youfone: Goedkoop bellen doe ik via simonly van Youfone. Via deze link krijg je € 10 korting.

Ten slotte een disclaimer. Ik ben geen erkend financieel adviseur. Geen van mijn berichten (in de nieuwsbrief, op social media, in de mail of waar dan ook) zijn te lezen als financieel advies. Beleggen kan leiden tot verlies. Overleg serieuze financiële beslissingen altijd met een officiële adviseur. Sommige links zijn gesponsord. Al mijn berichten zijn enkel ter lering en vermaak. Joe!